Suunnittelun lähtökohta

Suunnittelun lähtökohdat

  • On muodostettu yhdessä selkeä ymmärrys, miksi tukitoimia tarvitaan, mitä se tarkoittaa juuri tämän lapsen kohdalla ja keitä siihen osallistuu
  • Lapsi on aktiivinen toimija ja hänen näkemyksensä selvitetään hänelle soveltuvalla tavalla.
  • Lapsen ja nuoren itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan. Hän voi vaikuttaa tukitoimiin sisältöihin ja toteutukseen
  • Aikuisilla on vastuu lapsen tai nuoren osallistumisen mahdollistamisesta
  • Perhe kohdataan oman arkensa ja elämänsä aktiivisena toimijana ja asiantuntijana
  • Perhe on yhteistyökumppani. Lapsen tukitoimet ja kuntoutus vaikuttaa koko perheen arkeen ja elämään.
  • Perheen voimavarat, motivaatio ja perheenjäsenten mahdolliset tuen ja palveluiden tarpeet huomioidaan (perhepalvelut, lastensuojelu)
  • Suunnittelun yhteydessä nimetään vastuuhenkilö. Koordinaatiovastuuta ei jätetä perheen tehtäväksi.
  • Terveydenhuolto vastaa ensitiedon antamisesta (Kansallinen lapsistrategia kehittää toimintamallia)

Suunnittelun laatu

  • keskiössä on lapsi ja hänen ensisijainen kehitysympäristönsä, perhe
  • suunnitelman laatimiseen osallistuvat lapsen ja perheen lisäksi lapsen kehitysympäristöjen asiantuntijat esimerkiksi varhaiskasvatuksessa, esiopetuksesta ja koulusta
  • suunnittelussa huomioidaan perheen voimavarat ja osaaminen sekä hyödynnetään muiden kehitysympäristöjen ammattilaisten asiantuntijuutta
  • suunnittelussa otettava huomioon nivel- ja siirtymävaiheet

Tarpeet ja tavoitteet

  • tuki ja kuntoutus perustuu lapsen tai nuoren yksilölliseen tarpeeseen, sitä ei rajata iän tai diagnoosin perusteella,
  • tavoitteena on toimintakyvyn edistäminen tai ylläpitäminen
  • lapsi ja perhe ovat mukana tavoitteiden määrittelyssä
  • huomioitava myös tuki vapaa-ajan toimintaan, harrastuksiin

Yhteistyö ja koordinaatio

  • vastuutyöntekijä nimetään, vastuut kirjataan suunnitelmaan
  • kaikilla yhteistyötahoilla on selkeä käsitys, keitä tukitoimiin osallistuu ja miten
  • vastuut huomioidaan eri kehitysympäristöissä

Salassapito, tietosuoja ja tietojen siirto

  • lähtökohtaisesti tiedot aina salassapidettäviä
  • välttämättömät tiedot palvelun järjestämiseksi arvioidaan erikseen
  • tietoja voidaan lapsen/nuoren tai perheen luvalla tai laillisen edustajan luvalla siirtää muille osapuolille siinä laajuudessa kuin kyseessä olevan asian hoitaminen edellyttää
  • tietoja saavat käsitellä vain hoidon ja palvelun toteutukseen tai asian käsittelyyn osallistuvat
  • luovuttamisesta tulee tehdä kirjalliset merkinnät tietoja pyytäneen viranomaisen asiakirjoihin
  • tarkemmin sote, vaka, esi- ja perusopetus?
  • haastattelut (syksy ja kevät): muutostoive
  • aikataulut
  • tavoitteet, esim. yksi haaste ja taito kerrallaan, konkreettisia, liittyvät arjen hallintaan jne.
  • eri toimintaympäristöt: vaka/koulu + koti + harrastukset jne.
  • verkostokartta

Kolmen kysymyksen ratkaisukeskeinen työskentely

1. Mikä on muutostoive? Muutostoiveen kuvaus
2. Mitä myönteistä on jo olemassa?
3. Muutoksen portaat? Asetetaan onnistumisen kriteerit

  • mistä huomaat muutoksen?
  • – mistä muut huomaavat muutoksen?
  • – onnistumisen kriteerit määrittelevät toiminnan, mitä tulee tehdä, stepit

Vastaa

Vieritä ylös