TOIVO-keskustelun ohjeet

Tämän oppitunnin tarkoituksena on tutustua TOIVO-kortteihin ja-keskusteluihin.

Oppitunti sisältää 4 videota.

  1. TOIVO-työkalupakki 1:22
  2. TOIVO-toimintamalli 3:22
  3. Miten käytän TOIVO-materiaaleja 1:04
  4. TOIVO-keskustelut 1:13

Videoiden kesto yhteensä 7 min.

Taitovalmennuksessa hyödynnetään Vanhempainliiton ja liiton yhteistyökumppaneiden kehittämiä keskustelukortteja. Kortteja voi vapaasti yhdistellä tilanteen mukaan.

  • KESY-kortit soveltuvat lapsille.
  • SYKE-kortit on suunnattu nuorille.
  • TOIVO-kortit on tarkoitettu osin lapsille, osin nuorille. Osa materiaaleista soveltuu myös aikuisten välisiin keskusteluihin.

KESY ja SYKE on kehitetty yhteistyössä Suomen Vanhempainliiton, Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin, Oulun kaupungin ja Oulun yliopiston yhteistyönä. TOIVO on toteutettu Suomen Vanhempainliiton, Oulun yliopiston ja Oulun kaupungin yhteistyönä.

Uudet TOIVO-kortit täydentävät taitovalmennuksen työkalupakkia

Tutustu tällä sivulla TOIVO-menetelmän taustaan ja sisältöön. TOIVO-työkalut löytyvät taitovalmennuksen 5 askeleen materiaaleista.

TOIVO-työkalupakki

  • tehtäväohjeet
  • tulostettavat kuvapohjat
  • sanakortit

TOIVON tehtävätyypit

  • A – Kartoituskeskustelut
  • B – Tavoitekeskustelut
  • C – Jatkokeskustelut
Sari Haapakangas, KT, Erityiskasvatuksen asiantuntija, Vanhempainliitto

TOIVO-toimintamallin teemat

  • Tunteet ja keho
  • Kodin arki
  • Toiminnanohjaus ja opiskelu
  • Supervoimat
  • Kuormitus vai voimavara
  • Ihmiset
  • Suhteet ja vuorovaikutus
  • Huolipilvet
    • Kiusaaminen
    • Väkivalta
    • Häirintä
Sari Haapakangas, KT, Erityiskasvatuksen asiantuntija, Vanhempainliitto

TOIVO -toimintamallin käyttöohjeet

Tulosta maksuttomat materiaalit

Sari Haapakangas, KT, Erityiskasvatuksen asiantuntija, Vanhempainliitto

Keskustelujen eteneminen

Keskustelut

  • Kartoituskeskustelut (A)
    • KESY, SYKE tai TOIVO
    • = lapsen tai nuoren itsearviointi
  • Tavoitekeskustelut (B)
    • = valmennuksen tavoite
  • Jatkokeskustelut (C)
Sari Haapakangas, KT, Erityiskasvatuksen asiantuntija, Vanhempainliitto
  • A: Kartoituskeskustelu: 
    Asiakas sijoittelee sanakortteja kartoituspohjalle. Hänen elämänsä kuormitustekijät ja tuen tarpeet yhtä lailla kuin voimavarat ja vahvuudet tulevat kerrotuiksi kuvin ja sanoin.
  • B: Tavoitekeskustelu: 
    Hahmotellaan tavoitepohjalle tavoitteita ja konkreettisia toimia asiakkaan hyvinvoinnin edistämiseksi.
  • C: Jatkokeskustelu: 
    Aikaisemmissa keskusteluissa esiin noussutta yksittäistä asiaa jäsennetään tarkemmin opiskeluhuollossa.

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös