Tämä jäsenyyssivuston kurssi on taitovalmennuksen toteutuksen kuvaus. Se esittelee valmennuksen viisi askelta, joita ammattilainen kulkee lapsen tai nuoren kanssa.


Taitovalmennuksen toteuttaminen
Tästä moduulista saat heti kokonaiskuvan valmennuksen toteutuksesta. PIKAOPAS kertoo tiiviissä muodossa, mitä kullakin askeleella tapahtuu.
Muista myös, että tarvitset huoltajan suostumuksen.
1. Lapsen tai nuoren itsearviointi
Tässä moduulissa saat ohjeet, miten toteuttaa lapsen tai nuoren itsearviointi kuva- ja sanakorteilla. Saat käyttöösi työkalut eri ikäryhmien itsearviointiin: 3 – 5 -vuotiaat, 6 – 12 -vuotiaat ja yli 13-vuotiaat.
2. Toimintakyvyn ICF-arviointi
Toisella askeleella toteutat lapsen tai nuoren toimintakyvyn arvioinnin ICF-lomakkeilla. Ohjeet, lomakkeet ja apukysymykset löytyvät tästä moduulista.
3. Taitosuunnitelma
Taitosuunnitelman laatiminen edellyttää lapselle tai nuorelle merkityksellisen tavoitteen määrittelyä. Työkalut ja ohjeet taitosuunnitelman tekemiseen löytyvät täältä.
4. Taitojen harjoitteleminen
Taitojen harjoitteleminen suunnitellaan yhdessä lapsen tai nuoren kanssa. Hän voi ehdottaa itse, miten haluaa harjoitella taitoa. Sinulla on apuna myös erillinen taitoharjoitusten kurssi, josta löydät runsaasti harjoitusideoita ICF-koodien mukaan.
5. Vaikuttavuuden arviointi
Viidennellä askeleella toteutat lapsen tai nuoren itsearvioinnin ja/tai toimintakyvyn ICF-arvioinnin uudelleen osoittaaksesi, että työsi on ollut vaikuttavaa. Samalla pystyt perustelemaan, tarvitseeko lapsi tai nuori laajempaa tukea, esimerkiksi kuntoutusta.
Viiden askeleen arjen tukea on kuitenkin syytä jatkaa, kunnes voitte yhdessä todeta, että lapsi tai nuori pärjää jo itsenäisesti tai pienellä tuella.
