2. Toimintakyvyn arviointi. Ohjeet

Tavoitteena lapsen ja nuoren asiakaslähtöinen toimintakyvyn arviointi

Tämän moduulin tavoitteena on luoda työyhteisöön pysyvä toimintamalli, jolla arvioidaan lapsen ja nuoren toimintakykyä kokonaisvaltaisesti ja asiakaslähtöisesti ICF-viitekehyksessä. ICF on työväline, jolla luodaan yhteinen ymmärrysmiten lasta ja nuorta voidaan tukea parhaalla mahdollisella tavalla.

  • Varhaiskasvatuksessa lapsen toimintakyvyn arviointi tapahtuu vasu-prosessin yhteydessä.
  • Koulussa oppilaan toimintakykyä arvioidaan kehityskeskusteluissa.
  • Perhetyössä toimintakykyä arvioidaan perhetyön aloitusvaiheessa.
  • Lastensuojelussa toimintakykyä arvioidaan heti alkutilanteessa ja sen jälkeen säännöllisin väliajoin

Tehtävä 2.1. Työkaluihin tutustuminen

  • Ryhmän jäsenet tutustuvat moduulin oppitunteihin itsenäisesti
    • Toimintakyky ja ICF-viitekehys
    • Havainnoinnin merkityksestä
    • Toimintakyvyn arviointi varhaiskasvatuksessa
    • Toimintakyvyn arviointi koulussa

Tehtävä 2.2. Toimintakyvyn arviointi

  • Lapsen/nuoren toimintakyvyn arviointi ICF-viitekehyksessä
    • Opiskelija toteuttaa omassa työyhteisössään vähintään kolme toimintakyvyn arviointia
    • Arvioinnin jälkeen opiskelija vastaa esseekysymyksiin

Tehtävä 2.3. Ryhmäkeskuskustelu

  • Kun ryhmän jäsenet ovat toteuttaneet tehtävän 2.2 vähintään kerran, järjestetään ryhmäkeskustelu ryhmänohjaajan johdolla.
  • Ryhmä keskustelee tehtävän sisällöistä ja kokemuksista.
    • Kurssilaiset esittelevät oman tehtävänsä tulokset.
    • Ryhmä antaa tehtävästä vertaisarvioinnin keskustelemalla.
    • Mitä hyötyjä näemme työkalun käytöstä?
    • Miten voimme ottaa työkalun käyttöön omassa työyhteisössämme?
  • Keskustelun tulokset
    • Ryhmänohjaaja kirjaa keskustelun päätteeksi ryhmän ehdotukset
    • Ehdotuksiin palataan työskentelyn lopuksi

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös