Vuorovaikutuksen harjoituksia

Kommunikaation haasteita

  • Kielellisen kehityksen erilaisuus
  • Aistiylikuormitus (esim. hajuvesi, vaatetuksen häiritsevä kuosi…)
  • Aistialikuormitus (esim. liikkumisen puute ja alivireys)
  • Kaikuva tai häiritsevästi valaistu ympäristö
  • Erilainen (esim. kuvallisempi) tapa ymmärtää maailmaa
  • Konkreettinen ymmärtäminen (vaikeus ymmärtää kielikuvia, ironiaa…)
  • Vaikeus ”lukea rivien välistä”
  • Vaikeudet sanattomassa kommunikaatiossa (esim. poikkeava katsekontakti)
  • Stressi (esim. lapsi tai nuori ei kuormittuneena ymmärrä lauseita)
  • Keskustelukumppani ei hallitse lapsen/nuoren kommunikaatiotapaa
  • Ryhmän ohjaaja ei kykene (samanaikaisesti) viestimään useilla menetelmillä
  • Lapselta/ nuorelta vaaditaan samoja kommunikaatiotaitoja kuin muilta
  • Lapsi tai nuori ei ymmärrä, ettei toinen tiedä automaattisesti hänen ajatuksiaan
  • Kommunikoinnin vaikeudet ryhmässä
  • Kaikupuhe (lapsi tai nuori toistaa kuulemaansa)
  • Vaikeus tunnistaa valheita
  • Vaikeus muistaa pitkiä sanallisia ohjeita
  • Jumiutuminen pohtimaan kielikuvia, joita ei ymmärrä tai jotka ovat järjen vastaisia
  • Muu, mikä:

Ratkaisuja

  • Kielen kehityksen huomioiva selkeä kieli
  • Sopiva (esim. rauhallinen tai riittävän stimuloiva) ympäristö
  • Kielikuvien (metaforien) ja monimutkaisten käsitteiden välttäminen
  • Ei oleteta, että lapsi tai nuori lukee ilmeistä, eleistä tai ”rivien väleistä”
  • Viestitään suoraan, ei esim. kysellen tai ironisesti
  • Ohjeiden pilkkominen osiin (ensin – sitten…)
  • Mallin näyttäminen (esim. ohjeistaminen)
  • Puhetta tukevat ja korvaavat keinot (kuvat, viittomat, kirjoittaminen, piirtäminen, värit…)
  • Kommunikoinnin apuvälineet (kommunikointitaulut, -kansiot, aakkostaulut, merkkijärjestelmät, puhelaitteet, kirjoitusohjelmat…)
  • Selkokieliset viestit
  • Keskustelukumppani perehtyy lapselle/ nuorelle tuttuun kommunikaatiomenetelmään
  • Lapsen tasolle polvistuminen
  • Tulkki/ avustaja
  • (Sosiaaliset) kuvatarinat
  • Muu, mikä:

Vastaa

Vieritä ylös