Toimintakyvyn arvioinnin ICF-työkalut koulussa 3 op

Nykyinen tila

Et ole liittynyt vielä

Hinta

75,00

Aloita

75 € / hlö

Neurokehitykselliset häiriöt

Uusimman kansainvälisen tautiluokituksen ICD-11:n mukaan neurokehityksellisiin häiriöihin kuuluvat

  • ADHD
  • autismikirjon häiriö
  • oppimisvaikeudet
  • kielellisen, motorisen ja kognitiivisen kehityksen häiriöt
  • tic-oireet ja Touretten oireyhtymä

Useimmilla esiintyy samanaikaisia häiriöitä ja erityisesti toiminnanohjauksen ja aistitiedon käsittelyn vaikeudet ovat tavallisia.

Kehityksellisillä neuropsykiatrisilla häiriöillä eli neurokehityksellisillä häiriöillä tarkoitetaan oirekokonaisuuksia, joissa esiintyy kognitiivisten ja psyykkisten toimintojen sekä käyttäytymisen erityispiirteitä

Lähde:
Oppimisen edellytykset ja haasteet. Käsikirja oppimiseen vaikuttavista häiriöistä ja oppimisen tukemisesta

  • Jaana Parikka
  • Niina Halonen-Malliarakis
  • Anita Puustjärvi
  • Kustantaja Santalahti 2025

Oppimisvaikeudet

  • luki-vaikeus
    • lukemisen vaikeus
    • kirjoittamisen vaikeus
  • laskemiskyvyn häiriö (dyskalkulia)
  • hahmotusvaikeudet
  • kehitykselliset häiriöt
    • kehityksellinen kielihäiriö
    • kehityksellinen koordinaatiohäiriö

Monimuotoisissa kehityshäiriöissä kehitys on viivästynyt kahdella tai kolmella kehityksen alueella: kielellisten, motoristen tai kognitiivisten taitojen alueella.

Lähde:
Oppimisen edellytykset ja haasteet:

  • Osa 1 Oppimisvalmiuksien kehitys ja oppimiseen vaikuttavat häiriöt

Toimintakykytieto luo kokonaisvaltaisen kuvan oppilaan oppimisen ja neurokirjon haasteista sekä vahvuuksista

Toimintakyvyn ICF-luokitus

Maailman terveysjärjestön kehittämä ICF-luokitus on strukturoitu työväline, jolla kasvatuksen, opetuksen ja soten ammattilaiset luovat yhteisen ymmärryksenmiten lasta ja nuorta voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla.

Oppimaa®-ICF-työkalut

1. Huoltajan ilmainen huolilaskuri
  • Huolilaskuri koulun verkkosivuilla
  • huoltaja tallentaa lomakkeen itselleen
  • sen jälkeen tieto ammattilaisille
  • ilmainen huoltajan huolilaskuri sisältää 21 huolenaihetta ICF-luokituksen mukaan
  • saamme näkyviin lapsen tai nuoren toimintakyvyn kokonaistilanteen kodin ja huoltajien näkökulmasta
  • toimii varhaisen tuen tarpeen herätteenä
2. Oppilaan toimintakyvyn itsearvioinnin työkalut
  • valmiit kuva- ja sanakortit
  • asiantuntijan ohjeistus videoina
  • helppo dokumentointi kameralla
  • oppilas osallistuu tasavertaisena toimijana oman toimintakykynsä arviointiin
  • kuva- ja sanakortit luovat oppilaslähtöisen keskustelun, jonka lopputulos dokumentoidaan valokuvalla
  • helppo varhaisen tuen tarpeen työkalu
3. Ammattilaisten ICF-lomakkeet
  • valmiit ICF-lomakkeet ja apukysymykset
  • 6-12 v, 13-17 v
  • sama työkalu kaikilla sivistyksen ja soten ammattilaisilla
  • lapsen tai oppilaan tuen tarpeen arviointi ICF-lomakkeilla antaa strukturoidun kokonaisvaltaisen tilannekuvan toimintakyvystä
  • nostaa esiin oppimisvaikeudet ja neurokirjon haasteet sekä niiden yhteisvaikutukset
  • valmiit lomakkeet ja apukysymykset eri ikäryhmille
  • huoltajan suostumuslomake tiedon jakamista varten
4. Oppilaan taitopassi
  • tieto taitojen harjoittelusta kaikille aikuisille Wilman kautta
  • sama tieto soteen omalla lomakkeella
  • huoltajan suostumuksella
  • taitopassi kertoo aikuisille oppilaan omin sanoin, miten häntä tulisi tukea
  • päivitettävä työkalu, joka voidaan perustaa esim. Wilman Muistio-lehdelle, jolloin lukuoikeudet helppo jakaa
  • Oppimaa®Taitopassi -lomakkeella sama tieto voidaan jakaa opiskeluhuollon ammattilaisille
5. Taitoharjoitusten AI-työkalu
  • kerro huoli, tekoäly tarjoaa heti 5 harjoitusehdotusta
  • AI-työkalumme on koulutettu tarjoamaan ideoita taitojen harjoitteluun. Kerro lapsen tai nuoren haasteesta. Saat vastauksena 5 harjoitusta tai ideaa taitojen oppimiseen.
6. Taitoharjoitukset ICF-luokituksen mukaan
  • oppitunteja, joissa tietoa ja harjoituksia ICF-luokituksen mukaan
  • etsi ideoita ja harjoituksia ICF-arvioinnin jälkeen ICF-koodin mukaan

Miksi koulussa ja opiskeluhuollossa tarvitaan ICF-työkaluja?

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus tuli voimaan 1.8.2025, mutta..
  • sivistyksen ja soten ammattilaisilta puuttuu strukturoitu tuen tarpeen arvioinnin ja tuen vaikuttavuuden työkalu
  • vaikuttavuuden systemaattinen tilastointi puuttuu
  • opiskeluhuollolla ei ole dataa tiedolla johtamiseen
Lasten ja nuorten terapiatakuu tuli voimaan 1.5.2025, mutta…
  • arkivaikuttavuuden työkalut puuttuvat
  • ilman vaikuttavuuden arviointia ja tilastointia ei voida osoittaa, onko terapiatakuusta hyötyä

ICF-koulutuksen sisältö

Tietoa

Neljä toiminnallista tehtävää

  • Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksesta
  • ICF-viitekehyksen hahmottaminen
  • Opetuksen ja opiskeluhuollon yhteistyö
  • Oppimaa®Taitopassi-toimintamalli
  1. Lapsen/oppilaan toimintakyvyn itsearviointi
  2. Ryhmäkohtaisten tukimuotojen vaikuttavuuden arviointi
  3. Lapsen/oppilaan tuen tarpeen ICF-arviointi
  4. Tukitoimet ja niiden vaikuttavuuden arviointi

Työkalut

  • Itsearvioinnin kuva- ja sanakortit
  • Taitopassi
  • ICF-lomakkeet
  • Apukysymykset

Oppiminen tapahtuu työn arjessa

Verkko-opiskelu
  • lyhyet, selkeät ohjeet
  • nopeasti kokeilemaan
Itsenäinen työskentely
  • valmiit lomakkeet
  • apukysymykset
Tiimikeskustelut
  • tulokset keskusteluun
  • palaverit tehokkaiksi
Oppimisen tuen uudistus on käynnissä NYT.

Toimintakyvyn arvioinnin ICF-työkalut 3 op

Kenelle:

  • varhaiskasvatuksen opettajille, erityisopettajille ja lastenhoitajille
  • neuvolan terveydenhoitajille ja muille ammattilaisille
  • esi- ja perusopetuksen opettajille, erityisopettajille, koulunkäynninohjaajille ja avustajille
  • opiskeluhuollon terveydenhoitajille, kuraattoreille ja psykologeille
  • kaikille lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleville ammattilaisille

Kouluttajat: Johanna Kuisma, ICF-kouluttaja, toimintaterapeutti YAMK, Sari Haapakangas, KT Erityisasiantuntija/PhD Senior Consultant, Vanhempainliitto, Riikka Seppälä, nepsy-valmentaja, kouluttaja, Anita Puustjärvi, lastenpsykiatrian erikoislääkäri, Mia Tikkakoski, KTM, tradenomi YAMK, Aslak Rantakokko, yhdenvertaisuusasiantuntija, Vanhempainliitto, Jenni Barnett-Erlandsson, kokemusasiantuntija, Heta Pukki, kokemusasiantuntija
Sisältö: 5 moduulia / 4 toiminnallista tehtävää, ohjeet, valmiit lomakkeet, apukysymykset
Oppimateriaalin kesto: 2,5 tuntia. (Lukuaika 30 min., videot yhteensä 2 tuntia)
Oppiminen: tapahtuu työn arjessa käytännön työssä
Osaamistodistus: hyväksyttyjen suoritusten jälkeen
Rekisteröityminen: henkilökohtainen sähköposti ja itse keksitty salasana
Käyttöoikeus: 12 kuukautta

Tutustu kurssin ensimmäiseen moduuliin ilman kirjautumista

Kurssin suorittamisen jälkeen sinulla on hallussa

  • toimintakykytiedon merkitys tuen kokonaisuudessa
  • ICF-ajattelumalli ilman koodien tuntemusta
  • tuen tarpeen arviointi ICF-lomakkeella
  • tukitoimien vaikuttavuuden arviointi
  • opetuksen ja opiskeluhuollon ICF-yhteistyön malli

75 € / hlö

Lisätiedot

Helena Lehtimäki 040 5629 441

asiakaspalvelu at oppimaa.fi

Copyright Oppimaa®

Vieritä ylös