Oppimaan taitovalmennuksen malli

Oppimaan taitovalmennus on varhaiskasvatuksen ja opetuksen työmenetelmä, jolla

  • kartoitetaan lapsen tai oppilaan toimintakyky ICF-viitekehyksessä osana pedagogisia prosesseja
  • toimintakyvyn pohjalta laaditaan taitovalmennuksen suunnitelma
  • toteutetaan valmennusta
  • vaikuttavauutta arvioidaan säännöllisesti ICF-viitekehyksessä

Taitovalmennuksen tarkoituksena on tarjota lapselle strukturoitua ohjausta matalan kynnyksen palveluna varhaiskasvatuksen ja koulun arjessa. Samalla huoltajat ja lapsen lähipiirin aikuiset osallistetaan lapsen tukitoimiin ja ohjaukseen.

  • Taitovalmennusta voi toteuttaa kuka tahansa hyödyntämällä täällä esiteltyjä työkaluja.
  • Täällä voi suorittaa myös Oppimaan taitovalmentajan koulutuksen, joka kattaa 10 opintopistettä.

Taitovalmennuksessa lapsi/oppilas opettelee taitoja
omassa arjessaan aikuisten tukemana.

Taitovalmennuksen vastuuhenkilö eli valmentaja

  • Taitovalmennuksen vastuuhenkilö voi olla kuka tahansa sivistyksen tai soten ammattilainen, joka hallitsee nepsy-perusteet tai on suorittanut tällä kurssilla Oppimaan taitovalmentajan koulutuksen (10 op).
  • Vastuuhenkilö toimii yhteistyössä muiden lapsen kehitysympäristöissä toimivien ammattilaisten ja lapsen huoltajien kanssa. Mukaan voi kutsua myös harrastusten vetäjiä, sukulaisia ym.

Taitovalmennus ICF-viitekehyksessä

  • Suunnitelmallinen, tavoitteellinen ja yksilöity taitovalmennus ICF-viitekehyksessä vahvistaa varhaiskasvatuksen, koulun ja sote-palveluiden käytössä olevia tukijärjestelmiä.
  • Kun kaikki lapsen ympärillä toimivat aikuiset toimivat yhteisesti sovitun suunnitelman mukaisesti, tukitoimien vaikutus vahvistuu.
  • Ottamalla ICF-pohjaiset lomakkeet käyttöön ammattilaiset voivat seurata lapsen/oppilaan toimintakyvyn kehitystä ja tukitoimien vaikuttavuutta. Samalla ICF-pohjainen seuranta edistää lapsen/oppilaan mahdollisuutta päästä nepsy-valmennukseen tai lääkinnälliseen kuntoutukseen.

Taitovalmennuksen hyvät käytännöt

  • Lähtökohtana lapselle merkityksellinen toiminta, tarpeet ja tavoitteet.
  • Lapsi ja perhe otetaan mukaan ohjauksen suunnitteluun.
  • Taitovalmennus toteutetaan lapsen kehitysympäristöissä (perhe, varhaiskasvatus, harrastus, esi- ja perusopetus jne.).
  • Valmennus nivoutuu osaksi lapsen arjen toimintaa.
  • Aikuisten vastuulla on mahdollistaa lapsen aktiivinen toiminta.

Taitovalmennuksen käynnistäminen

Kun huoli lapsen tai nuoren kehityksestä nousee esiin, taitovalmennus tulisi käynnistää

  • varhaiskasvatuksessa osana lapsen vasu-keskusteluja ja ohjausta
  • koulussa oppilaan kehityskeskustelujen ja verkostopalaverien yhteydessä osana tukitoimien toteutusta
  • perhepalveluissa osana perheen ja lapsen tukitoimia
  • lastensuojelussa osana lapsen tai nuoren tukitoimia sekä lastensuojelussa että koulussa

Palvelun tulee käynnistyä helpolla yhteydenotolla. Ohjauksen alkaessa nimetään vastuuhenkilö.

Vastaa

Vieritä ylös