Miten Oppimaa®Taitovalmennus syntyi?

Miten idea syntyi?

  • Taitovalmennuksen idea on syntyi nepsy-kurssien kautta
  • kohta 10 000 opiskelijaa, lähes satatuhatta kommenttia foorumilla
  • opiskelijoilla valtava innostus ja kiinnostus oppimiseen, halu tukea lapsia ja perheitä
  • tehtävien raportointi osoitti paljon
  • kiinnostus jatkaa opiskelua

Poimintoja nepsy-kurssien keskustelufoorumilta

  • Nepsy-osaaminen ei ole tasalaatuista
    • osaamista puuttuu varhaiskasvatuksesta ja koulusta, vanhan liiton työntekijät
    • sosiaali- ja terveydenhuollon osaaminen ei tasalaatuista,
      • jopa erikoissairaanhoidosta puuttuu osaamista, liian hankala ryhmä
    • työnantaja ei velvoita, vain innostuneet opiskelevat
  • nepsy-tieto ei siirry arjen käytäntöihin
    • yhteinen toimintamalli puuttuu
      • haasteiden arvioinnin malli puuttuu
      • monialaiset ja moniammatilliset palaverit toimivat heikosti
    • perheiden tuki toimii huonosti
    • varhaiset tukitoimet jäävät vähälle, vaaditaan heti tutkimuksia ja lääkitystä

Nepsy-kurssilaisten toiveita

  • työnantajan tulisi velvoittaa kaikki hankkimaan ainakin perustiedot tunnistamiseen
  • opittu tieto pitäisi viedä arjen käytäntöihin
  • työntekijöille valmennusosaamista sekä aikaa valmennukselle
  • arviointia ja monialaista yhteistyötä sekä palaverikäytäntöjä tulisi selkiyttää
  • perheille vahvempaa tukea kotiin

YLEISTÄ, TOIMINTAMALLIT

  • kun tietoa saadaan, tarvitaan toimintaa arjessa lapsen tasolla, kaikki aikuiset mukaan, toimintamalli
  • koulutetaan mutta tieto ei siirry toimintaan –> turhia palavereja, joissa ei osata lyödä lukkoon asteittaisia toimintasuunnitelmia
  • päiväkoti, koulu, terveydenhuolto, perhe mukaan, miten yksityinen
  • nopeutetaan tutkimuksiin pääsyä, nykyään liian myöhään
  • nepsy-opettajat, mutta ei anneta aikaa toteuttaa valmennusta (eskarin tuplaaminen)
  • toinen aste huomioitava, psykoedukaatiota vanhemmille
  • vahvaa tukea kotiin
  • Nepsyosaamista pitäisi olla laajemmin myös sosiaalitoimessa jolloin avun tarve tunnistettaisiin helpommin ja nähtäisiin haasteiden taakse.
  • Valitettavasti nepsyosaamisen puute näkyy vielä tänäkin päivänä myös erikoissairaanhoidossa. Nepsyt koetaan usein liian haastavaksi ryhmäksi.
  • Kouluihin ymmärrystä siitä, millä kaikilla tavoilla lasta ja perhettä voi tukea.
  • Usein nepsy-oireisten tukemisessa muut tukitoimet esim. luokkaan, jäävät taka-alalle kun suoraan vaaditaan psykologin tutkimuksia ja tehdään omia diagnooseja jo ennen virallista diagnoosia, jos sellaista edes tulosten perusteella voidaan asettaa. Selkeät hoitopolut ja koko perheen jaksamisen huomioiminen.
  • lastensuojelussa ollaan auttamattomasti myöhässä
  • lastensuojelun vastaanotto-osastolla tehdään arviointeja
  • lääkitys ei ole ainoa ratkaisu, aina pitää ensin kokeilla valmennusta
  • lasussa pyritään tarkentamaan diagnoosia, yleensä määrittämätön diagnoosi tullessa
  • moniammatillinen työryhmä vahvaksi
  • toivon lisää menetelmiä ja valmennusosaamista, joka tulisi arkeen käyttöön.
  • nepsy-osaaminen kaikkien ammattiryhmien yhteiseksi voimavaraksi
  • kouluihin nepsy-valmennusta, mutta kallis koulutus
  • kolmiportainen tuki – arviointi icf

Vastaa

Vieritä ylös