Kopio kohteesta Täältä löydät taitoja ja harjoituksia

Taitovalmennuksen ideana on tarjota täsmäharjoituksia haasteiden voittamiseen. Löydät taitoihin liittyviä harjoituksia työkalupakin moduuleista tämän listan avulla.

Löydät harjoituksia sisällysluettelosta taidon nimen mukaan

  • Päädyt kyseisen moduulin ensimmäiselle oppitunnille, jossa kuvataan kyseisten taitojen taustoja.
  • Oppitunnin alasivuilta löytyy runsaasti harjoituksia ja keinoja taitojen harjoitteluun.
  • Samalla tutustut taitoihin liittyviin ICF-koodeihin.

Opeteltavia taitoja ICF-luokituksen mukaan

Kehon toiminnot

PL1. Mielentoiminnot

  • ENNAKOINTITAIDOT. Tietoisuustoiminnot (b1108)
  • TAVOITETAIDOT. Henkinen energia (b130)
  • UNITAIDOT. Unitoiminnot (b134)
  • TARKKAAVUUSTAIDOT. Tarkkaavuustoiminnot (b140)
  • MUISTITAIDOT. Muistitoiminnot (b144)
  • PSYKOMOTORISET TAIDOT. Psykomotoriset toiminnot (b147)
  • TUNNETAIDOT. Tunne-elämän toiminnot (b152) Tunteiden säätely (b1521)
  • HAVAINTOTAIDOT. Havaintotoiminnot (b156)
  • KOGNITIIVISET TAIDOT. Korkeatasoiset kognitiiviset toiminnot (b164), Kieleen liittyvät mielentoiminnot (b167)

PL2 Aistitoiminnot ja kipu

  • AISTITAIDOT. Aistitoiminnot: aistimuksiin reagointi. (PL2), Kipuaistimus (b280)
  • TASAPAINOTAIDOT. Tasapainoelintoiminnot (b235)

PL5. Ravinto, ruoansulatus, aineenvaihdunta

  • SYÖMISTAIDOT. Ravinnonottotoiminnot (b510, Ruoansulatustusoiminnot (b515), Ulostustoiminnot (b525)
  • PAINONHALLINTATAIDOT. Painonhallintatoiminnot (b530)

PL7. Tuki- ja liikuntaelimistöön liittyvät toiminnot

  • LIIKETAIDOT. Tahattomat liiketoiminnot (b765)

Suoritukset ja osallistuminen

PL1. Oppiminen ja tiedot soveltaminen

  • OPPIMISTAIDOT. Taitojen hankkiminen (d155), Jäljitteleminen (d130), Tekemällä oppiminen välineiden avulla (d131)
  • TIETOTAIDOT. Käsitteiden omaksuminen (d137), Tiedon omaksuminen (d138)
  • OPPIMISEN PERUSTAIDOT. Lukemaan oppiminen d140), Kirjoittamaan oppiminen (d145), Laskemaan oppiminen d150)
  • KESKITTYMISTAIDOT. Tarkkaavuuden kohdentaminen (d160)
  • LUKEMISTAITO. Lukeminen (d166)
  • KIRJOITTAMISTAITO. Kirjoittaminen (d170)
  • LASKEMISTAITO. Laskeminen (d172)
  • ONGELMANRATKAISUTAIDOT. Ongelman ratkaiseminen (d175)

PL2. Yleisluonteiset tehtävät

  • TOIMINNANOHJAUSTAIDOT. Yksittäisen tehtävän tekeminen (d210), Useiden tehtävien tekeminen (d220), Päivittäin toistuvien tehtävien ja toimien suorittaminen (d230)
  • STRESSITAIDOT. Stressin ja muiden psyykkisten vaateiden käsitteleminen (d240)

PL3. Kommunikointi

  • PUHETAIDOT. Puhuttujen viestien ymmärtäminen (d310), Ei-kielellisten viestien ymmärtäminen (d315), Puhuminen (d330), Ei-kielellisten viestien tuottaminen (d335)
  • KESKUSTELUTAIDOT. Keskustelu (d350), Asiakeskustelu (d355),
  • KOMMUNIKOINTITAIDOT. Kommunikointilaitteiden ja -tekniikoiden käyttäminen (d360)

PL4. Liikkuminen

  • ASENTOTAIDOT. Asennon vaihtaminen (d410), Asennon ylläpitäminen (d415)
  • KÄSITAIDOT. Käden hienomotorinen käyttäminen (d440)
  • LIIKKUMISTAIDOT. Käveleminen (d450), Portaissa kulkeminen (d451), Liikkuminen paikasta toiseen (d455)
  • KULKUNEUVOTAIDOT. Kulkuneuvojen käyttäminen (d470)

PL5. Itsestä huolehtiminen

  • PESEYTYMISTAIDOT. Peseytyminen (d510),
  • WC-TAIDOT. WC:ssä käyminen (d530)
  • PUKEUTUMISTAIDOT. Pukeutuminen (d540)
  • RUOKAILUTAIDOT. Ruokaileminen (d550)
  • TERVEYSTAIDOT. Omasta terveydestä huolehtiminen (d570)

PL6. Kotielämä

  • KOTITAIDOT. Aterioiden valmistaminen (d630), Kotitaloustöiden tekeminen (d640)

PL7. Vuorovaikutus ja ihmissuhteet

  • VUOROVAIKUTUSTAIDOT. Henkilöiden välinen perustava vuorovaikutus (d710), Henkilöiden välinen monimuotoinen vuorovaikutus (d720)

PL8. Keskeiset elämänalueet

  • KOULUTAIDOT. Kouluopetus (d820), Ammatillinen koulutus (d825), Korkea-asteen koulutus (d830), Opiskeluelämä (d835)
  • TYÖTAIDOT. Oppisopimuskoulutus (d840), Työnhaku, työpaikan säilyttäminen ja työn päättäminen (d845), Vastikkeellinen työ (d850)
  • TALOUSTAIDOT. Taloudelliset perustoimet (d860), Taloudellinen omavaraisuus (d870)

PL9. Yhteisöllinen, sosiaalinen ja kansalaiselämä

  • VAPAA-AJAN TAIDOT. Virkistäytyminen ja vapaa-aika (d920)
  • LEIKKITAIDOT. Peli ja leikki (d9200)

Ympäristötekijät

Aikuinen arvioi ympäristötekijöitä LAPSEN näkökulmasta. Onko ympäristötekijä lapsen hyvinvointia edistävä vai rajoittava?

Arvioi, miten voitte hyödyntää ympäristötekijöitä taitovalmennuksessa.

  • Elintarvikkeet (e1100)
  • Lääkkeet (e1101)
  • Päivittäisen eämän tuotteet ja teknologiat (e115)
  • Kommunikoinnin erityistuotteet (e1251)
  • Opetustuotteet (e130)

FYYSINEN JA EMOTIONAALINEN TUKI SEKÄ ASENTEET

  • Lähiperhe (e310)
  • Ikätoverit/kaverit / ryhmä (e325)
  • Sivistyksen ja soten työntekijät (e360)
  • Henkilökohtainen avustaja (e340)
  • Terapeutit (e355)
  • Ikätovereiden asenteet (e425)
  • Henkilökunnan asenteet (e455)

PALVELUT, HALLINTO JA POLITIIKAT

  • Terveys – palvelut, hallinto ja politiikat (e589)

Vastaa

Vieritä ylös