Copy of Ruokailutaidot

Harjoittelun tavoitteet

Ruokailutaitojen vahvistaminen

  1. Ruokailutaitojen kehittyminen
  2. Kokemusten ja aistimusten hankkiminen erilaisista ruuista
  3. Siirtyminen ylöspäin syömisen askelissa ja portailla

    Motoristen taitojen vahvistaminen

    Kehonhallinta
    Tukeva ja hallittu istuma-asento
    • tarkista aina istuma-asento
    • 90-90-90, keho keskilinjassa
    • tuki jalkojen alla
    • pöytä sopivalla korkeudella, navan ja rinnan puolivälissä
    • liukueste pepun alle
    Mahdollistaa
    • käsien yhteistyön
    • käsi-suu -koordinaation
    • ruoan hienomotorisen käsittelyn ja tunnustelun
    • vapauttaa leuan ja kielen liikkumaan vapaammin
    Koordinaatio
    Silmän ja käden yhteistyö
    Käden ja suun yhteistyö
    • sormiruokailu
    • ruokailuvälineiden käyttäminen
    Oraalimotoriikka
    Puheterapeutin vastuulla yleensä
    • turvallinen nieleminen
    • sensomotoriikan tukeminen suun alueella
    • syömistekniikka

    Ruokailutilanteen jäsentäminen

    • ruokailuun liittyy monia ja monenlaisia haasteita
    • suun alueen aistiherkkyyden voivat saada jonkin ruuan koostumuksen tuntumaan kerrassaan sietämättömältä
    • ruokailutilanteen sosiaalisuus voi olla sietämätön
    • lapsen oman toiminnan joustavuus ei riitä, ympäristöä täytyy mukauttaa
    • ehkä vain tiettyjä ruokia, ruoka-aineet erillää lautasellaan, lasta motivoidaan kokeilemaan
    • riittävästi aikaa ruokailuun
    • ruoka-aikojen säännöllisyys
    • astioista ja aterimista lähtevät äänet häiritsevät
    • eivät tunnu hyviltä kädessä
    • kuulosuojat tai korvatulpat

    Rutiinit ja ennakointi

    • Ennakointi ja struktuuri
    • Ruokailun säännöt
    • Tasapaino rutiinien ja vaihtelun välillä
    • Kuvitettu päiväjärjestys
    • 5 ateriaa päivässä, max 15-30 min
    • Ennen ruokailua jäsentäviä, rauhoittavia/herätteleviä toimintoja
    • Ennakointi -> käsien pesu -> pöytään
    • Pöytään tullessa lautanen tyhjä
    • Ruokaa otetaan itse (ikä huomioiden) tarjolla olevista vaihtoehdoista
    • Aikuisen tehtävä: mitä, missä ja milloin on ruokaa tarjolla
    • Lapsen tehtävä: mitä ja kuinka paljon syö
    • Aina tarjolla 1-2 ruokaa, joita lapsi varmasti syö (kierrätä näitä!)
    • Jatka sitkeästi uusien ruokien tarjoamista!
    • Ruokaan saa koskea sormin
    • Lupa sylkeä ruoka pois suusta (opeteltava sopiva tapa, esim. lautasliinaan)
    • Älä tarjoa ruokia pakkauksistaan!
    • Ei painostusta eikä varsinkaan pakottamista!
    • Jos lääkkeet pakotettava, tilanne erotettava selkeästi ruokailusta

    Muistilistoja

    • Vähennä stressiä!
    • Tue aistisäätelyä!
    • Ymmärrä lapsen reaktioita
    • Älä huijaa tai piilota uusia ruokia salaa ruokiin
    • Ruoat erillään mikäli lapsi niin toivoo
    • Muiden malli!
    • Säätele muutoksia: vain yksi pieni muutos kerrallaan ja etene hitaasti
    • Tarjoa uusia ruokia erillään ruokailuista
    • Mikäli ruokavalio hyvin kapea, suosi uusina ravitsemusarvoiltaan hyviä

    Sääntöjä

    • ostetaan mieleisen tuntuinen ja värinen ruokailusetti
    • käsien motoriikan haasteet, voi olla vaikea käsitellä tavallista mukia tai lasia, samoin ruuan paloittelu hankalaa
    • nokkamuki tai pilli
    • ruuan määrän säännöstelyyn ehkä aikuisen apua
    • joskus tietyt säännöt hyviä, esim. keksilautasta ei saa syödä tyjäksi, toisen lautaselta ei saa mennä ottamaan ruokaa, kaksi kertaa voi hakea lisää ruokaa
    • myös ruuan haju voi häiritä
    • ostetaan mieleisen tuntuinen ja värinen ruokailusetti
    • käsien motoriikan haasteet, voi olla vaikea käsitellä tavallista mukia tai lasia, samoin ruuan paloittelu hankalaa
    • nokkamuki tai pilli
    • ruuan määrän säännöstelyyn ehkä aikuisen apua
    • joskus tietyt säännöt hyviä, esim. keksilautasta ei saa syödä tyjäksi, toisen lautaselta ei saa mennä ottamaan ruokaa, kaksi kertaa voi hakea lisää ruokaa
    • myös ruuan haju voi häiritä
    • aikuisen ei tulisi pakottaa, vaan houkutella ruuan ääreen
    • maistamisesta palkkio
    • kunhan syö jotain -asenne, jos syö hyvin vähän
    • jos esim. kaksi ruokaa, tarjotaan uuden kokeilua jokaisella aterialla energiatarpeen vuoksi, aina tuttua turvaruokaa tarjolla
    • ääkärin lausunto voi auttaa selittämään ruokarajoittuneisuutta esim. päiväkodissa tai koulussa
    • lapsi tarvitsee polttoainetta kuin auto
    • ota sitten kun maistuu, sinun valintasi
    • tiettyä ruokaa esim pari kuukautta, sitten vaihdetaan
    • aikuisen joskus vaikea ymmärtää
    • vahvat maut, kuten tomaattikastike, juusto, erilaiset mausteet voivat olla ylitsepääsemättömiä – tai joku vahva maku voi olla mieluinen
    • lapsi voi syödä silliä ja sieniä, mutta ei riisiä tai pastaa
    • vitaminoidut nallekarkit, ehkä vain punaiset karkit kelpaavat
    • myös ruuan lämpötila on tärkeä – vahvoja aistimuksia hakeva lapsi voi ilman valvontaa syödä liian kuumaa ruokaa
    • aikuisen on hyvä hyväksyä oudot makumieltymykset, jos kyseisestä ruuasta ei ole haittaa
    • jos selittämättömiä vatsakipuja, ruokapäiväkirjan pitäminen voi auttaa löytämään sopivat ruuat
    • sopimaton ruoka voi olla syy ärtymykseen tai kiukustumiseen
    • sekoitetut ruuat voivat olla hankalia, esimerkiksi hedelmäjogurtti hedelmäpalojen vuoksi
    • samannäköinen tai sama koostumus voi auttaa, esim. lihapullat, perunapallot ja kananugetit
    • syvätuntoaistimus voi auttaa koostumukseltaan karkeamman ruuan syömisessä: esim pakun juoman juominen pillillä tai imeskeltävä tai pureskeltava ruoka voi antaa tällaisen aistimuksen
    • jos lapsella on todettu ruoka-aineherkkyyksiä, on tärkeää tuoda ne kaikkien tietoon – gluteeniton, laktoositon ja muu erityisruokavalio
    • erityisruokavaliota kannattaa kokeilla, jos lapsella vatsakipuja
    • ravitsemusterapeutin konsultointi, ammattilainen jolla kokemusta neurokirjon lasten ja nuorten syömispulmista
    • jos ruokavalio rajoittunut, pitää pitää huolta vitamiineista ja hivenaineista
    • joskus lapsi mieltyy vain yhteen pakkaukseen, tarjoile samasta pakkauksesta kaikki

    RUOKAILUTILANTEET

    Miten ruokapöydän taistelutanner kesytetään? Maistamiskammosta ruokarohkeuteen. 

    Ruokailutilanteet ja etenkin koko perheen yhteiset ruokailuhetket ovat monessa perheessä päivän kohokohtia. Tavoitellaan yhteistä, leppoisaa hetkeä, jolloin voidaan vaihtaa koko perheen kuulumisia ja nauttia hyvästä ruoasta. Harmillisen usein tämä jää haaveeksi, ja ruokailuista tuleekin tahtojen taistelua ja kaikkien hermoja kiristävää kiukuttelua. Lapsi nirsoilee ja kieltäytyy syömästä ja malttaa tuskin istua hetkeäkään paikallaan.

    Myönteinen ilmapiiri ja positiivinen asenne ruokaan ja hyviin ruokailutottumuksiin on lähtökohta ruokailutilanteiden sujumiseksi. Lapsi kannattaa ottaa mukaan suunnitteluun ja ruoan valmistukseen. Hänelle voi antaa pieniä, tärkeitä tehtäviä esim. pöydän kattamisessa. Lasta voi monin tavoin houkutella ja kannustaa maistamaan eri ruokia.

    On hyvä puhua yhdessä oman perheen ruokailusäännöistä, siitä mikä meille on ruokailutilanteissa tärkeää. Yhdessä sovitut säännöt voi kirjoittaa huoneentauluksi näkyvälle paikalle, jolloin ne pysyvät mielessä niin lapsilla kuin aikuisillakin. Hyviä pöytätapoja opetellaan pienestä pitäen joka aterialla.

    • Ennakoi: kerro lapselle hyvissä ajoin, että kohta on ruoka-aika
    • Ota lapsi mukaan ruoan valmisteluun
    • Ei leluja, TV:tä tai näyttöjä ruokapöytään
    • Pidä kiinni sovituista säännöistä ja ole itse hyvänä esimerkkinä
    • Kannusta ja kiitä, huomaa lapsen onnistumiset ja hyvät yritykset.

    Lusikkakortit – ohje vanhemmalle

    Lusikkakortit kannustavat lasta maistamaan. Laita esimerkiksi kolme korttia pöydälle lusikkapuoli ylöspäin. Kerro lapselle, että aina, kun hän on maistanut lusikallisen tai haarukallisen ruokaa, hän saa kääntää lusikkakortin toisinpäin. Kortin toisella puolella on lasta kiinnostava kuva. Kun kaikki kortit on käännetty, voit kysyä lapselta, haluaako hän vielä lisää kortteja.

    Ole kannustava ja iloitse lapsen kanssa, kun hän saa kääntää kuvan.

    Ruokarekka ja Prinsessan ruokatimantit

    Tarkoitettu motivoimaan lasta maistamaan eri ruokia, silloin kun lapsi on valikoiva ruokien suhteen.

    Lapsi saa kiinnittää alustaan ruoka-aineen kuvan, kun hän on maistanut ko. ruokaa. Tavoitteena kerätä rekka täyteen tai saada prinsessalle kaikki timantit.

    Sovi yhdessä palkkioksi esimerkiksi yhteinen kiva tekeminen, kun rekka tai timantit on kerätty täyteen.

    Joukossa on hyvä olla lapselle mieluisia/tuttuja ruoka-aineita, jotta hän saa onnistumisen kokemuksia.

    Vastaa

    Vieritä ylös