ADHD:n hoito

Tämän oppitunnin tarkoituksena on tarjota tietoa ADHD:n hoidosta ja tukitoimista.  

Oppituntiin sisältyy tekstiä, kaavioita ja 5 videota.

  • Aivot ja ADHD 1:15
  • ADHD:n hoito 2:58
  • ADHD-hoidon eteneminen 1:41
  • AHDH-lääkkeet 5:01
  • ADHD-tukitoimet 4:12

Videoiden kokonaiskesto 16:07

Aivot ja ADHD

Aivojen otsa-, päälaki- ja ohimolohkojen kuorikerros, pikkuaivot sekä näitä yhdistävät hermoverkot toimivat “alitehoisesti”.

Tällöin keskittyminen, toimintojen estäminen (inhibitio) ja vireystilan säätely ei onnistu optimaalisesti.

Kyseessä tarkkaavuus-, toiminta- ja lepotilajärjestelmien vuorottelun ongelma.

Anita Puustjärvi, Aivot ja ADHD

ADHD:n hoidon keskeiset piirteet

  • Hoitoon kuuluvat aina potilas- ja omaisneuvonta sekä erilaiset yksilölliset tukitoimet ja hoitomuodot.
  • Hoitojen tarve tulee arvioida yksilöllisesti.
  • Tukitoimet aloitetaan päiväkodissa tai koulussa heti, kun toimintakyvyn ongelmat havaitaan.
  • Niiden aloittaminen ei edellytä diagnoosia
  • Tukitoimien tärkeimmät tavoitteet ovat toimintakyvyn paraneminen ja arjen sujuvuus sekä liitännäisongelmien minimointi.
  • ADHD:n keskeiset oireet vähenevät sekä psykososiaalisilla hoitomuodoilla että lääkehoidolla. On tavallista, että erilaisia hoitomuotoja yhdistetään.
  • Hoito voi painottua eri tavoin eri ikävaiheissa.
  • Samanaikaishäiriöt on otettava hoidossa huomioon.
Anita Puustjärvi, ADHD ja hoito

ADHD-hoidon eteneminen

Anita Puustjärvi, ADHD-hoidon eteneminen

ADHA-lääkkeet

Anita Puustjärvi: ADHD-lääkkeistä

Tukitoimet varhaiskasvatuksessa ja koulussa

  • Vähennetään häiriötekijöitä
  • Struktuurit kuntoon, kuvatuki käyttöön
  • Mahdollistetaan häiritsemätön liikunta ja vireystilan säätely
  • Annetaan selkeitä, konkreettisia ohjeita (kontakti varmistettava ensin), yksi asia kerrallaan
  • Vastataan lapsen kysymyksiin!
  • Hyödynnetään pedagogisia tukitoimia ja kolmiportaisen tuen asteita
  • Opetetaan opiskelustrategioita ja muita tarvittavia taitoja
  • Onko vaatimustaso lapsen todellisen suoritustason mukainen?
  • Varmistetaan kodin sekä varhaiskasvatuksen tai koulun yhteistyö
  • Tuetaan lapsen yhteisöä hyväksymään keskittymätön lapsi

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös