Tilannekuva UNA

Tietojärjestelmien yhteensovittaminen on hyvinvointialueille iso haaste. Monia käyttövalmiita ratkaisuja on kuitenkin jo olemassa. Yksi niistä on Tilannekuva UNAjoka koostaa asiakkaan sote-tiedot yhteen näkymään.

Seuraavassa esittelemme tämän  UNA Oy:n kehittämän ratkaisun. Esittelyn pohjalta voi arvioida, millaista hyötyä työkalusta olisi neurokirjon monialaisen tuen asiakkaiden palveluprosessissa.

Seuraava tavoite on integroida järjestelmiin myös tarpeellinen sivistyspalveluiden tuottama tieto. Silloin puhumme sisote-tiedosta.

Alla olevat haastattelut on tehty tammikuussa 2022.

UNA-ratkaisut

Nepsy-asiakkaat ovat yleensä monialaisen tuen asiakkaita, mikä edellyttää sujuvaa tiedonkulkua eri tietojärjestelmien välillä. Tarvitsemme digitaalisia ratkaisuja, jotta sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät toimivat yhteen ja tieto kulkee tehokkaasti ammattilaisten välillä. 

Toimitusjohtaja Katja Rantala: UNA-ratkaisujen idea

UNA-ratkaisut 


varmistavat, että sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät toimivat yhteen ja tieto kulkee tehokkaasti ammattilaisten välillä.

Ydin UNA

Kerää ja yhtenäistää asiakas- ja potilastiedot.

Lomake UNA

Välittää ja arkistoi terveydenhuollon todistukset sähköisesti.  

Suostumus UNA

Suostumus UNA hallinnoi asiakkaan antamia suostumuksia.

Tilannekuva UNA

Koostaa asiakkaan sote-tiedot yhteen näkymään.

Tilannekuva UNA
Ammattilaisen digitaalinen työkalu

Arto Virtanen on ollut mukana monen digitaalisen työkalun kehitystyössä. UNA-ratkaisujen kehitystyössä hän oli rakentamassa työkalua, jota olisi toivonut omalle työpöydälleen toimiessaan yleislääkärinä.

Nyt sote-ammattilainen saa asiakkaan tiedot näkyville yhteen kuvaan, kun asiakas on antanut siihen luvan.

Arto Virtanen: Yhteiseen työhön tarvitaan yhteisiä työkaluja

Näin Tilannekuva UNA toimii

Arto Virtanen: Näin Tilannekuva UNA toimii.

Käyttäjäkokemuksia

  • asiakkailla myönteisiä käyttökokemuksia
  • voi käyttää myös erillisenä tuotteena
  • käyttöönotto voi tapahtua yksiköittäin
  • terveyskeskuslääkärinä olisin halunnut tällaisen palvelun työpöydälleni
Arto Virtanen: Tein palvelun itselleni.

Hyödyt nepsy-asiakkaille

  • sopii hyvin monialaisen tuen asiakkaille
  • voi auttaa varhaista tunnistamista
  • perinnöllisyystieto auttaisi perheen tilanteen hahmottamista
  • perinnöllisyystieto ei nouse automaattisesti esiin
Arto Virtanen: Tilannekuva UNA auttaisi varhaista nepsy-tunnistamista

Tavoitteena yhteinen suunnitelma

  • Kanta-palveluissa rakenne yhteiseksi hoitosuunnitelmaksi
  • mutta vain yksi vastuutaho 
  • eri suunnitelmat voisi liimata yhteen Tilannekuva UNAan, jolloin se olisi kaikkien käytössä

Arto Virtanen: Voimme rakentaa yhteisen suunnitelman Tilannekuva UNAan.

Näitä ratkaisuja kehittää mm. UNA Oy, joka tukee soten ICT-kehittämisyhteistyötä ja asiakaslähtöistä sote-toiminnan muutosta. Kehitys- ja asiantuntijayhteisö toimii laajassa yhteistyössä sote-toimialan kentässä. Omistajiensa lisäksi yhteistyössä ovat mukana kansalliset ja alueelliset sote-toimijat sekä kaupungit.
Una Oy:n verkkosivut täällä

Toimitusjohtaja Katja Rantala: UNA Oy on kehitysyhtiö

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös