Taitovalmennuksen lähtökohta alakoulussa

Taitovalmennus alakoulussa

  • huoli herännyt kotona tai koulussa
  • oppilaan näkemys kehityskeskusteluissa
  • haasteiden tunnistaminen,erityisesti aistihaasteet
  • suunnitelman laatiminen verkostopalaverissa, vastuuhenkilö
  • arvioinnit syksyisin ja keväisin
  • suunnitelmaa varten lomake
  • arviointia varten lomakkeet
  • taitovalmennusta tarjotaan osana kolmiportaisen tuen tukipalveluja
  • oppilaan tilannekuva rakentuu KESY-keskustelussa
  • taitovalmennus linkitetään HOPS: iin eli oppimissuunnitelmaan tai HOJKS:siin
  • valmentajana voi toimia esimerkiksi koulunkäynninohjaaja
  • valmennusta tapahtuu koulussa ja kotona, huoltajat mukana, myös perhehoitaja mahdollinen

Kehityskeskustelut taitovalmennuksessa

Kehityskeskustelut

  • KESY- ja SYKE-keskustelujen hyödyntäminen
  • strategiatason määrittelyt
  • meillä kehityskeskusteluissa käydään läpi miten ryhmäytyminen on toiminut,
  • miten opettajanvaihto on sujunut
  • miten taidollisesti lapsi edennyt
  • nepsy-osaaminen paljon riippuvainen opettajasta
  • itselläni on aina sama teema, miten kuormitusta voitaisiin vähentää
  • taukoja enemmän, aina tuon esiin
  • välillä ymmärretään, välillä en tule kuulluksi
  • lapsi sanoo aina, että hyvin menee

Oppilaan osallisuus moniammatillisessa ja monialaisessa työskentelyssä

  • jokaisella opettajalla olisi jonkunlainen ymmärrys, mitä haasteita nepsy tuo tälle lapselle
  • verkostopalaverissa kaikki aikuiset läsnä,
  • sovitaan toimintamallit, millainen oppija kyseessä
  • koululaisen ääni kuuluviin kehityskeskusteluissa,
  • miten hän haluaa, että häntä kohdellaan
  • opettajilta sitoutuminen

Kodin ja koulun yhteistyön vahvistaminen

Yhteistyön määrittely

  • määrittelyt taitovalmennuksen suunnitelmaan
  • selkeät toimintamallit viestintään

Vastaa

Vieritä ylös