Oppimaa®Taitopassi

Nykyinen tila

Et ole liittynyt vielä

Hinta

Ilmainen

Aloita

Oppimaa®Taitopassi

Oppimaa®Taitopassi on lapsen ja nuoren sekä kasvatuksen, opetuksen ja sote-ammattilaisen yhteinen työkalu, jolla tuetaan lapsen ja nuoren oppimista ja koulunkäyntiä ja ammattilaisen osaamista.

Oppimaa®Taitopassi perustuu toimintakyvyn arviointiin ICF-viitekehyksessä.

työskentelee lasten, nuorten ja perheiden parissa. Hän hallitsee toimintakyvyn arvioinnin ICF-viitekehyksessä ja näkee lapsen tai nuoren tilanteen kokonaisvaltaisesti.

Taitovalmentaja valmentaa lapsia ja nuoria oppimaan uusia taitoja yhteistyössä huoltajien ja muiden aikuisten kanssa.

Oppimaa®Taitovalmentajan tutkinnon 20 op voi suorittaa hankkimalla taitovalmennuksen jäsenyyssivuston käyttöoikeuden tutkinnon suorittamisen ajaksi sekä suorittamalla tämän tutkintomaksun, joka sisältää tehtävien arvioinnin ja todistuksen.

Oppimaa®Taitovalmentajan koulutus

5 askeleen toimintamalli

Oppimaa®Taitovalmentajan koulutus perustuu 5 askeleen toimintamalliin. Sen ydin on toimintakyvyn kokonaisvaltainen arviointi ICF-viitekehyksessä sekä arvioinnin pohjalta toteutettava valmennus.

Osallistumisen edellytys on, että opiskelija työskentelee lasten ja perheiden parissa.

Toimintamallin askeleet

1. Lapsen tai nuoren toimintakyvyn itsearviointi
2. Ammattilaisen toteuttama toimintakyvyn ICF-arviointi
3. Taitovalmennuksen suunnitelman laatiminen toimintakykytiedon mukaan
4. Lapsen tai nuoren valmentaminen arjessa
5. Valmennuksen vaikuttavuuden arvioiminen

Kouluttajat

  • Helena Lehtimäki, FM, koulutuksen suunnittelija ja pääkouluttaja
  • asiantuntijatiimi: lastenpsykiatri, kymmeniä kasvatuksen, opetuksen ja sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoita sekä kokemusasiantuntijoita

Koulutuksen oppimateriaalit

Koulutus tapahtuu itsenäisenä opiskeluna jäsenyyssivustolla, joka on kuukausimaksullinen palvelu. Tehtävät toteutetaan työyhteisön arjessa tai itsenäisesti.

Jäsenyyssivuston oppimateriaali koostuu seuraavista verkkokursseista

  • Oppimaa®Taitovalmennus -ohjeet
  • Toimintakykytiedon perusteet
  • Valmennuksen viisi askelta
  • Taitoharjoitukset
  • Ajankohtaista neurokirjosta
  • Bonus: Neurokirjon perusteet

Menetelmän soveltaminen

Opiskelija soveltaa menetelmää oman työnsä arjessa valmentamalla vähintään kolmea lasta tai nuorta hyödyntäen jäsenyyssivuston oppimateriaaleja ja työkaluja.

Tehtävät

Opiskelija raportoi vähintään kolme valmennusta vastaamalla tehtäväkysymyksiin ja liittämällä vastausten yhteyteen tehtävien edellyttämät dokumentit.

Arviointi ja todistus

Mikäli opiskelija on suorittanut tehtävät omassa työyhteisössään, pyydämme esihenkilöltä vahvistuksen tehtävien suorittamisesta.

Hyväksytyn suorituksen jälkeen opiskelija saa yksilöidyn todistuksen tutkinnon suorittamisesta.

Kurssin sisältö

TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS
OPEMO-NEPSOS-SUOSITUKSET
OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus 2 Aiheet
KUULEMINEN_TOIMIJAT + OPPILAAT
Opiskeluhuollon hallintorakenteen muutos
Oppimisen tuen uudistus ja tiedonhallinta
Toimintakykytieto ja oppimisen tuki
Tuen toteuttaminen lain mukaan
OKM:n ohjeet
Suostumus 2 Aiheet
Varhan KOKEMUKSET_EHDOTUKSET
OPPILAAN OIKEUS
Oppilaan oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen (20 a §)
ICF on toimintakyvyn ajattelumalli
Mitä on vaikuttava monitoimijainen tuki?
RYHMÄKOHTAISET TUKIMUODOT
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot (20 b §) 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
TUEN TARPEEN ARVIOINTI
Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi (20 d §) 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
MONITOIMIJAINEN YHTEISTYÖ
Oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvä moniammatillinen yhteistyö: 20 c §, 20 d §)
Monitoimijaisen tuen suunnittelu
Toimintakyvyn ICF-arviointi eri ikäryhmissä 6 Aiheet
Monitoimijainen tuki – materiaalia
TUKITOIMIEN JÄRJESTÄMINEN
Oppilaskohtaiset tukitoimet ja niiden järjestäminen (20 c §)
Tavoitteen määrittely ICF:n avulla
Haasteiden kääntäminen taidoiksi 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
eTaitosuunnitelma
TIEDON KERÄÄMINEN
Tukea koskeva päätös (20 f §)
Toimintakyvyn tietosisällöt sisotessa
ICF-lomakkeiden täyttäminen eri toimialoilla
Miten hyödymme toimintakykytiedosta?
Toimintakulttuurin juurruttaminen
Tiedon kerääminen
Tiedon tuottamisen prosessit
Kirjaamisen perusteet
TIEDON HYÖDYNTÄMINEN
Koulun laajat terveystarkastukset
Vaikuttava tuki ja ICF-viitekehys
HYTE-tietoa 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
HYÖTYJÄ_OAJ:N MATERIAALIA
KOULUTUSMALLI
NEPSOS ym -vanhempien näkemys
Työyhteisö tutuksi_MONOPS-itsearviointi
Vieritä ylös