Tietojärjestelmien yhteensovittaminen on hyvinvointialueille iso haaste. Monia käyttövalmiita ratkaisuja on kuitenkin jo olemassa. Yksi niistä on Tilannekuva UNA, joka koostaa asiakkaan sote-tiedot yhteen näkymään.
Seuraavassa esittelemme tämän UNA Oy:n kehittämän ratkaisun. Esittelyn pohjalta voi arvioida, millaista hyötyä työkalusta olisi neurokirjon monialaisen tuen asiakkaiden palveluprosessissa.
Seuraava tavoite on integroida järjestelmiin myös tarpeellinen sivistyspalveluiden tuottama tieto. Silloin puhumme sisote-tiedosta.
Alla olevat haastattelut on tehty tammikuussa 2022.
UNA-ratkaisut
Nepsy-asiakkaat ovat yleensä monialaisen tuen asiakkaita, mikä edellyttää sujuvaa tiedonkulkua eri tietojärjestelmien välillä. Tarvitsemme digitaalisia ratkaisuja, jotta sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät toimivat yhteen ja tieto kulkee tehokkaasti ammattilaisten välillä.
UNA-ratkaisut
varmistavat, että sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät toimivat yhteen ja tieto kulkee tehokkaasti ammattilaisten välillä.
Ydin UNA
Kerää ja yhtenäistää asiakas- ja potilastiedot.
Lomake UNA
Välittää ja arkistoi terveydenhuollon todistukset sähköisesti.
Suostumus UNA
Suostumus UNA hallinnoi asiakkaan antamia suostumuksia.
Tilannekuva UNA
Koostaa asiakkaan sote-tiedot yhteen näkymään.
Tilannekuva UNA
Ammattilaisen digitaalinen työkalu
Arto Virtanen on ollut mukana monen digitaalisen työkalun kehitystyössä. UNA-ratkaisujen kehitystyössä hän oli rakentamassa työkalua, jota olisi toivonut omalle työpöydälleen toimiessaan yleislääkärinä.
Nyt sote-ammattilainen saa asiakkaan tiedot näkyville yhteen kuvaan, kun asiakas on antanut siihen luvan.
Arto Virtanen: Yhteiseen työhön tarvitaan yhteisiä työkaluja
Näin Tilannekuva UNA toimii
Käyttäjäkokemuksia
- asiakkailla myönteisiä käyttökokemuksia
- voi käyttää myös erillisenä tuotteena
- käyttöönotto voi tapahtua yksiköittäin
- terveyskeskuslääkärinä olisin halunnut tällaisen palvelun työpöydälleni
Hyödyt nepsy-asiakkaille
- sopii hyvin monialaisen tuen asiakkaille
- voi auttaa varhaista tunnistamista
- perinnöllisyystieto auttaisi perheen tilanteen hahmottamista
- perinnöllisyystieto ei nouse automaattisesti esiin
Tavoitteena yhteinen suunnitelma
- Kanta-palveluissa rakenne yhteiseksi hoitosuunnitelmaksi
- mutta vain yksi vastuutaho
- eri suunnitelmat voisi liimata yhteen Tilannekuva UNAan, jolloin se olisi kaikkien käytössä
Näitä ratkaisuja kehittää mm. UNA Oy, joka tukee soten ICT-kehittämisyhteistyötä ja asiakaslähtöistä sote-toiminnan muutosta. Kehitys- ja asiantuntijayhteisö toimii laajassa yhteistyössä sote-toimialan kentässä. Omistajiensa lisäksi yhteistyössä ovat mukana kansalliset ja alueelliset sote-toimijat sekä kaupungit.
Una Oy:n verkkosivut täällä
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.