WC-taitojen harjoitteleminen

Vessahädän aistiminen voi olla erityislapselle vaikeaa. Vessakäynnit voivat unohtua tai ne jäävät vähäisiksi. Silloin WC:ssä kannattaa käydä ohjatusti ja säännöllisesti.

Tee WC-käynneistä säännöllinen rutiini

Liitä säännölliset WC-käynnit päivittäisiin toimiin.

Vessassa käydään

  • heräämisen jälkeen
  • ennen uloslähtöä
  • ulkoa tultaessa
  • ennen ruokailua
  • ennen päivälepoa
  • ennen nukkumaanmenoa

Luo vessakäynnistä häiriötön ja rauhallinen hetki

  • Motivoi lasta vessassa käymiseen houkuttelevilla peseytymis- ja puhdistusvälineillä. WC-raikastin, joka värjää huuhteluveden, saat- taa motivoida poikia ”tähtäämään maaliin” ja houkuttelee vetämään vessan.
  • Käsienpesuun voi motivoida hauskoilla neste- tai palasaippuoilla.

Jos vessatoimet eivät suju

  • Selkeytä WC:ssä käynnin vaiheita seinään kiin- nitetyllä kuvasarjalla.
  • Poikalapselle voi tarvittaessa merkitä sopivan pissaamisetäisyyden kohdan lattiaan.
  • Kiireistä pissaajaa voi pyytää askemaan hitaasti kymmeneen.
  • Sopikaa montako arkkia paperia käytetään, jotta tulee pyyhittyä kunnolla, mutta putket eivät tukkeudu.
  • Jos vessa-asiat ovat hyvin haastavia arjessa, hae tukea tilanteeseen. Syyt voivat olla monenlaiset muun muassa aistiherkkyydet, kehon tuntemukset, kielteiset kokemukset tai pelot.
  • Joskus vessassa käynti tahtoo unohtua tai jäädä viime hetkeen, jolloin toimitus on hätäinen. Vessanpöntön vetäminen ja käsienpesu unohtuvat

Kuvatuki avuksi

  • wc-sarja lääkekaapin ovessa vessassa
  • käsien pesu on nykyään tärkeinä
  • tässä koko prosessi pilkottuna, mitä tehdään ensin ja mitä sitten
  • meillä oli laminoidut kuvat kaakelissa sinitarroilla, sitä piti uusia
  • lisäsin tämän setin mukaan
  • tarvetta ollut, tätä paljon tilattu
  • päiväkodissakin tämä on

Siisteyskasvatus

– säännölliset wc-käynnit
– jäsennä wc-toimia esim. kuvasarjalla
– wc:ssä yksi ohje kerrallaan taitoja harjoiteltaessa
– pojille jalanjäljet lattiaan etäisyyden löytämiseksi
– käsienpesu: pyyhkeet ja paperit sopivalla korkeudella (oma merkki pyyhkeessä).

WC-käynnit

  • kuvallinen struktuuri: kuinka monta paperia pyyhkimiseen, montako kertaa saippuapullosta painetaan saippuaa
  • autistinen lapsi voi jumittua tiettyyn vaiheeseen
  • jos pissaaminen vaikeaa, annetaan toimintaohje: yksi, kaksi, kolme, pissa.
  • pojalle voi liimata jalanjäljet vessan lattiaan, jotta osaa pissata sopivalta etäisyydeltä
  • pissata voi myös istuen
  • pöntön värjäytyvä huuhteluvesi voi motivoida lasta -ei kuitenkaan aina, jos ei tapahdu kaikissa, huomioi rutiinit
  • ummetusongelmat yleisiä neurokirjon lapsilla, lapsi ei ehkä osaa kertoa, voi ilmetä kiukuttelulla
  • säännöllinen wc:ssä käyminen ja kuitupitoinen, vatsaa pehmentävä ruoka auttaa
  • tarvittaessa lääkärikäynti ja ummetuslääkkeet
  • liikunta aktivoi vatsan toimintaa, samoin veden juonti
  • jos wc:n haju tai pöntön huuhtelu tuntuu lapsesta epämiellyttävältä, säännöllinen puhdistus ja vessan vetäminen vasta kun lapsi on ulkona vessasta, voivat toimia
  • tasapainon ylläpitäminen voi olla pienille lapsille haaste, pienennysrengas ja koroke voivat auttaa
  • käsien pesua on tärkeä nostaa esiin, unohtuu herkästi, housut voivat unohtua nilkkoihin ilman ohjausta
  • onnistunut vessakäynti on iloinen asia, kannattaa palkita 
  • jos lapsi haluaa leikkiä ulosteilla, kannattaa tarjoa muuta vahvaa aistikokemusta tilalle, esim. pullotettu voimakas tuoksu, jota saa haistella
  • Hädän pidättäminen
  • Sotkeminen tms. vessatilanteissa

Liitä WC-käynti vähintään heräämiseen, ulos lähtemiseen, kotiin palaamiseen, syömiseen ja nukkumaan menemiseen. Toistuva rutiini tukee taidon oppimista.

Luo lapsen WC-käynnistä häiriötön ja rauhallinen hetki. WC-käynteihin kannattaa luoda kuvallinen struktuuri eli työjärjestys, josta ilmenee, miten WC:ssä toimitaan. Suunnitelmaan kannatta merkitä, miten monta paperia pyyhkimiseen tarvitaan, montako kertaa saippuapullosta painetaan saippuaa.

Huomioi, että autistinen lapsi tai nuori voi jumittua WC-käynnin tiettyyn vaiheeseen. Jos esimerkiksi pissaaminen on vaikeaa, sitä voi helpottaa toimintaohje: esim Yksi-kaksi-kolme-pissa! Aikuinen voi auttaa päättämään toimintavaiheita kuten käsien pesua sulkemalla lapsen puolesta hanan.

Pojalle voi liimata jalanjäljet vessan lattiaan, jotta hän osaa pissata sopivalta etäisyydeltä. Pissata voi myös istuen. Lasta voi motivoida vessakäynteishin hankkimalla vessaan miellyttäviä saippuatuotteita. Myös WC-pöntön värjäytyvä huuhteluvesi voi motivoida lasta vessakäynteihin. Toisaalta tavanomaisiin ja yleisesti käytössä oleviin ratkaisuihin tukeutuminen kannattaa etenkin silloin, kun lapsen toiominta on hyvin kaavamaista: jos esimerkiksi koulussa WC-pöntön vesi ei värjäydy, silloin se ei ole kannatettava ratkaisu kotiinkaan. Huomioi, että totutusta poikkeava WC voi olla lapselle este vessakäynnin onnistumiselle.

  • Kastelu B
  • Tuhriminen B

Vastaa

Vieritä ylös