Oppimaa®Taitopassi III

Nykyinen tila

Et ole liittynyt vielä

Hinta

10000

Aloita

Oppimaa®Taitopassi III

Toimintakykytieto vahvistaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea

Oppimaa®Taitopassi III -koulutus

Opiskeluhuollon ammattilaisille toimintakykytiedon osaamisen ja monitoimijaisen yhteistyön vahvistamiseksi

  • terveydenhoitajille
  • kuraattoreille
  • psykologeille

Oppimaa®Taitopassi III -koulutuksen sisältö

Toimintakykytieto
Neurokirjon perusteet
  1. Toimintakykytieto ja ICF-ajattelumalli
  2. ICF-lomakkeet
  3. Merkintä toimintakyvystä -kirjaaminen
  4. Toimintakykyarvio
  5. Toimintakykytieto oppilaan palvelupolulla
  • Neurokirjon lapsen tunnistaminen
  • Neurokirjon lapsen hoito ja ohjaaminen
  • Kokemusasiantuntijat

Koulutuksen tavoite

Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa opiskeluhuollon ammattilaisten toimintakyvyn ICF-arvioinnin ja kirjaamisen osaamista, jotta kaikki koulun ammattilaiset käyttäisivät yhteisiä ICF-työkaluja monitoimijaisessa yhteistyössä. Se helpottaa oppilaan kokonaisvaltaisen tilannekuvan rakentamista.

Lisäksi, opettajien toteuttamat toimintakyvyn arvioinnit nopeuttavat sote-ammattilaisten palvelutarpeen arviointeja, kun tiedonsiirto toimii koulun ja opiskeluhuollon välillä.

Katso prosessi sarjakuvana täällä.

Opiskelu

Verkko-opiskelu
Itsenäinen työskentely
Tiimikeskustelut

Koulutus perustuu tiimiopiskeluun, jonka etenemisestä vastaa esihenkilö tai tiiminvetäjä. Opiskelu koostuu verkko-opiskelusta, itsenäisestä työskentelystä ja tiimikeskusteluista.

Kaikki oppimateriaalit ja työkalut sisältyvät verkkokurssiin: ohjeet ja lomakkeet sekä neurokirjon perusteet.

Koulutuksen suunnittelu ja seuranta tulee toteuttaa koulun opiskeluhuoltoryhmässä opetushenkilöstön ja opiskeluhuollon yhteistyönä.

Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa

  • hahmottaa ICF-viitekehyksen ajattelumallin
  • täyttää ja analysoida ICF-lomakkeita
    • itsenäisesti ja yhteistyössä opetushenkilöstön kanssa
  • luoda kokonaisvaltaisen kuvan lapsen tai nuoren toimintakyvystä
  • kirjata toimintakykytiedot rakenteisesti tietojärjestelmiin
    • merkintä toimintakyvystä
    • toimintakykyarvio
  • tunnistaa toimintakykytiedon merkityksen oppilaan palvelupolun eri vaiheissa

Oppimaa®Taitopassi-toimintamallin käyttöönotto

Oppimaa®Taitopassi I, II ja III -koulutus on suunniteltu esi- ja perusopetuksen sekä opiskeluhuollon henkilöstön kouluttamiseen uudistetun perusopetuslain mukaan.

Toimintamallin käyttöönoton ohjeistus organisaatioille perustuu Itlan vuonna 2025 julkaisemaan psykososiaalisten menetelmien käyttöönoton malliin.

Lisätiedot
Helena Lehtimäki

helena.lehtimaki at oppimaa.fi
040 5629 442

Vieritä ylös