Tunnetaitojen harjoitteleminen 2 – TARKISTUKSEEN

  • Tunnemittari MTT
  • Mitä tapahtui? MTT
  • Käyttäytymisen kaukosäädin MTT
  • Mikä minua rauhoittaa? MTT

Opeteltavia tunnetaitoja

Tunteiden käsittelyyn liittyviä taitoja ovat

  • empaattisuus ja itsensä sekä toisen ihmisen arvostaminen
  • omien tunteiden tunnistaminen, ilmaiseminen ja kohtuullinen kontrollointi
  • toisen tunteiden tunnistaminen ja huomioon ottaminen
  • aggressioiden, pettymysten ja pelkojen kohtuullinen sietäminen ja käsittelytaito
  • itsensä palkitseminen ja itsetunnon tukeminen
  • Toisten puheen keskeyttäminen B
  • Eroahdistus B
  • Heikko itsetunto B
  • Heikko itsetunto B
  • Pelot ja jännittäminen B
  • Raivokohtaukset B
  • Rankaiseminen B
  • Traumaattiset kokemukset B
  • Ujo lapsi B
  • Tunnemittari
  • Miltä minusta tuntuu?
  • Mitä tapahtui?
  • Mikä minua rauhoittaa?
  • Stressinsäätelykaavio- diginepsy
  • Tapahtuman jälkipuinti
  • Kiukkupäiväkirja
  • Tunnemittari – esteille 176
  • Tuliko tunne – Kallen kuplat – sosiaaliset kuvatarinat

Myönteisiä tunteita

  • empaattisuus ja itsensä sekä toisen ihmisen arvostaminen
  • omien tunteiden tunnistaminen, ilmaiseminen ja kohtuullinen kontrollointi
  • toisen tunteiden tunnistaminen ja huomioon ottaminen
  • aggressioiden, pettymysten ja pelkojen kohtuullinen sietäminen ja käsittelytaito
  • itsensä palkitseminen ja itsetunnon tukeminen

Tunteiden tunnistaminen

  • manga on nuorten juttu
  • nuoret eivät halua käsitellä tunteita
  • tunteiden nimeäminen ja pohtiminen
  • mitä jos tunne pitkittyy
  • miten aloittaa keskustelun, opetellaan tunnistamista, nimeämään
  • konkreettista
  • rooliharjoituksia
  • kännykällä videoimista
  • elokuvia ja kirjoja
  • tunnekortit
  • itse otetetut valokuvat
  • peili tunneilmaisun tutustumiseen
  • rutiinit mitkä auttavat
  • mielikuva
  • sosiaalisten taitojen vahvistamista hrjoitellaan
  • näytetään mallia ja päästään harjoittelemaan

Keinoja

  • tutun aikuisen seura
  • kosketus
  • aikuisen vahva tuki lapsen toiminnanohjaukselle
  • vahva struktuuri rauhoittumisessa: sopiva tila, lähiaikuinen, tai yksin, pehmeitä materiaaleja, voi leikkiä ja levätä. nyrkkeilysäkki, rutisteltavaa materiaalia, kuplamuovia
  • aikuisen pienennetty ilmaisu: puhuvaan vähän ja rauhallisella äänellä, vältetään katsekontaktia, istutaan alas

Tunteiden vallassa olevaa lasta rauhoittaa

  • tutun aikuisen seura
  • kosketus, syvätuntoaistimus, karhunhalaus
  • aikuisen tuki toiminnanohjaukselle
  • vahva struktuuri rauhoittumiselle
  • lapsen ja nuoren omat rauhoittumisrutiinit
  • aikuisen pienennetty statusilmaisu, puhutaan vähän, hiljaisella äänellä, vältetään katsekontaktia, istutaan alas

tehdään oma tunnemittari

Kiukkupäiväkirja s. 176 – HARJOITUS ESTEILLE

Huolenaiheita

  • lapsi ei osaa leikkiä arkitoimintoihin liittyvät häiriöt: esim. ruoasta kieltäytyminen tai ylensyönti,
  • wc-toimintoihin liittyvät taantumat kastelu, tuhriminen, panttaaminen
  • pakkomielteet ja -toiminnot
  • lapsen on vaikea ymmärtää toisen tunteita ja hän nauttii toisen hädästä
  • lapsi vetäytyy eikä liity lapsiryhmän toimintaan
  • lapsi on kovin arka ja aikuiseen ripustautuva lapsen käyttäytyminen vieroksuttaa muita lapsia
  • lapsi valehtelee tai petkuttaa jatkuvasti
  • lapsi näpistelee
  • lapsi kiusaa usein muita tekemällä tahallaan asioita, jotka muut kokevat ärsyttävinä
  • lapsella on outoja ja tavallista suurempia pelkoja (esim. tuhoutumispelkoja tai omaan ruumiiseen kohdistuvia pelkoja)
  • lapsi vahingoittaa itseään tai ajautuu jatkuvasti vaaratilanteisiin lapsen pettymyksensietokyky on heikko ja hän käyttäytyy aggressiivisesti, eikä osaa sanallisesti ilmaista mieliharmiaan
  • lapsi elää ikään kuin eri maailmassa kuin muut lapsen tunneilmaisu on poikkeavaa käyttäytyminen m
  • muuttuu selvästi traumaattisen tapahtuman jälkeen lapsen taantuminen ja oireilu jatkunut pitkään (useita kuukausia)

Vastaa

Vieritä ylös