Oppimaa®Taitopassi

Nykyinen tila

Et ole liittynyt vielä

Hinta

Ilmainen

Aloita

Oppimaa®Taitopassi

Toimintakyvyn ICF-arviointi haltuun sivistys- ja sote-palveluissa

Oppimaa®Taitopassi on lapsen ja nuoren sekä kasvatuksen, opetuksen ja sote-ammattilaisen yhteinen työkalu, jolla tuetaan lapsen ja nuoren oppimista ja koulunkäyntiä ja ammattilaisen osaamista.

Oppimaa®Taitopassi perustuu toimintakyvyn arviointiin ICF-viitekehyksessä.

työskentelee lasten, nuorten ja perheiden parissa. Hän hallitsee toimintakyvyn arvioinnin ICF-viitekehyksessä ja näkee lapsen tai nuoren tilanteen kokonaisvaltaisesti.

Taitovalmentaja valmentaa lapsia ja nuoria oppimaan uusia taitoja yhteistyössä huoltajien ja muiden aikuisten kanssa.

Oppimaa®Taitovalmentajan tutkinnon 20 op voi suorittaa hankkimalla taitovalmennuksen jäsenyyssivuston käyttöoikeuden tutkinnon suorittamisen ajaksi sekä suorittamalla tämän tutkintomaksun, joka sisältää tehtävien arvioinnin ja todistuksen.

Oppimaa®Taitovalmentajan koulutus

5 askeleen toimintamalli

Oppimaa®Taitovalmentajan koulutus perustuu 5 askeleen toimintamalliin. Sen ydin on toimintakyvyn kokonaisvaltainen arviointi ICF-viitekehyksessä sekä arvioinnin pohjalta toteutettava valmennus.

Osallistumisen edellytys on, että opiskelija työskentelee lasten ja perheiden parissa.

Toimintamallin askeleet

1. Lapsen tai nuoren toimintakyvyn itsearviointi
2. Ammattilaisen toteuttama toimintakyvyn ICF-arviointi
3. Taitovalmennuksen suunnitelman laatiminen toimintakykytiedon mukaan
4. Lapsen tai nuoren valmentaminen arjessa
5. Valmennuksen vaikuttavuuden arvioiminen

Kouluttajat

  • Helena Lehtimäki, FM, koulutuksen suunnittelija ja pääkouluttaja
  • asiantuntijatiimi: lastenpsykiatri, kymmeniä kasvatuksen, opetuksen ja sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoita sekä kokemusasiantuntijoita

Koulutuksen oppimateriaalit

Koulutus tapahtuu itsenäisenä opiskeluna jäsenyyssivustolla, joka on kuukausimaksullinen palvelu. Tehtävät toteutetaan työyhteisön arjessa tai itsenäisesti.

Jäsenyyssivuston oppimateriaali koostuu seuraavista verkkokursseista

  • Oppimaa®Taitovalmennus -ohjeet
  • Toimintakykytiedon perusteet
  • Valmennuksen viisi askelta
  • Taitoharjoitukset
  • Ajankohtaista neurokirjosta
  • Bonus: Neurokirjon perusteet

Menetelmän soveltaminen

Opiskelija soveltaa menetelmää oman työnsä arjessa valmentamalla vähintään kolmea lasta tai nuorta hyödyntäen jäsenyyssivuston oppimateriaaleja ja työkaluja.

Tehtävät

Opiskelija raportoi vähintään kolme valmennusta vastaamalla tehtäväkysymyksiin ja liittämällä vastausten yhteyteen tehtävien edellyttämät dokumentit.

Arviointi ja todistus

Mikäli opiskelija on suorittanut tehtävät omassa työyhteisössään, pyydämme esihenkilöltä vahvistuksen tehtävien suorittamisesta.

Hyväksytyn suorituksen jälkeen opiskelija saa yksilöidyn todistuksen tutkinnon suorittamisesta.

Kurssin sisältö

OPPIMISEN TUEN UUDISTUS
Uudistuksen tavoitteet ja Oppimaa®Taitopassi
Toimintamallin hyödyt kunnille ja hyvinvointialueille
TERVETULOA
Käyttöohjeet
Oppimaa®Taitopassi-toimintamallin esittely
Toimintamallin käyttöönotto
Toimintamallin koulutus
Taitovalmennuksen viestityökalu
Suunnitelma
TAUSTAA
Vaikuttava tuki ja ICF-viitekehys 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
Monitoimijainen tuki – materiaalia
OPEMO-NEPSOS-SUOSITUKSET
Katso sarjakuva: Toimintakykytieto koulussa
NEPSOS ym -vanhempien näkemys
Työyhteisön itsearviointi
Varhan KOKEMUKSET_EHDOTUKSET
Oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistus 1 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
TOIMINTAKYKYTIETO
Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi (20 d §) 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
Toimintakykytieto ja oppimisen tuki
ICF on toimintakyvyn ajattelumalli
Huoltajan suostumus tietojen jakamiseen 2 Aiheet
Menetelmän käyttöönotto
ICF-viitekehyksen juurruttaminen toimintakulttuuriin
VARHAISKASVATUS JA SOTE - yhteiset työkalut
Lapsen toimintakykytiedon kerääminen 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
1. LAPSEN TOIMINTAKYVYN ITSEARVIOINTI 3 Aiheet
2. LAPSEN ICF-LOMAKKEEN TÄYTTÄMINEN 4 Aiheet
3. LAPSEN TUEN TARPEEN MÄÄRITTELY ICF:N AVULLA 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
4. LAPSEN TUEN SUUNNITELMA JA TOTEUTUS
5. LAPSEN TUEN VAIKUTTAVUUDEN ARVIOINTI
Tukimateriaali: 3-5 -vuotiaiden kehitys 4 Aiheet
Tukimateriaali: Haasteet taidoiksi
KOULU JA SOTE - yhteiset työkalut
Oppilaan toimintakykytiedon kerääminen 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
2. OPPILAAN ICF-LOMAKKEEN TÄYTTÄMINEN 4 Aiheet
3. OPPILAAN TUEN TARPEEN MÄÄRITTELY ICF:N AVULLA 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
4. OPPILAAN TUEN SUUNNITELMA JA TOTEUTUS
5. OPPILAAN TUEN VAIKUTTAVUUDEN ARVIOINTI
MONITOIMIJAINEN YHTEISTYÖ - yhteiset työkalut
Monitoimijaisen tuen suunnittelu
ICF-lomakkeiden täyttäminen eri toimialoilla
Määräaikaiset terveystarkastukset
Toimintakykyprofiili 2 Aiheet
eTaitosuunnitelma
TIEDON KERÄÄMINEN JA KIRJAAMINEN
Toimintakyvyn tietosisällöt sisotessa
Kirjaamisen perusteet
TIEDON HYÖDYNTÄMINEN
Tiedon kerääminen, TEAviisari ym, HYTE
Ryhmäkohtaisia tukimuotoja 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
Oppimaa®Taitopassin täyttäminen 1 Aihe
Oppitunti sisältö
0% suoritettu 0/1 osiota
Vieritä ylös