Toimintakykytieto, ICF ja neurokirjo 5 op

Nykyinen tila
Et ole liittynyt vielä
Hinta
75€
Aloita

Hinta 75 € / opiskelija

Neurokirjon lasten, nuorten ja perheiden elämä helpottuu, kun sote-ammattilaiset ottavat toimintakyvyn ICF-arvioinnin ja rakenteisen kirjaamisen käyttöön. Kanta-palveluiden toimintakykytiedon uudistus koskee kaikkia sote-ammattilaisia.

Sosiaalihuollon ammattilaisten tulee hallita asiakirjojen rakenteinen kirjaaminen viimeistään 1.9.2026 mennessä (Asiakastietolaki §17). Rakenteinen tieto tallentuu Kanta-palveluiden sosiaalihuollon asiakastietovarantoon.

Ammattilaisille rakenteisesta kirjaamisesta on monia hyötyjä. Yhtenäiset asiakirjat helpottavat olennaisen kirjaamista ja auttavat fokusoimaan työtä. Tiedot löytyvät helposti. Samalla syntyy vertailukelpoista tietoa myös tiedolla johtamiseen.

Toimintakykytiedot tulevat asiakkaalle näkyviin OmaKannassa. Enää ei huoltajan tarvitse kertoa samaa tarinaa eri ammattilaisille yhä uudelleen. Asiakastieto on asiakkaan ja ammattilaisen saatavilla helposti.

Toimintakykytieto ohjaa neurokirjon palvelupolkua sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä sivistyspalveluissa yli toimialarajojen. Siksi jokainen lasten, nuorten ja perheiden parissa työskentelevä ammattilainen tulee tarvitsemaan ICF-osaamista.

Sivistyksen ja soten yhteisellä koulutuksella voimme rakentaa toimintakykytiedon yhtenäistä kansallista sisote-toimintamallia. Kun kaikki puhuvat samaa kieltä, se hyödyttää kaikkia osapuolia

Ammattilainen ottaa toimintakyvyn ICF-arvioinnin haltuun verkkokoulutuksella.

Sosiaalipalveluissa

Terveydenhuollossa

Toimintakykytieto, ICF ja neurokirjo – verkkokurssi sopii neuvolan terveydenhoitajille, kouluterveydenhoitajille, kuraattoreille, psykologeille, perhetyöntekijöille ja lastensuojelun ammattilaisille.

Toimintakykytieto

Yhtenäinen rakenteinen toimintakykymerkintä (havainnot toimintakyvystä) ja kokonaisarvio asiakkaan toimintakyvystä ja siinä tapahtuvista muutoksista parantaa palveluiden vaikuttavuuden arviointia

Hyödyt kansalaiselle

Hoidon laatu paranee

  • Päällekkäiset arvioinnit vähenevät
  • Hoitoon käytettävissä enemmän aikaa
  • Tieto kansalaisella aina käytettävissä

Hyödyt ammattilaiselle

Aikaa säästyy asiakastyöhön

  • Tieto oikeassa paikassa
  • Yhtenäinen rakenne
  • Suunnitelmallisuus
  • Muutokset esiin
  • Vaikuttavuuden seuranta
  • Palvelu tehostuu

Hyödyt palveluissa

Vaikuttavuuden seuranta

  • Tietoa palveluiden vaikuttavuudesta
  • Toiminta tehostuu
  • Aikaa säästyy
  • Toimialojen välinen yhteistyö helpottuu

Lähde: Kanta-palvelut

Nyt on oikea hetki ottaa toimintakyvyn yhtenäinen ICF-arviointi käyttöön myös soten ja sivistyksen yhteistyössä.

Varhaiskasvatuksessa

Koulussa

Sivistyspalveluissa koulutus sopii opettajille, erityisopettajille, lastenhoitajille ja koulunkäynninohjaajille.

Toimintakykytieto, ICF ja neurokirjo 5 op

Tällä kurssilla opit toteuttamaan toimintakyvyn ICF-arviointeja ja soveltamaan toimintakykytietoa työn arjessa.

Kurssi sisältää viisi moduulia ja viisi tehtävää. Tarvittava tieto ja työkalut löytyvät verkkokurssilta: ohjeet, videot, valmiit lomakkeet ja toimintakyvyn rakenteisen kirjaamisen ohjeistus.

Suosittelemme tiimiopiskelua tiiminvetäjän tai esihenkilön johdolla. Silloin toimintamallin käyttö vakiintuu työyhteisöön. Myös itsenäinen opiskelu on mahdollista.

Kurssitodistus edellyttää esihenkilön vahvistusta tehtävien suorittamisesta. Todistukset tilataan omalla tilauslomakkeella.

Vaikka esihenkilön vahvistus tehtävien suorittamisesta todistusta varten ei ole mahdollista, voit kuitenkin opiskella itsenäisesti ja harjoitella kirjaamista tekemällä tehtäviä.

Toimintakykytieto, ICF ja neurokirjo 5 op – koulutuksen sisältö

Verkkokoulutus

  1. ICF-ajattelumalli
  2. ICF-lomakkeet
  3. Merkintä toimintakyvystä
  4. Toimintakykyarvio
  5. Toimintakykytieto neurokirjon palvelupolulla

Tehtävät

  1. Toimintakyvyn alkukartoitus
  2. ICF-lomakkeiden täyttäminen
  3. Merkintä toimintakyvystä -kirjaaminen
  4. Päätavoitteen ja jatkotoimien määritteleminen toimintakykyarvioon
  5. Toimintakykytiedon jakaminen

Bonus: Neurokirjon perusteet 2 op

  1. Kokemusasiantuntijat ja nepsy-arki
  2. Nepsy-lapsen tunnistaminen
  3. Nepsy-lapsen hoito ja ohjaaminen
  4. Tukea koko perheelle
  5. Tentit
Mahdollisuus suorittaa yhteensä 7 op

Ammattilainen oppii

  • hahmottamaan ICF-viitekehyksen ajattelumallin
  • hyödyntämään ICF-lomakkeita koodeineen ja tarkenteineen
  • luomaan yhdessä kokonaisvaltaisen kuvan lapsen tai nuoren toimintakyvystä
  • rakentamaan toimintakykyyn perustuvaa monitoimijaista yhteistyötä
  • hallitsemaan neurokirjoon liittyvän toimintakykytiedon rakenteisen kirjaamisen

Tilaaminen

Oganisaatio hankkii koulutuksen laskutuksella, jolloin tiimin jäsenet saavat oppimateriaaliin ja lomakkeisiin 12 kuukauden henkilökohtaisen käyttöoikeuden.

Itsenäinen opiskelija hankkii henkilökohtaisen 12 kk:n opiskeluoikeuden verkkokaupasta.


Hinta 75 €

Miksi tarvitsemme toimintakykytietoa?

  • Toimintakykytiedon avulla tuen tarve tunnistetaan varhain.
  • Sen myötä tukitoimet kohdennetaan oikein ja oikea-aikaisesti.
  • ICF-arviointi mittaa myös tuen vaikuttavuutta.
  • Toimintakykytieto edistää tiedolla johtamista.

Toimintakykytieto kertoo, miten lapsi tai nuori pärjää arjessa. ICF-viitekehys on Maailman terveysjärjestön (WHO) kehittämä kansainvälinen toimintakyvyn luokitus. Sen avulla luodaan kokonaisvaltainen kuva lapsen/nuoren toimintakyvystä. 

Myös varhaiskasvatus ja koulu sekä potilas tai asiakas itse voi tuottaa toimintakykytietoa. Kun sivistyspalveluissa käytetään sote-yhtenäistä toimintakyvyn ICF-luokitusta, sosiaali- ja terveyspalvelut saavat hyödyllistä tietoa oman työnsä tueksi.

Anita Puustjärvi
lastenpsykiatrian erikoislääkäri, KYS, ADHD Käypä hoito -työryhmän pj

Opittujen asioiden vakiinnuttaminen

  • ICF-koulutuksen tulee lähteä ajatusmallin oivaltamisesta, ei diagnooseista ja koodeista
  • koulutus yksinään ei riitä, sen myötä organisaation tulee oppia ylläpitämään ammattilaisten osaamista
  • toimintakyvyn arviointi tulee vakiinnuttaa osaksi organisaation toimintaa
Johanna Kuisma, toimintaterapeutti, YAMK, ICF-kouluttaja

Meillä ei ole varaa hukata rahaa.

  • jos emme tunnista tuen tarvetta, lapsi ei saa oikea-aikaista ja oikeanlaista apua
  • syrjäytämme nuoria tekemällä asioita liian hitaasti
  • tilanne näkyy lastensuojelun sijoituksissa
  • yhden syrjäytymisen kustannus on noin miljoona euroa

Lähde: Mia Tikkakoski, Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen ja nuoren palvelupolkuskenaariot ja niiden kustannukset. Opinnäytetyö osana Helsingin kaupungin ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) lasten ja nuorten neuropsykiatrista palvelupolkuprojektia, tradenomi YAMK, SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen. Turun ammattikorkeakoulu 2023.


Oppimaan opiskelijat ovat halukkaita ottamaan toimintakyvyn ICF-arvioinnin käyttöön.

Tästä on koulussamme hyvin vähän tietoa ja se kuulostaa erittäin merkittävältä asialta lapsen oikeanlaiseen tukemiseen. ICF-viitekehys tulisi ottaa kaikkiin yhteisöihin koko kuntatasolla käyttöön.

Saataisiin tieto kulkemaan paremmin, apua ajoissa sekä oikeita toimintatapoja ja tukea niin kotiin kuin kouluun. Lapsi kokisi, että häntä kuunnellaan ja hänen haasteiden eteen halutaan tehdä jotain. Järjestelmälliset kirjaamiset ja keskustelut, konkreettisten toimien sopimiset loisivat perheelle tunnetta, että asioihin puututaan ja niiden eteen pyritään tekemään jotain. (opettaja, Nepsy-lapsi koulussa 5 op -kurssin opiskelija)

Yhteinen päätös ja tahtotila! Tämä olisi asia mikä ehdottomasti pitäisi olla käytössä jo valtakunnallisesti Suomessa. (Neurokirjon varhaisen tuen haasteet ja ratkaisut-kurssin opiskelija)

Lisätiedot

Helena Lehtimäki 040 5629 441 helena.lehtimaki at oppimaa.fi

Copyright Oppimaa® Oy

Vieritä ylös