Toimintakykytieto ja neurokirjo

Nykyinen tila
Et ole liittynyt vielä
Hinta
Ilmainen

Näin sote-ammattilainen ottaa toimintakyvyn ICF-arvioinnin haltuun helpolla tavalla.

Sosiaalipalveluissa

Terveydenhuollossa

Toimintakykytieto ja neurokirjo – verkkokurssi tarjoaa ketterän ICF-koulutuksen neuvolan terveydenhoitajille, kouluterveydenhoitajille, kuraattoreille, perhetyöntekijöille ja lastensuojelun ammattilaisille.

Kurssi sisältää kuuden tehtävän lyhyet ohjeet ja valmiit lomakkeet. Soveltaminen tapahtuu asiakastyössä.

Ammattilainen opiskelee itsenäisesti tai tiimin jäsenenä.

Suosittelemme tiimiopiskelua, sillä sen avulla toimintamalli juurtuu työyhteisön arkeen.

Ammattilainen oppii

  • hahmottamaan ICF-viitekehyksen ajattelumallin
  • hyödyntämään ICF-lomakkeita koodeineen ja tarkenteineen
  • luomaan yhdessä kokonaisvaltaisen kuvan lapsen tai nuoren toimintakyvystä
  • rakentamaan toimintakykyyn perustuvaa monitoimijaista yhteistyötä
  • hallitsemaan neurokirjoon liittyvän toimintakykytiedon rakenteisen kirjaamisen

Nyt on oikea hetki ottaa toimintakyvyn yhtenäinen ICF-arviointi käyttöön myös soten ja sivistyksen yhteistyössä.

Yhteisellä koulutuksella voidaan rakentaa toimintakykytiedon yhtenäinen kansallinen sisote-toimintamalli. Se hyödyttää kaikkia osapuolia.

Koulutus soveltuu varhaiskasvatuksen opettajille, erityisopettajille ja lastenhoitajille.

Esi- ja perusopetuksessa koulutuksesta on hyötyä opettajille, erityisopettajille ja koulunkäynninohjaajille.

Koulutuksen sisältö

ICF-koulutus ja tehtävät

  1. Soten ja sivistyksen toiminnallinen ICF-yhteistyö
  2. ICF-ajattelumallin sisäistäminen
  3. ICF-lomakkeiden täyttäminen
  4. ICF-lomakkeen analysointi ja tavoitteen määrittely
  5. Keinojen etsiminen ICF:n avulla
  6. ICF ja monitoimijainen yhteistyö
  • Oppimateriaali yht. 1 h 20 min.
  • Soveltaminen työn arjessa

Toimintakykytiedon kirjaaminen

  1. Toimintakyvyn tietosisällöt
  2. Toimintakykytiedon rakenteinen kirjaaminen
  3. ICF:n vakiinnuttaminen osaksi toimintaa
  • Oppimateriaali 10 min.

Bonus: Neurokirjon perusteet

  1. Kokemusasiantuntijat ja nepsy-arki
  2. Nepsy-lapsen tunnistaminen
  3. Nepsy-lapsen hoito ja ohjaaminen
  4. Tukea koko perheelle

Lainsäädäntö edellyttää toimintakyvyn arviointia sote-palveluissa. Asiakkaan toimintakykytiedot kirjataan jatkossa sote-yhtenäisellä tietorakenteella. Se parantaa soten tiedonkulkua sekä palvelujen ja hoidon jatkuvuutta.

Toimintakykyä koskevat tiedot näytetään myös OmaKannassa

Hankkimalla tämän kurssin, saat oppimateriaaliin ja lomakkeisiin 12 kuukauden henkilökohtaisen käyttöoikeuden.

Miksi tarvitsemme toimintakykytietoa?

  • Toimintakykytiedon avulla tuen tarve tunnistetaan varhain.
  • Sen myötä tukitoimet kohdennetaan oikein ja oikea-aikaisesti.
  • ICF-arviointi mittaa myös tuen vaikuttavuutta.
  • Toimintakykytieto edistää tiedolla johtamista.

Toimintakykytieto kertoo, miten lapsi tai nuori pärjää arjessa. ICF-viitekehys on Maailman terveysjärjestön (WHO) kehittämä kansainvälinen toimintakyvyn luokitus. Sen avulla luodaan kokonaisvaltainen kuva lapsen/nuoren toimintakyvystä. 

Myös varhaiskasvatus ja koulu sekä potilas tai asiakas itse voi tuottaa toimintakykytietoa. Kun sivistyspalveluissa käytetään sote-yhtenäistä toimintakyvyn ICF-luokitusta, sosiaali- ja terveyspalvelut saavat hyödyllistä tietoa oman työnsä tueksi.

Anita Puustjärvi
lastenpsykiatrian erikoislääkäri, KYS, ADHD Käypä hoito -työryhmän pj

Opittujen asioiden vakiinnuttaminen

  • ICF-koulutuksen tulee lähteä ajatusmallin oivaltamisesta, ei diagnooseista ja koodeista
  • koulutus yksinään ei riitä, sen myötä organisaation tulee oppia ylläpitämään ammattilaisten osaamista
  • toimintakyvyn arviointi tulee vakiinnuttaa osaksi organisaation toimintaa
Johanna Kuisma, toimintaterapeutti, YAMK, ICF-kouluttaja

Meillä ei ole varaa hukata rahaa.

  • jos emme tunnista tuen tarvetta, lapsi ei saa oikea-aikaista ja oikeanlaista apua
  • syrjäytämme nuoria tekemällä asioita liian hitaasti
  • tilanne näkyy lastensuojelun sijoituksissa
  • yhden syrjäytymisen kustannus on noin miljoona euroa

Lähde: Mia Tikkakoski, Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen ja nuoren palvelupolkuskenaariot ja niiden kustannukset. Opinnäytetyö osana Helsingin kaupungin ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) lasten ja nuorten neuropsykiatrista palvelupolkuprojektia, tradenomi YAMK, SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen. Turun ammattikorkeakoulu 2023.


Oppimaan opiskelijat ovat halukkaita ottamaan toimintakyvyn ICF-arvioinnin käyttöön.

Tästä on koulussamme hyvin vähän tietoa ja se kuulostaa erittäin merkittävältä asialta lapsen oikeanlaiseen tukemiseen. ICF-viitekehys tulisi ottaa kaikkiin yhteisöihin koko kuntatasolla käyttöön.

Saataisiin tieto kulkemaan paremmin, apua ajoissa sekä oikeita toimintatapoja ja tukea niin kotiin kuin kouluun. Lapsi kokisi, että häntä kuunnellaan ja hänen haasteiden eteen halutaan tehdä jotain. Järjestelmälliset kirjaamiset ja keskustelut, konkreettisten toimien sopimiset loisivat perheelle tunnetta, että asioihin puututaan ja niiden eteen pyritään tekemään jotain. (opettaja, Nepsy-lapsi koulussa 5 op -kurssin opiskelija)

Yhteinen päätös ja tahtotila! Tämä olisi asia mikä ehdottomasti pitäisi olla käytössä jo valtakunnallisesti Suomessa. (Neurokirjon varhaisen tuen haasteet ja ratkaisut-kurssin opiskelija)

Lisätiedot

Helena Lehtimäki 040 5629 441 helena.lehtimaki at oppimaa.fi

Copyright Oppimaa® Oy

Vieritä ylös