Palvelujärjestelmän toimijat

OPH

OPISKELUHUOLLON UUDISTUS
Aikataulu

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain muutokset (377/2022) tulivat voimaan 1.1.2023.

Opetushallitus on uudistanut opetussuunnitelmien perusteet ja määräyksen ammatillisen koulutuksen opiskelijahuollon keskeisistä periaatteista sekä tavoitteista lain mukaisiksi siten, että koulutuksen järjestäjät voivat ottaa lain 13 §:n mukaiset opiskeluhuoltosuunnitelmat käyttöön 1.8.2023.

Työnjako

  • Hyvinvointialueella on yhteistyövelvoite koulutuksen järjestäjän opiskeluhuolto- suunnitelman valmistelussa (ThL 15 a § ja SoshL 27 c §)
  • Järjestäjäkohtaisen opiskeluhuollon yleisestä suunnittelusta, kehittämisestä, ohjauksesta ja arvioinnista vastaa monialainen opiskeluhuollon ohjausryhmä
  • Opiskeluhuoltosuunnitelma laaditaan yhteistyössä oppilaitosten ja opiskeluhuoltopalvelujen henkilöstön, opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa kanssa.

Opiskeluhuollon rakenteita

  • Alueellinen opiskeluhuollon yhteistyöryhmä
    • Alueellinen opiskeluhuoltosuunnitelma -> Alueellinen hyvinvointisuunnitelma
  • Opiskeluhuollon ohjausryhmä
    • Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma -> Kunnan hyvinvointisuunnitelma
  • Oppilaitoskohtainen opiskeluhuoltoryhmä
  • Monialainen asiantuntijaryhmä
  • Opiskeluhuoltokertomus/-rekisteri

Keskeiset muutokset

  • yleissivistävän koulutuksen koulutusmuotojen määräykset yhtenäistyvät, myös lainsäädäntö yhteinen
  • koulutuksen järjestäjän on laadittava opiskeluhuollon kokonaisuuden toteuttamiseksi koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma, suunnittelun taso vaihtuu
  • koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma korvaa opiskeluhuollon osalta paikallisen opetussuunnitelman, päällekkäisyyden välttäminen
  • esi- ja perusopetuksessa siirrytään käyttämään käsitettä opiskeluhuolto, eri koulutusmuotojen yhtenevyys
  • koulutuksen järjestäjän tulee valmistella kutakin koulutusmuotoa koskevan määräyksen mukainen opiskeluhuoltosuunnitelma

Opiskeluhuollon keskeiset periaatteet

  • opiskeluhuoltoa toteutetaan opetustoimen ja hyvinvointialueen suunnitelmallisena yhteistyönä opiskelijoiden, huoltajien ja tarvittaessa muiden yhteistyötahojen kanssa
  • opiskeluhuolto on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää yhteisöllistä työtä, joka on kaikkien oppilaitoksessa työskentelevien ammattilaisten yhteinen tehtävä
  • opiskelijalla on opiskeluhuoltopalveluihin, joita ovat opiskeluhuollon kuraattori- ja psykologipalvelut sekä opiskeluterveydenhuolto
  • järjestetään lähipalveluna

Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelman valmistelu

  • opiskeluhuollon ohjausryhmä vastaa järjestäjätasolla opiskeluhuollon yleisestä suunnittelusta, kehittämisestä, ohjauksesta ja arvioinnista
  • Hyvinvointialueella on yhteistyövelvoite koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelman valmistelussa. Vastuuhenkilön nimeäminen.
  • Suunnitelma valmistellaan yhteistyössä henkilöstön, opiskeluhuoltopalvelujen, opiskelijoiden ja huoltajien kanssa. Yhteistyörakenteista päättäminen.
  • Koulutuksen järjestäjä seuraa opiskeluhuoltosuunnitelman toteutumista oppilaitoksissa ja tarkistaa sitä tarvittaessa.
  • Toimintatapa kuvataan opiskeluhuoltosuunnitelmassa
  • Koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltosuunnitelma korvaa paikallisen opetussuunnitelman opiskeluhuollon osalta.
  • Koulutuksen järjestäjä valmistelee kutakin koulutusmuotoa koskevan määräyksen mukaisen opiskeluhuoltosuunnitelman
  • Koulutuksen järjestäjä päättää paikallisesti, miten tarvittavat tiedot asiakokonaisuuksista 1-5 (kts. kuva) kootaan ja miten oppilaitosten toimintaa niiden avulla ohjataan. Opiskeluhuoltopalvelujen osalta yhteistyössä hyvinvointialueen kanssa
  • Opiskeluhuoltosuunnitelma liitetään kunnan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan

Arvio opiskeluhuollon kokonaistarpeesta ja käytettävissä olevista opiskeluhuoltopalveluista

  • Arvioon kootaan tiedot kultakin oppilaitokselta
  • Tiedot ilmoitetaan palvelujen henkilötyövuosina
  • Arvioilla varmistetaan
    • palvelujen riittävyys (oppilaiden ja yhteisön tarpeet)
    • terveystarkastusten toteutuminen
    • henkilöstömitoituksen toteutuminen
    • palvelujen järjestäminen määräajassa

1. Arvio opiskeluhuollon kokonaistarpeesta ja käytettävissä olevista opiskeluhuoltopalveluista

Arvio opiskeluhuollon kokonaistarpeesta

  • yksilökohtaisessa ja yhteisöllisessä sekä opiskeluhuollon yhteistyössä tarvittavat resurssit
  • kokonaistarpeen arvioinnissa huomioidaan esimerkiksi oppilaitosyksiköiden määrä, oppilaitosten opiskelijoiden määrä sekä toimintaympäristön erityispiirteet
  • Hyödynnetään paikallista lasten ja nuorten terveyttä, hyvinvointia ja elinoloja koskevaa seurantatietoa

Arvio käytettävissä olevista opiskeluhuoltopalveluista

  • ilmoitetaan kaikkien opiskeluhuoltopalveluiden ammattilaistsen (opiskeluterveydenhuolto sekä psykologi- ja kuraattoripalvelut) henkilötyövuodet

2. Lukioyhteisön toimenpiteet yhteisöllisen opiskeluhuollon edistämiseksi

  • yhteisöllinen opiskeluhuolto on tärkeä osa oppilaitoksen toimintakulttuuria ja sen kehittäminen edellyttää johtamista
  • oppilaitoksen henkilökunnalla on ensisijainen vastuu oppilaitosyhteisön hyvinvoinnista

Lukioyhteisön toimenpiteet yhteisöllisen opiskeluhuollon edistämiseksi

  • opiskelijoiden ja oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden seuraamisen käytännöt ja keskeiset tulokset
  • oppilaitoskohtaisten opiskeluhuoltoryhmien johtaminen, kokoonpano ja toimintatavat
  • koulutukseen osallistumisen seuranta, poissaolojen ehkäiseminen ja niihin puuttuminen
  • tupakkatuotteiden ja muiden päihteiden käytön ehkäiseminen ja käyttöön puuttuminen
  • yhteistyö ja käytänteet oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin tarkastuksissa

3. Toimenpiteet tarvittavien tukitoimien järjestämiseksi (yksilökohtainen opiskeluhuolto)

  • Yksilökohtaisen opiskeluhuollon määritelmä:
    • opiskeluhuoltopalvelut
    • monialainen asiantuntijaryhmä
  • Yksilökohtainen opiskeluhuolto perustuu opiskelijan suostumukseen
  • Opiskelijan osallisuus ja mielipiteet huomioidaan toimenpiteissä ja ratkaisuissa (ikä ja kehitystaso)
  • Tietojen luovuttamista, saamista ja salassapitoa koskevat säännökset!

Toimenpiteet tarvittavien tukitoimien järjestämiseksi (yksilökohtainen opiskeluhuolto)

  • opiskelijan ohjaaminen opiskeluhuoltopalveluihin
  • yksittäisen opiskelijan tueksi koottavan monialaisen asiantuntijaryhmän kokoaminen, suostumuksen hankkiminen ja työskentelyyn osallistuminen
  • opiskeluhuoltokertomuksen laatiminen, säilytys ja vastuuhenkilön nimeäminen koulutuksen järjestäjän opiskeluhuoltorekisterille
  • tarvittavan opiskeluhuollon järjestäminen kurinpitotoimen tai opiskelijan osallistumisen epäämisen yhteydessä
  • opiskelijan koulupäivän aikaisen erityisruokavalion tai lääkityksen ilmoittamisen käytänteet oppilaitoksessa
  • opiskeluterveydenhuollon sairaanhoitopalvelujen järjestämistapa ja ohjaus niihin hakeutumiseksi

4. Yhteistyön järjestäminen opiskelijoiden ja heidän perheidensä sekä oppilaitoksessa työskentelevien ja muiden opiskeliljoiden hyvinvointia tukevien tahojen kanssa

  • Opiskeluhuolto on kaikkien oppilaitosyhteisössä työskentelevien ja opiskeluhuoltopalvelujen ammattilaisten yhteinen tehtävä
  • osallisuus opiskeluhuollon toimintatapojen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa on opiskeluhuollossa keskeistä
  • tämä edellyttää yhteisiä toimintatapoja ja erityisesti koulutuksen järjestäjän ja hyvinvointialueen yhteistyötä

Yhteistyön järjestäminen

  • opiskelijoiden, huoltajien, opetustoimen ja opiskeluhuoltopalveluiden osallisuus koulutuksen järjestäjän opiskeluhuollon laatimiseen ja yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamiseen
  • oppilaitoksen opetus- ja muun henkilöstön perehdytys ja osaamisen varmistaminen yhteisöllisessä työssä
  • yhteistyö koulun ulkopuolisten yhteistyötahojen kanssa, kuten nuorisotoimi, lastensuojelu, erikoissairaanhoito ja poliisi
  • yhteisöllisen ja yksilökohtaisen opiskeluhuollon periaatteista ja toiminnasta tiedottaminen opiskelijoille, huoltajille, henkilöstölle ja yhteistyötahoille

5. Suunnitelmat opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä sekä Kriisisuunnitelma

  • opiskelijalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön
    • fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja pedagoginen turvallisuus
  • edellyttää koulutuksen järjestäjältä suunnitelmallista toimintakulttuurin kehittämistä, yhteistä valmistelua ja toimintatapojen luomista oppilaitosten kanssa
  • koko henkilöstön perehdytys toimintatapoihin erilaisissa ongelmatilanteissa
  • tiedottaminen ja suunnitelmien päivitys

Suunnitelmat opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä

  • erikseen toimenpiteet väkivallan, kiusaamisen ja häirinnän ehkäisemiseksi, niiden esiintyvyyden seuraamiseksi ja ongelmatilanteisiin puuttumiseksi sekä jälkiseurannan käytänteet
  • opettajan tai rehtorin velvoite ilmoittaa tietoonsa tulleesta oppimisympäristössä tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta, syrjinnästä tai väkivallasta niistä epäillyn ja niiden kohteena olevan opiskelijan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle
  • toimintatavat tukea tarvitsevan opiskelijan (teon kohde ja tekijä) ohjaamiseksi opiskeluhuoltopalveluihin
  • yhteistyö huoltajien kanssa viranomaisyhteistyö ml. toimintatavat koskien ilmoitusvelvollisuutta sosiaalitoimeen ja/tai poliisille

Kriisisuunnitelma (suunnitelma kriisi-, uhka- ja vaaratilanteiden varalle)

  • toiminta äkillisissä kriiseissä, uhka- ja vaaratilanteissa
  • kriisitilanteiden ehkäisy, niihin varautuminen ja toimintatavat kriisitilanteissa sekä toimintavalmiuksien harjoittelu
  • kokonaisuuden johtamisen periaatteet, yhteistyö sekä työn- ja vastuunjako
  • sisäisen ja ulkoisen viestinnän sekä koulutuksen järjestäjän ja oppilaitoksen välisen tiedottamisen periaatteet
  • kriisisuunnitelma valmistellaan yhteistyössä hyvinvointialueen ja muiden tarvittavien viranomaisten kanssa

Toimeenpanon tuki

• Koulutusmuotokohtaisia webinaareja, aamukahvitilaisuuksia, Tuunaamoja (tammi-helmikuu) https://www.oph.fi/fi/tapahtumakalenteri

• ePerusteet-klinikat koulutuksen järjestäjille. Lisätietoja: https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ajankohtais ta/8578452

• Tukimateriaalia ePerusteisiin (tammi/helmikuu) sekä OPH.fi -sivuille (2023)

• Uudistus edellyttää käytännössä kaiken OPH:n opiskeluhuoltoa käsittelevän aineiston, sivustojen (ml. OPH.fi), oppaiden ja ohjeistusten päivitystyötä (2023-2024).

Vastaa

Vieritä ylös