3. Taitovalmennuksen suunnitelma. Ohjeet

Tavoitteena tuottaa lapsen ja nuoren oma taitovalmennuksen suunnitelma

Tämän moduulin tavoitteena on luoda työyhteisöön pysyvä toimintamalli, jolla tuotetaan lapselle ja nuorelle yksilöllinen taitovalmennuksen suunnitelma. Se perustuu lapsen/nuoren KESY/SYKE-keskusteluihin sekä toimintakyvyn arviointiin ICF-viitekehyksessä.

Tehtävä 3.1. Työkaluihin tutustuminen

  • Ryhmän jäsenet tutustuvat moduulin oppitunteihin itsenäisesti
    • Taitovalmennuksen suunnitteleminen
    • Haasteiden kääntäminen taidoiksi
    • Lapsen taitovalmennuksen suunnitelma
    • Nuoren taitovalmennuksen suunnitelma
  • Lisäksi palautetaan mieliin edellisen moduulin oppitunti
    • Toimintakyky ja ICF-viitekehys
      • Mitkä kaikki toimintakyvyn elementit on otettava huomioon taitovalmennuksen suunnitelmassa?
  • HUOM. Saat hyviä vinkkejä suunnitelmaan, kun tutustut myös
    • seuraavan moduulin oppitunteihin jo nyt
    • etsi harjoituksia myös Taitovalmennuksen työkalut -kurssilta kun tiedät, mitä taitoja pitää harjoitella

Tehtävä 3.2. Taitovalmennuksen suunnitelman laatiminen

  • Lapsen/nuoren toimintakykyyn vaikuttavat taidot ja Taitokirjan laatiminen
    • Opiskelija kääntää lapsen/nuoren sekä huoltajan kanssa haasteet taidoiksi.
    • Sen pohjalta kootaan Taitokirjaan tukikeinoja lapsen/nuoren taitojen harjoitteluun.
      • Miten ympäristö oppii mukautumaan lapsen/nuoren tarpeisiin?
      • Miten kaikkien ammattilaisten asenteet tukevat lapsen/nuoren taitojen harjoittelua?
      • Mitä konkreettisia keinoja ja harjoituksia löytyy Taitovalmennuksen työkalupakista?
      • Millaisella aikarytmillä lapsi/nuori harjoittelee taitoja?
      • Miten lasta/nuorta motivoidaan harjoitteluun?
    • Sen pohjalta he tuottavat Taitokirjan, jossa kerrotaan, mitä taitoja lapsi/nuori harjoittelee ja miten taitojen oppimista seurataan.
    • Tehtävän jälkeen opiskelija vastaa esseekysymyksiin

Tehtävä 3.3. Suunnitelman jakaminen tiedoksi kaikille aikuisille

  • Sopikaa työyhteisössä, mikä on paras ja helpoin tapa kertoa lapsen taitojen harjoittelusta kaikille aikuisille
  • Sopikaa, miten ympäristöä mukautetaan niin, että se tukee taitojen harjoittelua.
  • On tärkeää, että kaikki aikuiset tukevat lasta harjoittelussa samalla tavalla

Tehtävä 3.3. Ryhmäkeskuskustelu

  • Kun ryhmän jäsenet ovat toteuttaneet tehtävän 3.2 vähintään kerran, järjestetään ryhmäkeskustelu ryhmänohjaajan johdolla.
  • Ryhmä keskustelee tehtävän sisällöistä ja kokemuksista.
    • Opiskelija esittelee oman tehtävänsä tulokset. Ryhmä antaa siitä vertaisarvioinnin keskustelemalla.
    • Mitä hyötyjä näemme työkalun käytöstä?
    • Miten voimme ottaa työkalun käyttöön omassa työyhteisössämme?
    • Miten varmistamme, että työkalun käytöstä tulee pysyvä toimintamalli?
  • Keskustelun tulokset
    • Ryhmänohjaaja kirjaa keskustelun päätteeksi ryhmän ehdotukset
    • Ehdotuksiin palataan työskentelyn lopuksi

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös