Yhteiskehittämisen ohjeet

Helena Lehtimäki

Hei kaikki. Tervetuloa käynnistämään taitovalmennuksen yhteiskehittämisstä verkossa.
15.5.2023

Olen taustaltani toimittaja ja työskennellyt monta vuosikymmentä sekä radiossa että televisiossa. Vuonna 2012 työskentelin ammattikorkeakoulussa sosionomiopiskelijoiden mediakasvatuksen opettajana. Kun opiskelijat näyttivät viihtyvän puhelimiensa parissa myös luennoilla, päätin kutsua asiantuntijoita videohaastatteluun ja siirsin luennot verkkoon. Ensimmäinen asiantuntija oli vanha tuttu, psykiatri Ben Furman. Opiskelijoiden palaute verkkokoulutuksesta oli yksimielistä: Parasta koulutusta ikinä!

Kokemus kannusti kehittämään verkkokoulutusta, joka sitten laajeni nopeasti nepsy-aihepiiriin. Koulutuksen periaatteena oli, että kutsun asiantuntijoita ja kokemusasiantuntijoita studioon ja rakenann haastatteluista verkkokursseja varhaiskasvatuksen, koulun, lastensuojelun ja aikuissosiaalityön tarpeisiin.

Ensimmäinen tavoite oli vahvistaa ammattilaisten nepsy-osaamista eli tarjosimme tietoa nepsy-oireilun tunnistamisesta ja hoidosta. Olen tavannut kymmenittäin uskomattoman hienoja asiantuntijoita ja kokemusasiantuntijoita. Heidän osaamisensa myötä kurssit ovat löytäneet yleisönsä eri puolilta Suomea. Opiskelijoita on lähes jokaisesta Suomen kunnasta ja nyt myös hyvinvointialueilta. Tämänhetkinen työn tulos näkyy nyt Oppimaan etusivulla.

Oppimaan taitovalmennuksen idea

Kun nepsy-perusteiden opiskelun järjestäminen alkoi pyöriä jo rutiinilla, mietin, mikä on seuraava askel. Mitä tulisi tapahtua nepsy-oireilun tunnistamisen jälkeen? Verkkokurssien keskustelufoorumilta ja opiskelijoiden tehtävävastauksista olen saanut kuvan, että vaikka oireita tunnistetaan, melko usein jäädään kuitenkin odottelemaan tukitoimia ja tutkimuksia. Mutta jos mitään ei tehdä, ennuste ei ole hyvä.

Mutta on tärkeää muistuttaa, että monessa päiväkodissa ja koulussa asiat ovat hyvällä mallilla. Tukitoimet käynnistyvät nopeasti oireilun tunnistamisen jälkeen. Apuvälineitä on hankittu. Ryhmien ja luokkien toiminta on strukturoitua ja lapsilla ja oppilailla on turvallinen ja selkeä ympäristö. On ollut hienoa lukea opiskelijoiden kuvauksia oman työyhteisönsä toiminnasta.

Idea lähti liikkeelle kentän tarpeista

Asiaan perehtymisen ja monien keskusteluiden jälkeen alkoi hahmottua, mitä tarvitsemme seuraavaksi.

  • Tarvitsemme kevyen toimintamallin, joka on helposti toteutettavissa sivistys- ja sote-palveluissa heti, kun huoli ilmenee.
  • Palvelun tulee linkittyä olemassoleviin lakisääteisiin toimintoihin kuten lapsen vasu-keskusteluun tai oppilaan kehityskeskusteluun.
  • Palvelun tulee osallistaa lapsi ja nuori sekä hänen lähipiirinsä aikuiset ja ikätoverit.
  • Palvelun tulee olla inklusiivinen. Sitä tulee tarjota kaikille tarpeen mukaan. Siksi palveluamme kutsutaan taitovalmennukseksi, sillä me kaikki harjoittelemme uusia taitoja. Ja harjoittelua voidaan tehdä myös yhdessä.
  • Palvelun tulee olla matalan kynnyksen palvelu eli asiakkaalle maksuton.

Työkalujen etsiminen

Pikkuhiljaa alkoi syntyä kuva, mitä tarvitsemme seuraavaksi:

  • Tarvitsemme mitattavan ja yleisesti käytössä olevan viitekehyksen toimintakyvyn kokonaisvaltaiseen arviointiin ja vaikuttavuuden mittaamiseen.
    > Maailman terveysjärjestön kehittämä kansainvälinen ICF-VIITEKEHYS ja ICF-LUOKITUS

  • Tarvitsemme lapsen ja nuoren keskusteluihin helppokäyttöisen ja osallistavan työkalun, jonka voi linkittää ICF-viitekehykseen
    -> Vanhempainliiton ja Valterin kehittämät KESY- ja SYKE-kortit

  • Tarvitsemme ratkaisukeskeiseen pedagogiikkaan perustuvan menetelmän uusien taitojen harjoittelemiseen
    > Muksuoppi- ja Taitava luokka -konseptit sekä lyhytterapeuttinen toimintamalli

  • Tarvitsemme helppokäyttöisen työkalupakin, joka sisältää harjoituksia, menetelmiä ja työkaluja ryhmiteltynä ICF-koodien mukaan
    – > Oppimaan taitovalmennus -sivusto

Pilottiohje 1. (15.5.2023)

Nyt olen siinä vaiheessa, että tarvitsen ulkopuolisia silmiä tarkastelemaan palvelun toimivuutta. Tavoitteena on, että sekä ammattilaisten että perheiden olisi helppo käyttää palvelua. Yhdessä kehittämällä se paranee ja tiivistyy.

Jokaisen oppitunnin lopussa on keskustelufoorumi. Kerro siellä ajatuksiasi ja ehdotuksiasi. Vastaa toisten kommentteihin ja rakenna keskustelua. Olen itse mukana keskusteluissa.

Käydään nyt ensimmäiseksi läpi seuraavat moduulit

  • Taitovalmennuksesta
  • KESY/SYKE-keskustelut

Kerro keskustelufoorumilla

  • Tuntuuko teksti kiemuraiselta? Pitäisikö sitä tiivistää?
  • Onko tieto pilkottu tarpeeksi pieniin osiin?
  • Haluaisitko lisää tietoa jostain aiheesta?
  • Millaisia kokemuksia sinulla on ollut kyseisestä aiheesta?
  • Onko sinulla ideoita, joita voisimme soveltaa?
  • Mitä muuta tulee mieleen?

Kommentit poistetaan pilotin jälkeen ennen julkistamista, joten voit keskustella vapaasti.

Käy läpi materiaalia omaan tahtiisi. Esillä muissa moduuleissa on paljon muutakin materiaalia, mutta sitä ei ole työstetty valmiiksi pilotointiin. Joten jos selailet sitä, pidä tämä mielessä. Paljon on vielä tehtävää, mutta eteenpäin mennään.

Lähetän seuraavan viestin, kun saan seuraavan moduulin siihen muotoon, että sitä voi kommentoida.

Hauskaa, että olet mukana taitovalmennuksen kehittämisessä ja testaamisessa.

Terveisin, Helena

PS. Voit myös soittaa minulle 040 5629 441

Kerrotko foorumilla hieman itsestäsi,
niin on helpompi keskustella?

Vastaa

Vieritä ylös