Neurokirjon tuen ICF-työkalut 3 op

Nykyinen tila

Et ole liittynyt vielä

Hinta

67,00

Aloita

67 € / opiskelija

Toimintakykytieto luo pohjan oppimisen ja koulunkäynnin tuelle

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus on käynnissä, mutta tarvitsemme siihen vielä kriittisen osan: työkalut, miten arvioidaan tuen tarve ja tuen vaikuttavuuus. Ilman systemaattista arviointia kuljemme pimeässä.

Tarvitsemme ICF-työkalun tuen tarpeen arviointiin

Maailman terveysjärjestön kehittämä ICF-luokitus on strukturoitu työväline, jolla opetuksen ja opiskeluhuollon ammattilaiset luovat yhteisen ymmärryksenmiten oppilasta voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla.

Tässä koulun ja opiskeluhuollon ammattilaisille ketterä ICF-verkkokoulutus uudistetun perusopetuslain mukaan.

Työkalut sopivat myös varhaiskasvatuksen ja soten ammattilaisille

Vaikka puhumme esi- ja perusopetuksesta, samat toimintamallit soveltuvat kaikille lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleville varhaiskasvatuksen, neuvolan, lastensuojelun, perhetyön ja muiden sote-palveluiden ammattilaisille.

ICF-koulutuksen sisältö

Tietoa

Neljä toiminnallista tehtävää

  • Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistuksesta
  • ICF-viitekehyksen hahmottaminen
  • Opetuksen ja opiskeluhuollon yhteistyö
  • Oppimaa®Taitopassi-toimintamalli
  1. Lapsen/oppilaan toimintakyvyn itsearviointi
  2. Ryhmäkohtaisten tukimuotojen vaikuttavuuden arviointi
  3. Lapsen/oppilaan tuen tarpeen ICF-arviointi
  4. Tukitoimet ja niiden vaikuttavuuden arviointi

Työkalut

  • Itsearvioinnin kuva- ja sanakortit
  • Taitopassi
  • ICF-lomakkeet
  • Apukysymykset

ICF-toimintamallin vakiinnuttaminen organisaatioon

Verkko-opiskelu
  • selkeät ohjeet
  • nopeasti kokeilemaan
Itsenäinen työskentely
  • valmiit lomakkeet
  • apukysymykset
Tiimikeskustelut
  • kokemusten jakaminen
  • palaverit tehokkaiksi

Nopea käyttöönotto neljässä viikossa

  1. viikko: Opettajat ja ohjaajat/lastenhoitajat toteuttavat seulonnan yhdessä
  2. viikko: Opettajat tekevät tarkemmat ICF-arvioinnit, kun huoli herää
  3. viikko: Neuvola/opiskeluhuolto ottaa ICF-arvioinnin käyttöön
  4. viikko: Ensimmäiset monitoimijaiset palaverit uudella mallilla

Toimintamallin hyödyt

Päiväkodissa ja koulussa

Lapsi/oppilas kertoo omin sanoin, miten häntä tulee tukea
  • opettajat ja ohjaajat/lastenhoitajat kehittävät sopivan mallin lasten / oppilaiden toimintakyvyn itsearviointiin
    • toteutus esimerkiksi 5 oppilaan ryhmässä
  • tieto aikuisille Wilman kautta
  • huoli esiin ajoissa, “neurokirjon seula”
  • turhat tuen kokeilut jäävät pois
Opettajalle tarkempi tilannekuva ICF-lomakkeella
  • kun huoli herää, opettaja täyttää ICF-lomakkeen
  • tuen tarpeen arviointi strukturoidusti yhteisellä työkalulla
  • tuen suunnitelman laatiminen helpottuu
  • tuen vaikuttavuus arvioidaan samalla työkalulla

Neuvolassa / opiskeluhuollossa

Monitoimijainen yhteistyö tehostuu
  • neuvolan ja opiskeluhuollon ammattilaiset ottavat ICF-lomakkeen käyttöön
  • kaikki puhuvat samaa kieltä
  • kokoustaminen on selkeää, kun asialista noudattaa ICF-luokitusta
  • toimintakykytieto kirjataan potilas- ja asiakasrekistereihin

Kuntien ja hyvinvointialueen arjessa

Koulun opiskeluhuoltoryhmän rooli vahvistuu
  • koulun ja opiskeluhuollon toiminta lähentyy arjessa organisaatiomuutoksen jälkeen
  • opiskeluhuoltoryhmä tukee ja koordinoi toimintakykytiedon keräämistä
  • toimijoiden roolit ja vastuut voidaan määritellä ICF:n avulla
  • opiskeluhuollon ohjausryhmä seuraa toimintamallin käyttöä
Toimintakykytiedon rakenteinen kirjaaminen edistyy
  • Kanta toteuttaa toimintakykytiedon yhtenäisen kirjaamisen
  • toimintakykytiedosta hyötyä lääkäreille ja nepsy-tiimeille
  • huoltajan suostumuksella myös opettajien tuottamat ICF-arvioinnit kirjataan
  • sivistyksen tuottama data säästää sote-ammattilaisten työaikaa

Tiedolla johtamisessa

Tiedolla johtaminen vahvistuu
  • ICF tuottaa strukturoitua dataa tiedolla johtamiseen
  • kuntien ja hyvinvointialueen yhteistyö vahvistuu arjen toiminnoissa
  • tiedon jakaminen sivistyksen ja soten välillä hyödyttää kaikkia
  • palveluohjaus sujuvoituu ja häiriökysyntä vähenee

Perheille

Perheiden elämä helpottuu
  • lapsi saa oikeanlaista tukea oikeaan aikaan
  • tieto kulkee kodin ja koulun välillä Wilman kautta
  • huoltajat pystyvät seuraamaan tuen vaikuttavuutta
  • toimintakykytiedot tallentuvat OmaKantaan
  • huoltajien ei tarvitse enää toimia tiedonvälittäjänä

Tarvitsemme yhdenmukaisen toimintakyvyn arviointimallin sivistys- ja sote-palveluihin

Toimintakyvyn arviointi

  • tulisi aloittaa neuvolassa
  • jatko päiväkodissa ja koulussa
  • selviää, riittävätkö tukitoimet
  • ja kuka tarvitsee tutkimuksia
Mia Tikkakoski

Lähde: Mia Tikkakoski, Neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen ja nuoren palvelupolkuskenaariot ja niiden kustannukset. Opinnäytetyö osana Helsingin kaupungin ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän (HUS) lasten ja nuorten neuropsykiatrista palvelupolkuprojektia, tradenomi YAMK, SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen. Turun ammattikorkeakoulu 2023.

Oppimisen tuen uudistus on käynnissä NYT.

Oppimisen ja koulunkäynnin tuen ICF-työkalut 3 op

Kenelle:

  • varhaiskasvatuksen opettajille, erityisopettajille ja lastenhoitajille
  • neuvolan terveydenhoitajille ja muille ammattilaisille
  • esi- ja perusopetuksen opettajille, erityisopettajille, koulunkäynninohjaajille ja avustajille eli koko tiimille
  • opiskeluhuollon terveydenhoitajille, kuraattoreille ja psykologeille

Kouluttajat: Johanna Kuisma, ICF-kouluttaja, toimintaterapeutti YAMK, Sari Haapakangas, KT Erityisasiantuntija/PhD Senior Consultant, Vanhempainliitto, Riikka Seppälä, nepsy-valmentaja, kouluttaja, Anita Puustjärvi, lastenpsykiatrian erikoislääkäri, Mia Tikkakoski, KTM, tradenomi YAMK, Aslak Rantakokko, yhdenvertaisuusasiantuntija, Vanhempainliitto, Jenni Barnett-Erlandsson, kokemusasiantuntija, Heta Pukki, kokemusasiantuntija
Sisältö: 5 moduulia / 4 toiminnallista tehtävää, ohjeet, valmiit lomakkeet, apukysymykset
Oppimateriaalin kesto: 2,5 tuntia. (Lukuaika 30 min., videot yhteensä 2 tuntia)
Oppiminen: tapahtuu koulun arjessa käytännön työssä
Osaamistodistus: hyväksyttyjen suoritusten jälkeen
Rekisteröityminen: henkilökohtainen sähköposti ja itse keksitty salasana
Käyttöoikeus: 12 kuukautta

Tutustu kurssin ensimmäiseen moduuliin ilman kirjautumista

Kurssin suorittamisen jälkeen sinulla on hallussa

  • toimintakykytiedon merkitys tuen kokonaisuudessa
  • ICF-ajattelumalli ilman koodien tuntemusta
  • tuen tarpeen arviointi ICF-lomakkeella
  • tukitoimien vaikuttavuuden arviointi
  • opetuksen ja opiskeluhuollon ICF-yhteistyön malli

67 € / opiskelija

Lisätiedot

Helena Lehtimäki 040 5629 441

asiakaspalvelu at oppimaa.fi

Copyright Oppimaa®

Vieritä ylös