Varhaiskasvatuksen ICF-lomakkeen arviointikysymykset -vanha

Tältä aihesivulta löydät apukysymykset, jotka helpottavat ICF-lomakkeen täyttämistä.

OSALLISUUS

Pääluokka 7: Henkilöiden välinen vuorovaikutus ja ihmissuhteet

Sosiaaliset taidot / Henkilöiden välinen vuorovaikutus (d720)
Tunne-elämän toiminnot (b152)

  • Onko lapsella hyvä kontakti lähi-ihmisiin?
  • Saatko itse lapseen helposti kontaktin?
  • Ottaako lapsi kontaktia vieraisiin ihmisiin?
  • Osaako lapsi toimia itsenäisesti vuorovaikutussuhteessa?
  • Pystyykö lapsi kontrolloimaan kielellistä ja fyysistä aggressiivisuutta?
  • Noudattaako hän sosiaalisia sääntöjä arjessa?
  • Syntyykö vuorovaikutuksessa usein väärinymmärryksiä ja/tai tunteenpurkauksia?
  • Säilyttääkö lapsi sosiaalisen tilan toisiin nähden?

Leikki (d9200)

  • Pitääkö lapsi leikkimisestä?
  • Leikkiikö hän yksin vai muiden kanssa?
  • Osallistuuko lapsi lautapeleihin, palapeleihin tai muihin peleihin?
  • Leikkiikö lapsi ikätason mukaisesti?
  • Ilmeneekö lapsen leikeissä juonellisuutta eli onko lapsella mielessä jokin idea?
  • Leikkiikö lapsi itsekseen iänmukaisesti?
  • Tuoko lapsi leikkiin mielikuvitusta?
  • Oppiiko lapsi pelejä?
  • Noudattaako lapsi leikissä ja peleissä sääntöjä?
  • Miten hyvin onnistuu vapaamuotoinen leikki?

Ohjattu toiminta / esiopetus (d815)

  • Pystyykö lapsi osallistumaan ohjattuun toimintaan vai tarvitseeko hän tukea osallistuakseen?
  • Osallistuuko lapsi mielellään ohjattuun toimintaan hankkiakseen uusia taitoja?
  • Pitääkö lapsi erilaisista kynätehtävistä, askartelusta, jumpasta, musiikista jne.?
  • Miltä näyttää koulutaitojen kehitys ikään suhteutettuna?

SUORITUKSET / TAIDOT

Pääluokka 1: Oppiminen ja tiedon soveltaminen

Kuunteleminen (d115)

  • Kuunteleeko lapsi ympäristön ääniä uteliaana?
  • Kuuleeko lapsi sinua kehottamatta?

Jäljitteleminen (d130)

  • Jäljitteleekö lapsi muiden sanomisia ja tekemisiä?
  • Oppiiko lapsi katsomalla, mitä muut tekevät?
  • Jäljitteleekö lapsi näkemiään eleitä tai ilmeitä, jotka liittyvät johonkin tunnetilaan?
  • Matkiiko lapsi aikuisen toimintoja, esimerkiksi hiusten harjaamista, pöydän pyyhkimistä tai puhumista puhelimeen?
  • Miten hyvin lapselta onnistuu aakkosten jäljitteleminen?

Kielen omaksuminen (d132)

  • Oppiiko lapsi helposti uusia sanoja?
  • Pyrkiikö lapsi käyttämään oppimiaan uusia sanoja?
  • Käyttääkö lapsi lauseita?
  • Miten pitkiä lauseita lapsi käyttää?
  • Ovatko lauseet oikein muodostettuja?

Käsitteiden omaksuminen (d137)

  • Ymmärtääkö lapsi peruskäsitteitä?
  • Tunteeko lapsi värejä? Lukumääriä?
  • Käyttääkö hän kuvailevia sanoja? Sijaintikäsitteitä?
  • Käyttääkö lapsi yläkäsitteitä?
  • Käyttääkö lapsi tämäntyyppisiä käsitteitä puheessaan?
  • Kyseleekö lapsi?

Taitojen hankkiminen (d155)

  • Miten hyvin lapsi hallitsee perustaitoja?
  • Tarvitseeko lapsi paljon tukea ja ohjeita perustaitojen hallintaan?
  • Sujuuko ruokailuvälineiden käyttö?
  • Miten hän käsittelee leluja?
  • Miten pelien pelaaminen sujuu?

Tarkkaavuuden kohdentaminen (b160)

  • Onko helppoa saada lapsen huomio?
  • Osaako lapsi vaihtaa huomion kohdetta joustavasti? Ei esimerkiksi juutu johonkin toimintaan tarpeettoman pitkäksi aikaa.
  • Mitä lapsen huomion saamiseksi vaaditaan?

Ongelman ratkaiseminen (d175)

  • Miten lapsi ratkaisee ongelmansa?
  • Mitä lapsi tekee, jos et ymmärrä häntä?

Pääluokka 2: Yleisluonteiset tehtävät

Yksittäisten tehtävien tekeminen (d210)
(Tehtävän tekeminen alusta loppuun, yksin tai ryhmässä)

  • Osaako lapsi suorittaa itsenäisesti yksinkertaisen ja tutun tehtävän (esim. palapelin kokoaminen)?
  • Miten lapsi suoriutuu tehtävän aloittamisessa, suorittamisessa ja lopettamisessa?
  • Miten lapsi hallitsee tehtävän suorittamiseen tarvittavan ajan, tilan ja tarvikkeiden järjestämisessä?
  • Pystyykö lapsi jatkamaan tehtävän suorittamista tauon jälkeen?
  • Eteneekö lapsen toiminta hyvin työskennellessä itsenäisesti? Entä ryhmässä?

Päivittäin toistuvien tehtävien ja toimien suorittaminen (d230)
(esim. ulos siirtyminen, ruuan hakeminen, astioiden pois vieminen)

  • Osaako lapsi suorittaa itsenäisesti useamman peräkkäisen tehtävän loppun? (Esimerkiksi lopettaa leikki ja siirtyä syömään)
  • Osaako lapsi suunnitella ja toteuttaa ruuan hakemisen ja viemisen omalle pöydälle?
  • Osaako lapsi viedä käytetyt astiat niille osoitettuun paikkaan?
  • Pystyykö lapsi suunnittelemaan ja toteuttamaan pukeutumisen eri vaiheet, kun ollaan lähdössä ulos?
  • Osaako lapsi suunnitella ja toteuttaa päivälepoon liittyvät toimet?

Pääluokka 3: Kommunikointi

Puhuttujen viestien ymmärtäminen (d310)

  • Ymmärtääkö lapsi lyhyet käskyt, esim. “Nyt lopetetaan!”?
  • Ymmärtääkö lapsi pidemmät ohjeet, esim. “Anna minulle nukke ja ota itsellesi auto.”?
  • Ymmärtääkö lapsi ei-tilannesidonnaista kieltä?
  • Ymmärtääkö lapsi leikinlaskua, hassuttelua?
  • Ymmärtääkö lapsi kielellisiä vihjeitä (kielellinen päättely)?

Ei-kielellisten viestien ymmärtäminen (d315)

  • Ymmärtääkö lapsi eleitä, esimerkiksi osoittamista, tai ilmeitä?
  • Katsooko lapsi mielellään kuvia tai valokuvia?

Puhuminen (d330)

  • Ilmaiseeko lapsi itseään ääntelemällä?
  • Käyttääkö lapsi yksittäisiä sanoja?
  • Puhuuko lapsi lausein?
  • Puhuuko lapsi selvästi?
  • Osaako lapsi säädellä äänensä voimakkuutta tilanteen mukaan?
  • Puhuuko lapsi sujuvasti?
  • Osaako lapsi pyytää
  • herättää huomion
  • kommentoida
  • kieltäytyä
  • kysyä
  • kertoa
  • ilmaista tarpeitaan ja tunteitaan
  • käyttää sosiaalista kieltä (kiittää, tervehtiä, pyytää anteeksi)?

Pääluokka 4: Liikkuminen

Asennon ylläpitäminen (d415)
(istuminen, jonossa seisominen)

  • Pysytyykö lapsi ylläpitämään istuma-asentoa?
  • Kykeneekö lapsi seisomaan jonossa?
  • Pystyykö lapsi vaihtamaan asentoa?
  • Kykeneekö lapsi seisomaan yhdellä jalalla pitämättä mistään kiinni?
  • Pystyykö lapsi hyppimään tasajalkaa eteenpäin?

Käden hienomotoriikan käyttäminen (d440)
(onko kätisyys selkeä, käyttääkö lapsi sujuvasti esineitä, tarttuu, käsittelee?)

  • Onko lapsen kätisyys selkeä?
  • Pystyykö lapsi tarttumaan ja pitämään kiinni pienistä esineistä?
  • Pystyykö lapsi poimimaan pöydältä sormiaan käyttämällä pieniä kolikoita tai nappuloita?
  • Osaako lapsi käyttää kynää, saksia ja ruokailuvälineitä?

Käveleminen (d450) (myös epätasaisessa maastossa, jaksaa kävellä)
Liikkuminen (d455) (hyppii, kiipeilee, juoksee)

  • Onko lapsen kävely suuntatietoista, kävelyrytmi vaikiintunut? Onko käsissä myötäliikkeitä?
  • Onko kävely joustavaa, sujuvaa ja rentoa?
  • Pystyykö lapsi kävelemään varpaillaan?
  • Pystyykö lapsi kävelemään epätasaisessa maastossa? Jaksaako kävellä?
  • Liikkuuko lapsi mielellään? Hyppii, kiipeilee, juoksee?
  • Osaako lapsi tehdä kuperkeikan?
  • Miten sujuu esteiden väistäminen juosten?

Pääluokka 5: Itsestä huolehtiminen

Pukeutuminen (d540)

  • Pystyykö lapsi pukemaan itse vaatteet?
  • Pukeeko lapsi vaatteet tarkoituksenmukaisesti ja loogisessa järjestyksessä?

Ruokaileminen (d550)

  • Miten omatoimisesti lapsi ruokailee?
  • Osaako lapsi juoda mukista tai lasista?
  • Miten lapsi käyttää ruokailuvälineitä?
  • Osallistuuko lapsi erilaisiin ruokailutilanteisiin?

WC:ssä käyminen (d530)

  • Pystyykö lapsi tunnistamaan vessahädän ja menemään vessaan?
  • Pystyykö lapsi suoriutumaan vessakäynnistä tarkoituksenmukaisesti?
  • Osaako hän pestä kädet vessakäynnin jälkeen?

KEHON TOIMINNOT

Pääluokka 1. Mielen toiminnot

Tunteiden säätely (b1521)

  • Onko lapsella voimakkaita tunnereaktioita?
  • Pääseekö lapsi yli tunnekuohuista?
  • Vetäytyykö lapsi omaan kuoreensa (shutdown)?
  • Ovatko tunnereaktiot joskus hallitsemattomia (meltdown)?
  • Liittyykö tunnereaktioon väkivaltaisuutta?
  • Miten lapsi reagoi, kun ei saa tahtoaan läpi?

Havaintotoiminnot (b156) (esimerkiksi palapelin rakentaminen)

  • Miten hyvin lapselta onnistuu sensoristen ärsykkeiden tunnistaminen ja tulkinta (kuulo, näkö, haju, maku, tunto, avaruudellinen hahmottaminen)?
  • Osaako lapsi tunnistaa muistileikissä, mikä tavara/kuva puuttuu joukosta?
  • Hahmottaako lapsi palapeliä?
  • Eksyykö lapsi helposti?

Unitoiminnot (b134) (unen määrä ja nukahtaminen)

  • Onko lapsella haasteita nukahtamisessa?
  • Saako lapsi riittävästi unta?
  • Onko lapsen päivälevossa haasteista?
  • Tapahtuuko yöheräilyä?
  • Onko vuorokausirytmi säännöllinen?

Pääluokka 2. Aistitoiminnot

(aistimuksiin reagointi; tunto, kuulo, näkö, liike)

  • Miten lapsi reagoi aistiärsykkeisiin?
  • Miten lapsi reagoi kirkkaisiin valoihin? Välkkyviin valoihin?
  • Tunnistaako lapsi kuuman ja kylmän?
  • Onko lapsi kosketusherkkä?
  • Onko lapsi herkkä koville äänille?
  • Pitääkö lapsi keinumisesta?
  • Onko kivun aistiminen noussut esiin?

YMPÄRISTÖTEKIJÄT

Onko ympäristötekijä lapsen hyvinvointia edistävä vai rajoittava?

Aikuinen arvioi ympäristötekijöitä lapsen näkökulmasta

Pääluokka 1. Tuotteet ja teknologia

Elintarvikkeet (e1100)

  • Onko lapsella ruokaan liittyviä haasteita?
  • Allergiat?
  • Vaikuttavatko tottumukset lapsen syömiseen?
  • Vaikuttaako ruuan koostumus lapsen syömiseen?
  • Entä ruuan lämpötila?

Päivittäisen elämän apuvälineet (e115)

funsense.fi

funsense.fi
funsense.fi
  • Hyötyykö lapsi aistituotteista?
  • Onko painoliivistä apua?
  • Stressileluista?
  • Hypistely- ja puruleluista? jne
  • Käyttääkö muita päivittäisiä apuvälineitä?

Kommunikoinnin erityistuotteet (e1251)

  • Hyötyykö lapsi kommunikoinnin apuvälineistä?
  • Onko lapsella kommunikaatiotaulu käytössä?
  • Onko kuvakortit käytössä?
  • Käytetäänkö piirtämisen tai kirjoittamisen apuvälineitä?
  • Onko silmälasit, kuulokoje käytössä?
  • Käyttääkö lapsi tablettia kommunikointiin?

Opetustuotteet (e130)

  • Onko lapsella käytössä oppimista edistäviä välineitä tai menetelmiä?
  • Onko päiväohjelma ja oppitunnit strukturoitu?
  • Onko kuvastruktuuri käytössä?
  • Tietokone?
  • Opetuslelut?

Arkkitehtuuri ja rakennussuunnittelu (e150)

  • Millainen vaikutus lapsen kasvuympäristöjen tiloilla on lapsen toimintakykyyn?
  • Ovatko päiväkodin sisätilat aistiystävällisiä?
  • Miten ulkotilat vaikuttavat lapsen toimintaan ja hyvinvointiin?

Pääluokka 3. Fyysisen, emotionaalisen tuen määrä

Lähiperhe (e310)
Ikätoverit / kaverit / ryhmä (e325)

  • Miten lähiperheen tuki auttaa lapsen kehityksessä?
  • Miten sisarukset tukevat lapsen kehitystä?
  • Saako lapsi tukea ikätovereiltaan?
  • Miten lapsi pärjää kavereiden kanssa? Ryhmässä?


Varhaiskasvatuksen työntekijät (e360)
Henkilökohtainen avustaja (e340)
Terapeutit (e355)

  • Saako lapsi tukea kaikilta varhaiskasvatuksen työntekijöiltä samalla tavalla?
  • Jos lapsella on henkilökohtainen avustaja, miten se vaikuttaa lapsen toimintakykyyn?
  • Jos lapsella on terapeutteja, näkyykö terapioiden vaikutus varhaiskasvatuksessa ja kotona?

Pääluokka 4. Asenteet

Ikätovereiden asenteet (e425)
Henkilökunnan asenteet (e455)

  • Miten ikätovereiden asenteet ilmenevät ja miten ne vaikuttavat lapsen toimintakykyyn?
  • Miten henkilökunnan asenteet ilmenevät ja miten ne vaikuttavat lapsen toimintakykyyn?

Vastaa

Vieritä ylös