Perheiden ohjattu taitovalmennus

Tällä oppitunnilla näet yhdellä silmäyksellä, miten taitovalmennuksen tulisi edetä perheen kannalta.

Kun huoli herää kotona,
eikä lapsi ole varhaiskasvatuksessa,
näin se voisi mennä

Täytä huolilaskuri

Lähde: Essence Q, Gillberg 2010

Huolilaskuri neuvolassa, perhekeskuksessa

  • täytä Huolilaskuri ja lähetä se neuvolaan tai perhekeskukseen sähköpostitse
  • voit myös tulostaa sen ja ottaa mukaan tapaamiseen

Huolilaskurin tulokset

  • mikäli Huolilaskurissa ilmeni vähintään neljä huolen merkkiä ja lapsi on alle 4-vuotias, tulisi lapsi ja huoltaja ohjata nepsy-tiimiin
  • mikäli huolen merkkejä on vähemmän kuin neljä, mutta huoli todellinen, tulisi aloittaa perheen ohjattu taitovalmennus kotona

Ohjattu taitovalmennus kotona

  • lapselle nimetään taitovalmentaja eli vastuuhenkilö, jonka kanssa ryhdyt yhdessä tukemaan lapsen kehitystä
  • toteuttakaa KESY-keskustelu, jossa lapsi saa kertoa omista vahvuuksistaan ja haasteistaan
  • hahmottakaa yhdessä lapsen tämänhetkeistä toimintakykyä
  • täyttäkää ICF-lomake ja käyttäkää apuna ICF-lomakkeen apukysymyksiä
  • asettakaa yhdessä tavoite
  • tutkikaa yhdessä taitovalmennuksen harjoituksia ja sopikaa, mitä taitoa lapsi ryhtyy harjoittelemaan (työkalut)
  • sopikaa seuraava tapaaminen parin viikon päähän
  • taitojen kehittymistä seurataan tarpeen mukaan

Perheryhmät

  • tiedustele, onko tarjolla perheryhmiä taitovalmennuksen tukemiseksi
  • ryhmissä huoltajat saisivat ohjausta ja vertaistukea

Ammattilaisen toimet varhaiskasvatuksessa yhdessä huoltajan kanssa

Huoli herää päiväkodissa

  • täytä Huolilaskuri yhdessä varhaiskasvatuksen ammattilaisen kanssa

Huolilaskurin tulokset

  • mikäli laskurissa ilmeni vähintään neljä huolen merkkiä ja lapsi on alle 4-vuotias, lapsi ja huoltaja tulisi ohjata nepsy-tiimiin
  • mikäli huoli on ilmeinen, mutta ei edellytä nepsy-tiimiä, aloittakaa taitovalmennus
  • taitovalmennusta toteutetaan sekä päiväkodissa että kotona

Ammattilaisen tulisi kertoa huoltajalle, mitä taitovalmennus on:

  • lapselle nimetään oma taitojavalmentaja
  • valmennus on osa varhaiskasvatuksen toimintaa ja tukitoimia
  • kaikki työntekijät tukevat lapsen taitovalmennusta samoilla periaatteilla,
  • tiedot liitetään lapsen vasun yhteyteen
  • huoltajat saavat ohjausta ja tukea taitovalmennukseen kotona

Taitovalmennuksen 5 vaihetta toteutetaan sekä päiväkodissa että kotona

  • 1. Lasta kuullaan KESY-keskustelussa
  • 2. Pohditaan, mitä taitoja lapsen tulisi oppia (toimintakyvyn arviointi)
  • 3. Päätetään harjoiteltava taito (taitovalmennuksen suunnitelma)
  • 4. Lapsi harjoittelee taitoja päiväkodissa ja kotona
  • 5. Välillä seurataan, onko taitovalmennuksesta hyötyä (vaikuttavuuden arviointi)

Kerro taitovalmennuksesta vanhempainillassa

  • pohtikaa, miten voitte tukea perheitä yhteisen mallin mukaan
  • ohjatkaa perheryhmiin

Ammattilaisten toimet koulussa yhdessä huoltajan kanssa

Huoli ja tuen tarve

  • herännyt jo ennen koulua tai nousee esiin vasta koulussa
  • KESY- tai SYKE-keskustelu toteutetaan oppilaan kehityskeskustelun yhteydessä, huoltaja mukana
  • jos ei ole tarvetta järjestää monialaista asiantuntijaryhmää, mutta huoli jatkuu, aloitetaan taitovalmennus

Koulun ammattilainen kertoo oppilaalle ja huoltajalle, mitä taitovalmennus on

  • osa opetuksen ja opiskeluhuollon tukitoimia
  • oppilaalle nimetään taitovalmentaja, esim. luokanopettaja tai koulunkäynninohjaaja tai kuraattori jne.
  • kaikki työntekijät tukevat oppilaan taitovalmennusta samoilla periaatteilla
  • tiedot liitetään oppilaan asiakirjojen yhteyteen
  • huoltajat saavat ohjausta taitovalmennukseen kotona

Taitovalmennuksen 5 vaihetta toteutetaan sekä koulussa että kotona

  • 1. Oppilaan kuuleminen KESY-tai SYKE-keskustelussa
  • 2. Toimintakyvyn arviointi ICF-lomakkeella
  • 3. Taitovalmennuksen suunnitelma
  • 4. Taitojen harjoitteleminen koulussa ja kotona
  • 5. Vaikuttavuuden arviointi säännöllisesti

Vanhempainilloissa tulisi kertoa taitovalmennuksesta kaikille huoltajille

  • olisiko syytä perustaa vanhempainryhmiä taitovalmennuksen tukemiseen?
  • onko perhekeskuksessa ryhmiä?
  • löytyykö keinoja ottaa mukaan harrastusten ohjaajia?
  • jne.

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös