Tämän oppitunnin tarkoituksena on tarjota tietoa ADHD:n hoidosta ja tukitoimista.
Oppituntiin sisältyy tekstiä, kaavioita ja 5 videota.
- Aivot ja ADHD 1:15
- ADHD:n hoito 2:58
- ADHD-hoidon eteneminen 1:41
- AHDH-lääkkeet 5:01
- ADHD-tukitoimet 4:12
Videoiden kokonaiskesto 16:07

Aivot ja ADHD

Aivojen otsa-, päälaki- ja ohimolohkojen kuorikerros, pikkuaivot sekä näitä yhdistävät hermoverkot toimivat “alitehoisesti”.
Tällöin keskittyminen, toimintojen estäminen (inhibitio) ja vireystilan säätely ei onnistu optimaalisesti.
Kyseessä tarkkaavuus-, toiminta- ja lepotilajärjestelmien vuorottelun ongelma.


ADHD:n hoidon keskeiset piirteet
- Hoitoon kuuluvat aina potilas- ja omaisneuvonta sekä erilaiset yksilölliset tukitoimet ja hoitomuodot.
- Hoitojen tarve tulee arvioida yksilöllisesti.
- Tukitoimet aloitetaan päiväkodissa tai koulussa heti, kun toimintakyvyn ongelmat havaitaan.
- Niiden aloittaminen ei edellytä diagnoosia
- Tukitoimien tärkeimmät tavoitteet ovat toimintakyvyn paraneminen ja arjen sujuvuus sekä liitännäisongelmien minimointi.
- ADHD:n keskeiset oireet vähenevät sekä psykososiaalisilla hoitomuodoilla että lääkehoidolla. On tavallista, että erilaisia hoitomuotoja yhdistetään.
- Hoito voi painottua eri tavoin eri ikävaiheissa.
- Samanaikaishäiriöt on otettava hoidossa huomioon.

ADHD-hoidon eteneminen


ADHA-lääkkeet



Tukitoimet varhaiskasvatuksessa ja koulussa
- Vähennetään häiriötekijöitä
- Struktuurit kuntoon, kuvatuki käyttöön
- Mahdollistetaan häiritsemätön liikunta ja vireystilan säätely
- Annetaan selkeitä, konkreettisia ohjeita (kontakti varmistettava ensin), yksi asia kerrallaan
- Vastataan lapsen kysymyksiin!
- Hyödynnetään pedagogisia tukitoimia ja kolmiportaisen tuen asteita
- Opetetaan opiskelustrategioita ja muita tarvittavia taitoja
- Onko vaatimustaso lapsen todellisen suoritustason mukainen?
- Varmistetaan kodin sekä varhaiskasvatuksen tai koulun yhteistyö
- Tuetaan lapsen yhteisöä hyväksymään keskittymätön lapsi


Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.