Tarvitsemme ratkaisuja arkeen
Valmiita ratkaisuja
- UNA-yhteistyö: suuret linjat ja kehitystyö
- UNA-ratkaisut: sujuvoittavat sote-palveluita
- Tilannekuva UNA
- Lomake UNA
- Suostumus UNA
Hyvinvointialueiden tiedonkulku on ratkaistu
- UNA on ratkaissut hyvinvointialueiden tiedonkulun ongelman
- nyt soten sisäinen tiedonkulku toimii
- ammattihenkilö saa tarvittavat tiedot työpöydälleen, kun käytössä on
- Tilannekuva UNA
- Suostumus UNA
- Lomake UNA
Datasta voimaa sote-järjestelmään
Sosiaali- ja terveydenhuolto on yksi niistä alueista, jossa meitä edellytetään toimimaan uudella tavalla. Sote-uudistuksen ensimmäinen vaihe tehtiin ymmärrettävistä syistä hallinto- ja rakenne edellä. Uudistuksen seuraava vaihe tulisi tehdä ihmislähtöisesti, sote-data edellä. Työn tuottavuuden ja parempien palveluiden kannalta tärkeintä on, että sote-data saadaan liikkeelle. Näin toteaa Antti Larsio Sitran julkaisussa Datasta voimaa sote-järjestelmään (Sitra. Työpaperi 8-5-2023).
Seuraavaksi tulee saada data kulkemaan
- Data tulee tallentaa teknisesti yhteentoimivaan asiakastietovarantoon. Sen kautta data kulkee, vaikka käytössä olisi lukuisa määrä eri tietojärjestelmiä.
- Vaikuttavuus tulee ammattilaisten päivittäisestä kyvystä toimia yhdessä asiakkaan kanssa.
- Ammattilainen käyttää dataa asiakkaan hoidon ja palveluiden järjestämiseen. Puhumme siis asiakastiedon ensisijaisesta käytöstä.
Hyvät sovellukset ovat hyviä vähän aikaa
- Kun sovellus tulee tiensä päähän, data jää sovellukseen. Hyvä tieto häviää.
- Siksi datan yhteensopivuuteen on syytä investoida.Toiminnasta tulee helppoa ja halpaa.
Miten tämä saadaan tehdyksi kansallisesti?
Pirkko Kortekangas: Säätämällä hyvinvointialueille lakisääteinen velvollisuus muodostaa asiakastietovarannot.
Keskitetty asiakasdata
- kaikki data käytössä riippumatta tietojärjestelmistä
- intengraatioita ei tarvita
- kaikki muut asiat muuttuvat helpomaksi
- raportointi,seuranta, laatujärjestelmät jne.
Tietoa tulee hyödyntää
- Asiakastietoavaranto tarjoaa valmiit standardit, mikä mahdollistaa tiedon hyödyntämisen.
- Tieto tulee saada sellaisessa muodossa, että sitä voidaan hyödyntää asiakkaan ja ammattilaisen parhaaksi mahdollisimman automaattisesti.
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.