
67 € / opiskelija




Toimintakykytieto luo pohjan oppimisen ja koulunkäynnin tuelle

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus on käynnissä, mutta tarvitsemme siihen vielä kriittisen osan: työkalut, miten arvioidaan tuen tarve ja tuen vaikuttavuuus. Ilman systemaattista arviointia kuljemme pimeässä.
Tarvitsemme ICF-työkalun tuen tarpeen arviointiin
Maailman terveysjärjestön kehittämä ICF-luokitus on strukturoitu työväline, jolla opetuksen ja opiskeluhuollon ammattilaiset luovat yhteisen ymmärryksen, miten oppilasta voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla.
Tässä koulun ja opiskeluhuollon ammattilaisille ketterä ICF-verkkokoulutus uudistetun perusopetuslain mukaan.
Työkalut sopivat myös varhaiskasvatuksen ja soten ammattilaisille
Vaikka puhumme esi- ja perusopetuksesta, samat toimintamallit soveltuvat kaikille lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleville varhaiskasvatuksen, neuvolan, lastensuojelun, perhetyön ja muiden sote-palveluiden ammattilaisille.


ICF-koulutuksen sisältö

Tietoa
Neljä toiminnallista tehtävää
- Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksesta
- ICF-viitekehyksen hahmottaminen
- Opetuksen ja opiskeluhuollon yhteistyö
- Oppimaa®Taitopassi-toimintamalli
- Lapsen/oppilaan toimintakyvyn itsearviointi
- Ryhmäkohtaisten tukimuotojen vaikuttavuuden arviointi
- Lapsen/oppilaan tuen tarpeen ICF-arviointi
- Tukitoimet ja niiden vaikuttavuuden arviointi

Työkalut
- Itsearvioinnin kuva- ja sanakortit
- Taitopassi
- ICF-lomakkeet
- Apukysymykset


ICF-toimintamallin vakiinnuttaminen organisaatioon




Verkko-opiskelu
- selkeät ohjeet
- nopeasti kokeilemaan
Itsenäinen työskentely
- valmiit lomakkeet
- apukysymykset
Tiimikeskustelut
- kokemusten jakaminen
- palaverit tehokkaiksi



Nopea käyttöönotto neljässä viikossa

- viikko: Opettajat ja ohjaajat/lastenhoitajat toteuttavat seulonnan yhdessä
- viikko: Opettajat tekevät tarkemmat ICF-arvioinnit, kun huoli herää
- viikko: Neuvola/opiskeluhuolto ottaa ICF-arvioinnin käyttöön
- viikko: Ensimmäiset monitoimijaiset palaverit uudella mallilla

Toimintamallin hyödyt
Päiväkodissa ja koulussa



Lapsi/oppilas kertoo omin sanoin, miten häntä tulee tukea
- opettajat ja ohjaajat/lastenhoitajat kehittävät sopivan mallin lasten / oppilaiden toimintakyvyn itsearviointiin
- toteutus esimerkiksi 5 oppilaan ryhmässä
- tieto aikuisille Wilman kautta
- huoli esiin ajoissa, “neurokirjon seula”
- turhat tuen kokeilut jäävät pois

Opettajalle tarkempi tilannekuva ICF-lomakkeella
- kun huoli herää, opettaja täyttää ICF-lomakkeen
- tuen tarpeen arviointi strukturoidusti yhteisellä työkalulla
- tuen suunnitelman laatiminen helpottuu
- tuen vaikuttavuus arvioidaan samalla työkalulla

Neuvolassa / opiskeluhuollossa



Monitoimijainen yhteistyö tehostuu
- neuvolan ja opiskeluhuollon ammattilaiset ottavat ICF-lomakkeen käyttöön
- kaikki puhuvat samaa kieltä
- kokoustaminen on selkeää, kun asialista noudattaa ICF-luokitusta
- toimintakykytieto kirjataan potilas- ja asiakasrekistereihin

Kuntien ja hyvinvointialueen arjessa



Koulun opiskeluhuoltoryhmän rooli vahvistuu
- koulun ja opiskeluhuollon toiminta lähentyy arjessa organisaatiomuutoksen jälkeen
- opiskeluhuoltoryhmä tukee ja koordinoi toimintakykytiedon keräämistä
- toimijoiden roolit ja vastuut voidaan määritellä ICF:n avulla
- opiskeluhuollon ohjausryhmä seuraa toimintamallin käyttöä

Toimintakykytiedon rakenteinen kirjaaminen edistyy
- Kanta toteuttaa toimintakykytiedon yhtenäisen kirjaamisen
- toimintakykytiedosta hyötyä lääkäreille ja nepsy-tiimeille
- huoltajan suostumuksella myös opettajien tuottamat ICF-arvioinnit kirjataan
- sivistyksen tuottama data säästää sote-ammattilaisten työaikaa

Tiedolla johtamisessa


Tiedolla johtaminen vahvistuu
- ICF tuottaa strukturoitua dataa tiedolla johtamiseen
- kuntien ja hyvinvointialueen yhteistyö vahvistuu arjen toiminnoissa
- tiedon jakaminen sivistyksen ja soten välillä hyödyttää kaikkia
- palveluohjaus sujuvoituu ja häiriökysyntä vähenee

Perheille


Perheiden elämä helpottuu
- lapsi saa oikeanlaista tukea oikeaan aikaan
- tieto kulkee kodin ja koulun välillä Wilman kautta
- huoltajat pystyvät seuraamaan tuen vaikuttavuutta
- toimintakykytiedot tallentuvat OmaKantaan
- huoltajien ei tarvitse enää toimia tiedonvälittäjänä


Tarvitsemme yhdenmukaisen toimintakyvyn arviointimallin sivistys- ja sote-palveluihin

Toimintakyvyn arviointi
- tulisi aloittaa neuvolassa
- jatko päiväkodissa ja koulussa
- selviää, riittävätkö tukitoimet
- ja kuka tarvitsee tutkimuksia
Lähde: Mia Tikkakoski, Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen ja nuoren palvelupolkuskenaariot ja niiden kustannukset. Opinnäytetyö osana Helsingin kaupungin ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) lasten ja nuorten neuropsykiatrista palvelupolkuprojektia, tradenomi YAMK, SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen. Turun ammattikorkeakoulu 2023.



Oppimisen tuen uudistus on käynnissä NYT.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen ICF-työkalut 3 op
Kenelle:
- varhaiskasvatuksen opettajille, erityisopettajille ja lastenhoitajille
- neuvolan terveydenhoitajille ja muille ammattilaisille
- esi- ja perusopetuksen opettajille, erityisopettajille, koulunkäynninohjaajille ja avustajille eli koko tiimille
- opiskeluhuollon terveydenhoitajille, kuraattoreille ja psykologeille
Kouluttajat: Johanna Kuisma, ICF-kouluttaja, toimintaterapeutti YAMK, Sari Haapakangas, KT Erityisasiantuntija/PhD Senior Consultant, Vanhempainliitto, Riikka Seppälä, nepsy-valmentaja, kouluttaja, Anita Puustjärvi, lastenpsykiatrian erikoislääkäri, Mia Tikkakoski, KTM, tradenomi YAMK, Aslak Rantakokko, yhdenvertaisuusasiantuntija, Vanhempainliitto, Jenni Barnett-Erlandsson, kokemusasiantuntija, Heta Pukki, kokemusasiantuntija
Sisältö: 5 moduulia / 4 toiminnallista tehtävää, ohjeet, valmiit lomakkeet, apukysymykset
Oppimateriaalin kesto: 2,5 tuntia. (Lukuaika 30 min., videot yhteensä 2 tuntia)
Oppiminen: tapahtuu koulun arjessa käytännön työssä
Osaamistodistus: hyväksyttyjen suoritusten jälkeen
Rekisteröityminen: henkilökohtainen sähköposti ja itse keksitty salasana
Käyttöoikeus: 12 kuukautta
Tutustu kurssin ensimmäiseen moduuliin ilman kirjautumista

Kurssin suorittamisen jälkeen sinulla on hallussa

- toimintakykytiedon merkitys tuen kokonaisuudessa
- ICF-ajattelumalli ilman koodien tuntemusta
- tuen tarpeen arviointi ICF-lomakkeella
- tukitoimien vaikuttavuuden arviointi
- opetuksen ja opiskeluhuollon ICF-yhteistyön malli


67 € / opiskelija



Lisätiedot
Helena Lehtimäki 040 5629 441
asiakaspalvelu at oppimaa.fi
Copyright Oppimaa®
