Oppimaa®-koulutuspalvelut

Nepsy-perusteet ja oma
kohderyhmä haltuun

  • Nepsy-lapsi varhaiskasvatuksessa 5 op
  • Nepsy-lapsi koulussa 5 op
  • Nepsy-nuoren tukeminen 5 op
  • Nepsy-aikuisen tunnistaminen ja ohjaaminen 5 op
  • Perheiden nepsy-opas
  • Ratkes-kurssit

Toimintakyvyn vahvistaminen
taitovalmennuksella

  • Kevyt malli kotiin
  • Sisoten ammattilaismalli
  • Nepsy-perusteet
  • Työkalut ICF-viitekehyksen mukaan
  • Taitovalmentajan tutkinto 10 op
  • Hyvinvointialueiden seuranta
  • Päivittyvä jäsenyyssivusto

Nepsy-osaamisen ja taitovalmennuksen tarjoamat ratkaisut

Palvelujärjestelmän tarpeet

Ratkaisut

Kaikille sivistyksen ja soten ammattilaisille sekä kotiin

Työntekijöiden tasalaatuinen nepsy-osaaminen

  • Helppokäyttöiset ja edulliset nepsy-verkkokurssit
  • Työyhteisöjen samanaikainen verkko-opiskelu
  • Työyhteisöjen keskustelut esihenkilöiden johdolla
  • Hyviksi havaittujen toimintamallien juurruttaminen yhdessä
  • Todistus kurssin suorittamisesta esihenkilölle
  • Oppimaan nepsy-kursseilla otetaan nepsy-perusteet haltuun

Lapsen ja nuoren haasteiden varhainen tunnistaminen

  • KESY- ja SYKE-keskustelut osallistavat lapsen ja nuoren omien asioidensa käsittelyyn
  • Kortteihin perustuva keskustelu soveltuu varhaiskasvatukseen, alakouluun ja yläkouluun, jopa toiselle asteelle
  • Keskustelut helppo yhdistää lapsen vasu-keskusteluihin ja oppilaan kehityskeskusteluihin
  • Toimii myös neuvolan ja oppilashuollon työvälineenä
  • Keskustelu paljastaa nopeasti sekä vahvuudet että haasteet ICF-viitekehyksessä
  • Nähdään, onko tarvetta laajempaan toimintakyvyn arviointiin
  • Taitovalmennuksen sivusto ohjaa, miten KESY- ja SYKE-kortteja käytetään

Tukitoimien nopea käynnistyminen

  • Kun lapsi tai nuori on kertonut haasteistaan ja tuen tarpeista, kuka tahansa aikuinen lapsen lähipiirissä voi käynnistää tukitoimet.
  • Taitovalmennuksen sivusto esittelee harjoituksia ja keinoja, joilla tartutaan haasteisiin
  • Ohjeiden pohjalta on helppo laatia taitovalmennuksen suunnitelma.
  • Opittaviin taitoihin liittyvät harjoitukset on ryhmitelty ICF-viitekehyksen mukaan:
    • Aistitaidot
    • Tunnetaidot
    • Käytöstaidot
    • Oppimistaidot
    • Sosiaaliset taidot
    • Arjen taidot
  • Taitovalmennuksen sivusto tarjoaa täsmäharjoitukset ICF-viitekehyksessä toimintakyvyn haasteiden voittamiseen.

Palvelujärjestelmän tarpeet

Ratkaisut

Taitovalmentajille

Palvelujärjestelmän kustannusten hillitseminen

  • Kun sisoten ammattilaisilla on nepsy-perusteet hallussa, neurokirjon haasteiden varhainen tunnistaminen sivistyspalveluissa ja soten peruspalveluissa luo pohjan yksilöllisille ja oikea-aikaisille tukitoimille.
  • Selvityksen mukaan palveluiden myöhästyminen saattaa nostaa yhden henkilön kustannuksia jopa yli miljoonaan euroon
  • Kaikkien ei tarvitse kuitenkaan olla taitovalmentajia tai nepsy-valmentajia.
  • Kouluttamalla sopiva määrä taitovalmentajia varhaiskasvatukseen ja kouluun voidaan rakentaa nopea tuki ehkäisemään monen lapsen ja nuoren haasteiden kasaantumista.
  • Taitovalmentajat voivat työskennellä myös työpareina: varhaiskasvatuksen opettaja ja lastenhoitaja; opettaja ja koulunkäynninohjaaja; aineopettaja ja kuraattori jne.
  • Koulutus toteutetaan yhteistyössä työyhteisön kanssa.
  • Taitovalmennuksen sivusto tarjoaa sisoten ammattilaisille edullisen taitovalmentajan koulutuksen (10 op), jonka hyödyntäminen hillitsee vaativampien palveluiden tarvetta ja palvelujärjestelmän kustannusten nousua.

Työntekijöiden ICF-osaamisen vahvistaminen toimintakyvyn arvioinnissa

  • ICF-viitekehyksen hyödyntäminen säästää aikaa ja rahaa.
  • Taitovalmennuksessa ICF tulee tutuksi käytännön työn ja selkeän ohjeistuksen avulla.
  • ICF mahdollistaa yhteisen rakenteisen kirjaamisen ja kuvaamisen moniammatillisessa asiakastyössä ja sähköisissä tietojärjestelmissä.
  • Toimintakykymobiilin käyttö säästää aikaa ja resursseja vielä lisää
  • Valtakunnalliset lääkinnällisen kuntoutuksen perusteet 2022, Kela ja THL suosittelevat ICF:n käyttöä.
  • Taitovalmennuksen sivusto tarjoaa räätälöidyt ICF-lomakkeet ja ohjeistuksen toimintakyvyn arviointiin

Taitovalmennuksen vaikuttavuuden arviointi ICF-viitekehyksessä

  • Ammattilaisten toteuttama taitovalmennuksen vaikuttavuuden arviointi toteutetaan ICF-lomakkeilla.
  • Arviointi toteutetaan sovitun ajanjakson päätteeksi moniammatillisesti.
  • Vaikuttavuuden arviointi on myös palvelutarpeen arvioinnin työkalu. Se kertoo, onko tarvetta ohjata lapsi tai nuori tutkimuksiin tai muihin palveluihin.
  • Taitovalmennuksen sivusto tarjoaa ohjeet taitovalmennuksen moniammtilliseen vaikuttavuuden arviointiin ICF-viitekehyksessä.

Tukitoimien tiedonkulun helpottaminen

  • Tukitoimien tiedonkulku helpottuu huomattavasti ottamalla käyttöön asiakkaan maksuton sähköinen kansio.
  • NäytönPaikka on henkilökohtainen työkalu, joka tukee taitovalmennusta tekemällä lapsen tai nuoren elämäntilanteen näkyväksi.
  • Sinne voi sijoittaa suunnitelmat ja oppimispäiväkirjat.
  • Tiedot ovat tallessa yhdessä paikassa ja helposti käytettävissä.
  • Asiakas omistaa tiedon ja päättää itse, kenelle haluaa tietoa jakaa.
  • Palvelu tietoturvallinen, GDPR huomioitu
  • Taitovalmennuksen sivusto esittelee NäytönPaikka-palvelun ja opastaa, miten sitä voi hyödyntää taitovalmennuksessa.

Palvelujärjestelmien kehittäminen hyvinvointialueilla ja kunnissa

  • Oppimaa seuraa kaikkien hyvinvointialueiden neurokirjoon liittyvien palvelujärjestelmien kehittämistyötä.
  • Tuotamme sivustolle uutta sisältöä ja kerromme niistä palvelun käyttäjille myös uutiskirjeissä.
  • Julkaisemme tietoa neurokirjon palveluista ja hyvinvointialueiden kehittämistyöstä säännöllisesti taitovalmennuksen sivustolla.

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös