Tervetuloa Oppimaahan

Tervetuloa Oppimaahan

Tämä kurssi tarjoaa esi- ja perusopetuksen ja opiskeluhuollon ammattilaisille yhteiset työkalut, joilla koulu rakentaa oppilaan toimintakykyyn perustuvan toimintamallin tuen tarpeen arviointiin, tuen suunnitelman laatimiseen ja tuen toteuttamiseen perusopetuslain mukaan. Toimintamalli sopii hyvin myös varhaiskasvatukseen.

Tällä ensimmäisellä oppitunnilla ja sen alasivuilla saat nopeasti yleiskuvan, miten oppimista ja koulunkäyntiä voidaan tukea toimintakykytiedon avulla.

Oppimisen tuen uudistuksen tavoitteita

Oppilaan tuen tarve tunnistetaan varhain.

Oppilaalla on oikeus saada tukea riittävästi ja oikea-aikaisesti.

Tukimuodot ja tukitoimet järjestetään valtakunnallisesti yhtenäisesti.

Uudistus vähentää opetushenkilöstön hallinnollista työtä.

Miten rakennamme kouluihin uudenlaista tuen toimintakulttuuria?

Opetuksen järjestäjä

  • Perusopetuslaki

Opiskeluhuoltopalvelut

  • Oppilas- ja opiskeluhuoltolaki

Organisaatioiden näkökulma

Oppilaan näkökulma

Perusopetuslain 4 a -luvun mukaan

  • oppimisen tuki toteutuu ensisijaisesti pedagogisena tukena
  • koulunkäynnin tuki toteutuu ensisijaisesti yhteisöllisenä opiskeluhuoltona

Lainsäädäntö ei kuitenkaan voi määritellä oppilaan koulunkäyntikykyä

Mitä sisältyy koulunkäyntikykyyn?
  • lapsen ominaisuudet
  • ympäristön stressitekijät
  • aikuisten toiminta
  • tuki tai riittämätön tuki
  • aikuisten asenteet
  • odotukset
  • keinot koulunkäyntikyvyn parantamiseksi jne.
Anita Puustjärvi, lastenpsykiatrian erikoislääkäri

Jokainen lapsi oppii omalla tavallaan

Toimintakyky on yksilöllinen
  • yksilöllisen toimintakyvyn merkitys oppimiselle
  • oppimisprofiilin huomioiminen luokassa
  • neurokirjon haasteiden tunnistaminen
  • miten löytää vaihtoehtoisia tapoja tehdä tehtäviä?
Riikka Seppälä, nepsy-valmentaja, kouluttaja

Jokaisella oppilaalla oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen

Perusopetuslain mukaan jokaisella oppilaalla on oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Siihen voi sisältyä yksilöllisiä sekä pedagogisia että opiskeluhuollon tukitoimia. Siksi opetus ja opiskeluhuolto tarvitsevat tukitoimien toteuttamiseen yhteiset työkalut.

ICF on työkalu, jolla kaikki ammattilaiset puhuvat samaa kieltä

ICF-viitekehys on Maailman terveysjärjestön (WHO) kehittämä kansainvälinen toimintakyvyn luokitus. Sen avulla luodaan kokonaisvaltainen kuva lapsen tai nuoren toimintakyvystä. Toimintakyky kertoo, miten lapsi tai nuori toimii ja selviää arjessa.

ICF on työväline, jolla luodaan yhteinen ymmärrys, miten lasta ja nuorta voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla. ICF:n avulla ammattilaiset voivat yhdessä

  • koota tietoa lapsen toimintakyvystä
  • määritellä tuen tavoitteita
  • seurata tuen vaikuttavuutta

Oppimaa®Taitopassi -koulutus

Kaikille lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleville ammattilaisille

Oppimaa®Taitopassi I

Ryhmäkohtainen tuki

Oppimaa®Taitopassi II

Yksilökohtainen tuki
  1. Lapsen/oppilaan toimintakyvyn itsearviointi
  2. Tietojen kirjaaminen taitopassiin
  3. Ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteutus
  4. Tuen vaikuttavuuden arviointi

5. Toimintakyvyn ICF-arviointi
6. Tuen suunnitelma ICF:n mukaan
7. Lapsi/oppilaskohtaiset tukitoimet
8. Tuen vaikuttavuuden arviointi

Koulutus perustuu tiimiopiskeluun, jonka etenemisestä vastaa esihenkilö tai tiiminvetäjä. Opiskelu koostuu verkko-opiskelusta, itsenäisestä työskentelystä ja tiimikeskusteluista. Kaikki oppimateriaalit ja työkalut sisältyvät tähän verkkokurssiin. Koulutusmateriaalin lisäksi verkkokurssiin sisältyy Oppimaa®Työkalupakki, joka sisältää satoja taitoharjoituksia. Bonuksena Neurokirjon perusteet -verkkokurssi.

Opiskelijat toteuttavat koulutustehtävät kolmen lapsen tai oppilaan kanssa lukuvuoden aikana. Tehtävät dokumentoidaan ja raportoidaan kouluttajalle. Hyväksytystä suorituksesta opiskelija saa yksilöidyn osaamistodistuksen.

Verkko-opiskelu
Itsenäinen työskentely
Tiimikeskustelut

Oppimaa®Työkalupakki

Satoja harjoituksia taitojen opetteluun ICF:n mukaan

Oppilaalle yksilöidyt taitoharjoitukset

Tämä koulutus sisältää laajan työkalupakin, johon on koottu satoja keinoja ja harjoituksia oppilaiden uusien taitojen opetteluun. Toimintakyvyn ICF-arviointi ohjaa ammattilaista etsimään työkalupakista lapselle tai oppilaalle sopivia harjoituksia toimintakyvyn arvioinnissa esiin nousseisiin haasteisiin. Uusien taitojen harjoittelua voidaan seurata taitopassin tai Wilma-viestien avulla.

Koko luokka harjoittelee ryhmäkohtaisia taitoja

Työkalupakin harjoituksia voi hyödyntää luokassa myös ryhmäkohtaisten tukimuotojen toteuttamisen. Luokka ryhtyy harjoittelemaan yhteisiä taitoja, jotta esimerkiksi luokan työrauha muuttuisi paremmaksi.

Katso seuraavalta sivulta Oppimaa®Taitopassin idea sarjakuvana.

Vastaa

Vieritä ylös