Lapsen taitovalmennus kotona

1. Lapsi kertoo vahvuuksistaan ja haasteistaan
KESY-keskustelun avulla

Taitovalmennus käynnistyy kotona KESY-keskustelulla. Lapsi kertoo keskustelussa, mitä hänelle kuuluu. Samalla lapsi oppii tekemään itsearviointia omista vahvuuksistaan ja haasteistaan. Videot helpottavat korttien käyttöönottoa.

Sari Haapakangas on erityiskasvatuksen asiantuntija ja hän toimii Vanhempainliitossa. Sari on ollut mukana kehittämässä KESY-kortteja. Hän kertoo videoissa, miten voit toteuttaa KESY-keskustelun kotona.

Mitä tarvitset?

  • Lataa KESY-kortit oppitunnin materiaaleista
  • Leikkaa kuvat irti.
  • Ota mukaan paperia tai post-it -lappuja
  • Varaa puhelin kuvaamista varten.
Erityiskasvatuksen asiantuntija Sari Haapakangas, Vanhempainliitto

Näin käynnistät KESY-keskustelun

  • pyydä lasta pelaamaan peliä KESY-korteilla
  • kerrot, että lapsi saa kertoa korteilla, mitä hänelle kuuluu
  • mitkä asiat on helppoja?
  • mikä tuntuu vaikealta?
  • sinä kerrot ja me aikuiset kuuntelemme
  • pöydällä on kolme hymynaamaa

Erityiskasvatuksen asiantuntija Sari Haapakangas, Vanhempainliitto

Tunteiden tunnistaminen

  • joihinkin tilanteisiin voi liittyä tunteita
  • lapsi voi tarkentaa tilanteita tunnepisaroilla
  • mihin liittyy jännitystä?
  • mihin pelkoa?
  • mikä tekee iloiseksi?

KESY-keskustelu käytännössä

Valitse sopivat KESY-kortit

  • Valitse kortit lapsen iän mukaan: alle kouluikäinen vai alakoululainen
  • Tutustu kortteihin ja pohdi, mitkä kortit ovat tarpeellisia.
  • Valitse lapselle sopivat kortit valmiiksi. Kaikkia kortteja ei tarvitse käyttää.
  • Voit ottaa mukaan myös muita kortteja – valmiita ja itsetehtyjä

Käynnistä keskustelu

Kysy lapselta,

  • mikä hänen omasta mielestään sujuu hyvin, missä hän on hyvä
  • missä hänellä on vielä haasteita, mitä pitäisi vielä harjoitella
  • miten juttu sujuu kotona, entä päiväkodissa tai koulussa omasta mielestä?

Pyydä lasta sijoittamaan kortteja

  • lapsi sijoittaa kortteja alustalle hymy-, perus- tai surunaaman alle
  • juttele lapsen kanssa korteista ja kuuntele

Korttien sijoittelu

Erityiskasvatuksen asiantuntija Sari Haapakangas, Vanhempainliitto

Esimerkki korttien sijoittelusta

  • hymynaama: kertoo lapsen vahvuuksista
  • surunaama: kertoo haasteista

Esimerkki tunnepisaroiden käytöstä

  • keskustelu syvenee
  • lapsi merkkaa, mihin tilanteeseen liittyy jokin tunne
  • jos tunnekortti ei ole ajankohtainen, se voidaan laittaa pois

Mikä on keskeinen haaste?

Erityiskasvatuksen asiantuntija Sari Haapakangas, Vanhempainliitto

Mitä kortteja lapsi on sijoittanut surunaaman alle?

  • mikä on lapsen keskeisin haaste?
  • mikä taito lapsen tulisi oppia, että hän voittaa haasteen?
  • miten aikuiset voivat tukea lasta?

Huutomerkkikortti tarkoittaa, että tässä asiassa lapsi tarvitsee aikuisen tukea ja apua.

Minkä kortin yhteyteen lapsi on sijoittanut huutomerkkikortin?

Keskustelun lopuksi ota valokuva pelipöydästä

  • varmista, että kaikki lapsen käyttämät kortit sekä post-it -laput näkyvät kuvassa
  • voit näyttää valokuvaa myös päiväkodissa tai koulussa, jos tuntuu, että siitä voisi olla lapselle hyötyä
  • valokuvasta on varmasti hyötyä esimerkiksi vasu-keskusteluissa päiväkodissa tai koulussa oppilaan kehityskeskusteluissa

Tutustu oppitunnin alasivuilla taitovalmennuksen seuraaviin vaiheiisn.

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös