Anita Puustjärvi käy läpi Tic-oireiden ja Touretten oireyhtymän taustoja, hoitoa ja tukitoimia. Oppituntiin sisältyy tekstiä, kaavioita ja 5 videota.
- Tic-oireet 2:43
- Tic-oireisiin liittyvät ennakkotuntemukset 2:34
- Touretten oireyhtymä 2:38
- Tic-oireiden neuropatologiasta 1:34
- Tic-oireiden hoito 2:15
Videoiden kokonaiskesto 11:44
Mitä ovat tic-oireet?
- äkillisiä, yleensä nopeita, toistuvia/sarjallisia liikkeitä tai äännähdyksiä
- vaarattomia mutta voivat vaikuttaa toimintakykyyn
- usein ohimeneviä ja lyhytkestoisia
- mutta voivat kuitenkin kestää jopa vuosia usein voimakkuudeltaan aaltoillen
- voimakkuus tai sijainti vaihtelee
- esiintyvät usein jaksoina tai purkauksina
- oireen voi laukaista ns. triggeri
- esim. aistiärsyke, oireesta puhuminen, sosiaalinen tilanne
- vaikka ovat tahdonalaisten lihasten liikkeitä, eivät ole tahallisia tai tarkoituksellisia
- oireita on kuitenkin mahdollista joskus estää tai pidätellä esim. koulupäivän ajan
- usein oireet tulevat ryöppynä pidättelyn jälkeen
Ennakkotuntemukset
- sensorinen tic-oire, premonitory urge
- erilaisia fyysisiä (epämiellyttäviä) aistimuksia, jotka voivat edeltää motorista tai vokaalista tic-oiretta
- kuuma, kylmä, paine, kutina, pistävä kipu, väsymys
- kokonaisvaltainen jännittynyt latautumisen tunne
- tuntemusta seuraa voimistuva tarve tehdä tic-oire, joka puolestaa lievittää syntynyttä jännitystä, vrt. aivastus
- ennakkotuntemus saatetaan toisinaan kokea jopa häiritsevämpänä kuin varsinainen tic-oire
- ilmenevät/tunnistetaan usein vasta yli 10 vuoden iässä
Lyhyt- ja pitkäaikaiset tic-oireet
- lyhytaikaisia, yleensä yksinkertaisia tic-oireita esiintyy n. 10-20 %:lla lapsista, yli 3 kk kestäviä oireita n. 6 %:lla
- yleisempiä pojilla ja lapsilla, joilla on muita kehityksellisiä tai neuropsykiatrisia ongelmia
- lyhytaikaisten tic-oireiden yleisyydessä on nähtävissä kaksi huippua, leikki-iässä (5-7 v) ja ennen murrosiän alkua (10-12-vuotiaana)
- pitkäaikaiset motoriset tai äänelliset tic-oireet kestävät yli vuoden ja niitä esiintyy 1-10 %:lla lapsista, osalla jatkuvat aikuisuudessakin
- oireet voivat olla yksinkertaisia tai monimuotoisia
- tic-oireet vähenevät (ei-häiritseviksi) 60-85 %:lla iän myötä, usein nuoruusiässä
- oireet ovat vaikeimmillaan yleensä 10-12 vuoden iässä
- eivät välttämättä vaikuta toimintakykyyn
- objektiivisesti oireita voi olla aikuisuudessakin edelleen havaittavissa, vaikka henkilö itse ei niihin kiinnitä huomiota
Touretten oireyhtymä
Touretten oireyhtymä on samanaikainen, pitkäaikainen äänellinen ja motorinen nykimishäiriö.
- oireet alkavat usein jo ennen kouluikää yksinkertaisina motorisina oireina, jotka voivat muuttua monimuotoisiksi
- äänelliset tic-oireet ilmenevät yleensä motoristen oireiden alkamisen jälkeen
- viive oireiden alusta diagnoosin asettamiseen voi olla pitkä
- koprolaliaa (sopimattomien sanojen tahatonta puhumista) esiintyi vain noin 14-20 %:lla Tourette-diagnoosin saaneista
- 90 %:lla oireet lievittyvät ja 40 %:lla oireet häviävät aikuisuuteen mennessä
Tic-oireiden neuropatologiasta
- tyvitumakkeiden ja niitä aivokuorelle yhdistävien hermoratasilmukoiden (estävät ja kiihdyttävät radat) toiminnassa on poikkeavuutta; alemmat osat vajaatehoisia, ylemmät osat saavat yliotteen, jolloin syntyy tic-oireita
- keskeisin välittäjäaine on dopamiini, noradrenaliini kytkeytyy stressiin, serotoniini pakko-oireisiin
- yksinkertaiset ohimenevät tic-oireet saattavat liittyä aivojen (geneettisesti säädellyn) kypsymisprosessin aikaiseen posteriorisen motorisen hermoratasilmukan toiminnalliseen ongelmaan
- Tourette: sekä hermoratasilmukan että tyvitumakkeiden toiminnassa on ongelmaa
Tic-oireiden hoito
- Tavankääntämismenetelmä (Habit Reversal Training): opetellaan tunnistamaan tic-oireita ja niitä edeltäviä tuntemuksia sekä reagoimaan niihin tahdonalaisella, korvaavalla toiminnalla
- tarvittaessa lääkehoito dopamiinivälittäjäaineen pitoisuuksiin vaikuttavilla lääkkeillä: neuroleptit, guanfasiini
Tourette-Asperger -poika koulussa
Oireilua
- esikoisen oireita vaikea ennakoida
- joustamattomuutta
- väkivaltaa
- tic-oireita
Koulussa romahdus
- poika ei pystynyt palaamaan kouluun
- erityisryhmä ei enää auttanut
- Vantaan polikliininen luokka toimii, vähän oppilaita, 2 opettajaa
- ensin vain tunti päivässä
Kuormittumisen ehkäisy
- lapsen voimavarat voivat loppua äkillisesti
- palautuminen hidasta
- lapsella voimia vain tietty määrä
- kuormituksen ehkäisy
- koulunkäynnissä “joustetaan”
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.