Toimintakykytieto varhaiskasvatuksen ja neuvolan yhteistyössä

Neljän vuoden ikäisen lapsen laajan terveystarkastuksen yhteydessä neuvola pyytää varhaiskasvatuksesta henkilöstön arvion lapsen tilanteesta ja taidoista. Lapsen ICF-lomakkeen voisi lisätä arviointilomakkeen liitteeksi.

Toimintakykyarvioinnin lähettäminen kaikkiin lapsen terveystarkastuksiin edistäisi haasteiden varhaista tunnistamista. Samalla tarkempi toimintakykytieto tallentuisi myös potilastietojärjestelmään.

ICF-lomake tarjoaa merkityksellistä tietoa myös neuvolan Lene-tarkastuksiin.

Neuvolan tutkimuksista

Lene – Leikki-ikäisen lapsen neurologinen arvio

Lene – Leikki-ikäisen lapsen neurologinen arvio on keskeinen arviointimenetelmä Suomen neuvoloissa. Samalla nostamme esiin varhaisen tunnistamisen merkityksen ja siihen liittyvän yhteistyön erityisesti neuvolan ja varhaiskasvatuksen välillä.

Lene on neuvoloiden käyttöön tarkoitettu lapsen neurologisen kehityksen arviointimenetelmä. Lene on tarkoitettu 2 ½ – 3-, 4- 5- ja 6-vuotiaiden lasten arviointiin. Se kattaa lapsen neurologisen kehityksen keskeiset osa-alueet kussakin ikäryhmässä.

Neuropsykologi, PsT Riitta Valtonen on ollut kehittämässä Lene-menetelmää yhdessä lastenneurologi Kirsi Mustosen ja työryhmän kanssa. Hän toteutti Lene-menetelmästä myös väitöstutkimuksen, joka julkaistiin 2009. 

Riitta Valtonen, Kehityksen ja oppimisen ongelmien varhainen tunnistaminen Lene-arvioinnin avulla : kehityksen ongelmien päällekkäisyys ja jatkuvuus 4-6-vuotiailla sekä ongelmien yhteys koulusuoriutumiseen. Jyväskylän yliopisto 2009

Lene-testin toteuttaminen

Lene koostuu määrällisistä ja laadullisista arvioinneista ja sen sisältö vaihtelee hieman ikäryhmän mukaan. Tietoja kerätään haastattelemalla ja lomakkeilla (esim. Viivi, Vahvuudet ja vaikeudet). 

  • Yleensä terveydenhoitaja tekee Lenen neuvolakäynnillä
  • Lääkäri voi tehdä Lenen joko kokonaan tai osittain.
  • Lene-koulutuksen käynyt lastentarhanopettaja voi tehdä Lenen päiväkodissa
  • Lene voidaan tarvittaessa tehdä myös lapsen kotona.
  • Lääkäri vastaa Lenen tulosten tulkinnasta ja tulkinnan kirjaamisesta.
Neuropsykologi Riitta Valtonen: Näin Lene-testi tehdään

Lene-tehtävät

  • näkö ja kuulo tarkastettuna
  • karkeamotoriikka
  • hienomotoriikka
  • puheen tuottaminen ja ymmärtäminen
  • visuaalinen hahmottaminen
  • vuorovaikutus

Lukiva-testi lukihäiriön tunnistamiseen

Lene-tulosten esittely vanhemmille

Neuropsykologi Riitta Valtonen: Terveydenhoitaja esittelee vanhemmille Lene-testin tulokset

Lenen käyttö neuvoloissa

Lenen käyttö neuvoloissa on levinnyt laajasti. Lapsen kehityksen seuranta ja tukeminen on kehityksen ongelmien yleisyyden vuoksi kansanterveydellisesti tärkeää. Lisätietoa THL:n sivuilta.

Neuropsykologi Riitta Valtonen: Lenen joustava malli

Lene ja neurokirjon varhainen tunnistaminen

Kehityksen ja oppimisen ongelmille tyypillistä laaja-alaisuutta kuvataan joko ongelmien yhdessä esiintymisenä tai päällekkäisyytenä. Joskus käytetään myös lääketieteestä lainattua komorbiditeetti-käsitettä. 

Kehityksen jatkuvuudella tarkoitetaan ennustettavissa olevaa muutosta. Se on keskeinen perusta kehityksen ja oppimisen ongelmien riskien varhaiselle tunnistamiselle ja myöhemmän kehityskulun ennakoimiselle.

Vastaa

Vieritä ylös