Pukeminen

  • toiminnanohjaus ja pukeminen
  • pukukortti kertoo prosessin
  • kaikkia vaatekappaleita ei voi sisällyttää
  • meillä tätä pukukorittia hyödynnetty paljon
  • lasten kanssa yhdessä käydään läpi kaikki tarvittava
  • ensin oli nuoli, mutta nyt käytämme toimintamagneettia
  • lapsi itse siirtää magneettia
  • sisävaatteet oma setti, asusteet ja ulkovaatteet samoin
  • tämä satsi mielestäni riittää

Temppurata

Pukeminen ei tarkoittanut mitään

  • painotuotteet
  • oman toiminnan ohjauksen puutteet näkyvät hyvin pukemisessa ja pukemaan järjestyksessä vaatteita ylleen,silloin kehon hahmottamisessa
  • on paljon ongelmaa
  • joillakin lapsilla käytetään painoliivejä
  • mulla on täällä painoliivejä, käsipainoja
  • jopa painolippis, toiset lapset tykkää, antaa lisätietoa, painot tarralla neljään kohtaan, antaa hyvää informaatiota, kun ratsastaa heppakeinussa, usein myös painoliivi, voi olla vaikka ritarin asuste
  • näitä voi tehdä myös itse
  • tässä on painoliivi, monta taskua, jossa painoja, niitä voi säätää, riippuu lapsesta
  • täällä on painomansetteja ranteeseen, saat lisäinformaatiota käden liikkeestä,
  • lisää käden hallintaa
  • painohanska, tämä on ollut toisille lapsille tosi hyvä, yksi tyttö ei oppinut kynäotetta, oli aina nyrkissä, hanskan kanssa hän sai tuntuman, miten laitan sormet, paino lisäsi tuntemusta,miten sormet pitäisi olla, ja käsi

Painohuppari on painotuote

Hurrikaani Henrin vireystila on usein korkealla. Hän liikkuu paljon, hän tykkää hyppiä, juosta ja kiipeillä.

Henri hakeutuu leikkimään vauhdikkaisiin leikkeihin, pyöriminen ja keinuminen ovat Hurrikaani Henrin mielipuuhaa. Ulkopuolisen silmin näyttää, kuin Hurrikaani Henri ei saisi tarpeekseen liikkeestä.

Muilla lapsilla olisi jo pää pyörällä, mutta Hurrikaani Henri sanoo, että ei tunnu missään. Vaikka hän liikkuu paljon, hän saattaa olla liikkeissään huolimaton ja varomaton.

Mistä voisi olla hyötyä?

  • istumatyynyt
  • painoliivit
  • sylipainotyyny

Esikoulussa keskittyminen ei ole kovin pitkäjänteistä ja tuolilla istuminen paikoillaan on vaikeaa. Mitä kauemmin Hurrikaani Henrin täytyy istua, sitä vaikeampi hänen on keskittyä. Istuessa Hurrikaani Henri liikehtii paljon heiluttamalla kehoaan edestakaisin, vaihtaen asentoa tai nojaten pulpettiin. Hän saattaa ponnahtaa tuolilta seisomaan kesken tehtävien teon.

Farkkupainoliivi

Paino- ja painevaatteita

  • kompressiopaita
  • kompressioalushousut
  • kompressio-painoliivi
  • painolippis

Liike- ja asentoaisti
Törmäilevä Tuuli

Opettajan silmissä Törmäilevä Tuuli näyttää kömpelöltä, sillä hän kaatuilee ja törmäilee esineisiin sekä muihin lapsiin ja aikuisiin. Hän nojailee usein esimerkiksi pulpettiin tai seiniin. Urheilussa Törmäilevä Tuuli ei ole parhaimmillaan ja etenkin ryhmäurheilu on hänelle vaikeaa. Hän saattaa juosta väärään suuntaan ja pallon kiinni saaminen on vaikeaa. Mukavinta on, kun joku muu tekee askareet Tuulin puolesta.

Tehtäviä tehdessä törmäilevän Tuulin välineet tippuvat usein lattialle ja tehtäväkirjan sivu repeää kirjoittaessa. Kirjallisen työn tuotos näyttää sottaiselta, kynänkärjet sekä liidut ovat katkenneita. Törmäilevä Tuuli katsoo tarkasti, mitä käsillään tekee. Jos hän ei katso, on pikkutarkka työskentely hänelle vaikeaa. Vaikka hienomotoriikkaa vaativa tekeminen on hänelle haasteellista, pitää hän silti tavaroiden tunnustelemisesta käsillään. Jotkut esineet saattavat mennä jopa suuhun saakka tutkittavaksi. Esikoulussa törmäilevä Tuuli tarvitsee taukoja tehtävien teon lomassa jaksaakseen tehdä tehtävät loppuun saakka.

Mistä olisi hyötyä?

  • painohupparit
  • kompressio-painoliivit
  • hypistelylelut

Pukeutumisen haasteiden tunnistaminen

Lisää

  • painomato
  • painotyyny
  • taikatyyny
  • solmupallo
  • aistikanootti
  • aistisäkki

Kysy lapselta tai nuorelta, mikä vaatteissa ja pukeutumisessa on hankalaa. Mikä näistä väittämistä pitää paikkansa hänen kohdallaan. 

  • Jotkut vaatteet ovat liian kuumia. Niissä tulee hiki.
  • Jotkut vaatteet hankaavat ihoa, tuntuvat epämukavilta.
  • Välillä vaatteet kutittavat.
  • En pidä villavaatteista.
  • Joskus hihansuut ja kaulukset tuntuvat kuristavilta.
  • En pidä poolokauluksista.
  • Pidän kireistä alusvaatteista.
  • Pidän yleensä löysistä vaatteista.
  • Haluan käyttää pitkähihaisia paitoja ja pitkiä housuja, vaikka olisi lämmin ilma.
  • Haluan yleensä pitää mahdollisimman vähän vaatteita.
  • En pidä pilkullisista tai kuviollisista vaatteista.
  • Uudet vaatteet eivät tunnu hyviltä.
  • Joskus vaatteiden pukeminen tuntuu vaikealta.
  • Napit ja vetoketjut on hankalia.
  • Minun on vaikea valita vaatteita.
  • Minun on vaikea pukea vaatteita järjestyksessä.
  • Pukeminen vie paljon aikaa.
  • En aina osaa valita säähän sopivia vaatteita.
  • Muut kummastelevat vaatevalintojani.
  • Kengännauhojen solmiminen on vaikeaa.
  • En halua kulkea paljain jaloin ulkona.
  • En halua pitää märkiä vaatteita. Ne tuntuvat ikäviltä iholla.
  • Joku muu haaste,mikä

Keskustele lapsen/nuoren kanssa, millaisia ratkaisuja hän itse on miettinyt tai keksinyt. Esittele hänelle seuraavia keinoja ja kysy, mitkä keinot olisivat sopivia.

Vaatteiden valinta

  • Hankitaan vaatteita vain miellyttävistä lempimateriaaleista.
  • Heitetään kutittavat ja häiritsevät materiaalit pois komerosta.
  • Selvitetään yhdessä, millaiset vaatteet aiheuttavat hikoilua tai muuta epämukavuutta. Kevennetään vaatetusta tarpeen mukaan.
  • Suositaan valmiiksi pehmeitä vanhoja tai uusia vaatteita.
  • Poistetaan tuote- ja pesulaput vaatteista.
  • Kokeillaan, auttaisiko kuivausrummun/ (tuoksuttoman) huuhteluaineen käyttö pehmentämiseen.
  • Kokeillaan pukea alimman kerroksen vaatteet ylösalaisin eli saumat ulospäin. 
  • Etsitään helposti puettavia vaatteita: joustohousuja, löysiä sukkia, tarralenkkareita…
  • Kun löydämme sopivia vaatteita, ostetaan niitä kerralla useampi.
  • Ostetaan monta paria mieluisia kenkiä/ vaatteita.
  • Saat mennä uimaan luonnonveteen uimatossut tai sukat jalassa. 
  • Voidaan ostaa vaatteita esim. postimyynnistä palautusoikeudella, että voimme sovittaa niitä rauhassa kotona. 
  • Kokeillaan, helpottaisiko vaatteiden vähentäminen, ettei tule kiukustumista.
  • Ennakoidaan muutokset yhdessä. Otetaan esimerkiksi uuden vuodenajan vaatteet ajoissa esiin.
  • Sovitaan säännöt, milloin vaatetus vaihtuu – esimerkiksi tietty lämpötila ulkona. 
  • Otetaan vain  kaksi vaihtoehtoa, joista voit valita vaatteet.
  • Kun lähdetään esimerkiksi juhliin, otetaan esille vain juhlavaatteet.
  • Jos sinun on joskus vaikea valita vaatteita, annathan aikuisen päättää. 
  • Onko sinulla vielä joku muu ehdotus? Mikä?

Kokemusasiantuntijoiden ratkaisuja:
pukemisen temppurata

  • oma ratkaisu kuvien käyttöön
  • selkeä päiväjärjestys
  • ennakoitiin seuraavan päivän tapahtumat
  • pukemiseen temppurata
  • nyt teini-iässä riittää muistuttaminen 

Jenni Barnett-Erlandsson 

Pukeutumistaitojen harjoitteleminen

Keskustellaan lapsen kanssa, että nyt harjoitellaan pukeutumistaitoja. Sovitaan ensimmäinen tavoite, mitä se tarkoittaa ja miten sen saavuttamista juhlitaan.

Jos lapsen on vaikea muistaa, mitä puetaan.

  • Valitkaa lapsen kanssa yhdessä seuraavan päivän vaatteet valmiiksi ja laittakaa ne oikeaan järjestykseen pukemista varten. Tämä nopeuttaa pukemaan ryhtymistä ja sen sujumista.
  • Valitkaa ensin helpommin puettavia vaatteita, tarrakenkiä jne.
  • Kääntäkää yhdessä alusvaatteet nurinpäin, jos siitä on apua. 
  • Laittakaa vaatteet oikein päin niin, että selkäpuoli on merkattu
  • Kokeilkaa erilaisia  pukeutumistaitoja.
  • Paidan voi saada helpommin päälle istuen, samoin housut kuin seistessä yhdellä jalalla.
  • Ei kannata hoputtaa, sillä se voi saada lapsen jumittumaan.

Jos lapsen on vaikea muistaa, missä järjestyksessä puetaan

  • Käytä kuvia (valokuvat, lehtikuvat, piirrokset, kuvaohjelmien kuvat) tai muita sopivia keinoja ohjataksesi lapselle sitä, mitkä vaatteet ja missä järjestyksessä ne puetaan. 
  • Kun ohjaat lasta sanallisesti, anna yksi ohje kerrallaan.

Jos lapsi pukeutuu hitaasti tai touhuaa muuta

  • Järjestä lapselle oma, rauhallinen pukeutumisnurkkaus tai rajattu tila, esimerkiksi matto.
  • Varaa riittävästi aikaa pukemistilanteeseen.
  • Aseta selkeä aikataulu pukeutumiselle. Ajan alkamisen ja loppumisen merkkinä voit käyttää esimerkiksi munakelloa tai kännykän ajastinta.
  • Tee pukeutumisesta leikkimielinen kilpailu ja mittaa aikaa sekuntikellolla. Tuloksista voitte pitää kirjaa.

Lapsen kannustaminen ja palkitseminen

  • Kun lapsi yrittää pukemisessa parhaansa, palkitse häntä kehumalla, tarralla tai muulla pienellä palkkiolla. ”Uskomatonta, olet jo pukenut paidan päällesi!”
  • Muista, että kiireen tuntu ja lapsen hoputtaminen pahentavat usein tilannetta. Säilytä oma malttisi. Auttaminen on sallittua!
  • Voitte sopia myös vähän isommasta palkkiosta, kun tietty tavoite on saavutettu.

Lapsen valmiudet ja taidot

  • Monet alle kouluikäiset eivät vielä osaa solmia kengännauhoja tai kiinnittää vetoketjuja. Pukeutuminen vaatii muun muassa toiminnan suunnittelua, oman kehon ja suuntien hahmottamista sekä silmän ja käden yhteistyötaitoja.
  • Arvioi lapsen valmiudet ja taidot pukemisen suhteen. Sovita omat vaatimuksesi ja avun antaminen lapsen taitojen ja tilanteen mukaisesti.
  • Jos lapsi on väsynyt tai hermostunut, voit ehkä auttaa enemmän kuin muulloin ja kertoa sen lapselle: ”Näytät olevan tosi väsynyt, anna kun autan sinua.”

Huomioitavaa

  • Jos autismikirjon nuori kokee sukupuolidysforiaa eli kokemusta siitä, ettei viihdy omassa sukupuolessaan, pukeutuminen tälle sukupuolelle tunnusomaisiin vaatteisiin voi tuntua epämiellyttävältä.
  • Aistikuormitusta vähentäviä, kehon tasapaino- ja liikeaistia aktivoivia kompressiovaatteita voi hankkia lasta rauhoittamaan, kuten paidan, housut tai käsineet.
  • Jos lapsi on hyvin liikeaistimushakuinen eli heiluu paikallaan tai heijaa kehoaan voimakkaasti, tällaisista tuotteista voi olla apua.
  • Syvätuntohieronta ennen pukemista voi sammuttaa yliherkkää pintatuntoa.

Painovaatteet

Neurokirjon lapsen vireystilaa voidaan säädellä aistituotteilla.  Kun lapsi saa tarvitsemaansa aistiärsykettä, hän kykenee paremmin keskittymään ja suuntaamaan huomionsa työskentelyyn. Tähän kannattaa paneutua jo varhain mutta viimeistään lapsen esikoulun käynnistyessä.

Seuraavissa videoissa pääset tutustumaan erilaisiin apuvälineisiin, joista voi olla apua tasapaino-, asento-, liike- tai tuntoaistin säätelyyn.

Apuvälineiden esittely on tuotettu yhteistyössä FunSense-verkkokaupan kanssa.

Painohuppari

  • vireystilaa voidaan säädellä aistituotteilla.  
  • hyvät apuvälineet eivät häiritse ryhmän muita lapsia.

kompressiopaitakompressioalushousutkompressio-painoliivipainolippis

Keskustelu

Kerro omista kokemuksistasi

Pukeutuminen

– arvioi lapsen pukeutumistaidot ja suhteuta siihen vaatimustasosi
– kuvat helpottavat missä järjestyksessä ja mitä puetaan
– vaatteet oikein päin (selkäpuoli merkattu)
– opeta pukeutumistaitoja
– aluksi helpommin puettavia vaatteita
– tarvitseeko lapsi oman pukeutumissopen, oman tilan esim. maton, joka rajaa
– aikataulu (munakello)
– palkitseminen kun yrittää parhaansa
– auttaminenkin on sallittua!

Harjoitus: Vaihe kerrallaan
Tavoite
Harjoituksen tavoitteena on auttaa lasta tekemään päivittäisiä asioita alusta loppuun. Harjoittelu voi
vähitellen tukea lasta toimimaan itsenäisemmin.
Ohje
Tulosta pdf:stä tai tee itse Vaihe kerrallaan -kortti.
Esimerkki 1: Pukeutuminen vaihe kerrallaan.
Kirjatkaa ylös eri toiminnot.
Ensin – Riisu yöpuku.
Sitten – Pue sukat ja alushousut.
Lopuksi – Pue paita ja pitkät housut.
Esimerkki 2: Välitunnille meneminen vaihe kerrallaan
Ensin – Siirry luokasta naulakolle.
Sitten – Laita sisäkengät paikalleen.
Sitten – Pue takki, pipo, hanskat ja kengät.
Lopuksi – Siirry pihalle.
Kokeile ja havainnoi
Kokeile toimintojen pilkkomista 2–4 viikon ajan aktiivisesti.
• Muuttuiko mikään? Mistä huomaat muutoksen?
• Onko jokin arjessanne helpompaa?
• Onko valitsemanne toteutustapa hyvä?
• Olisiko tarpeen kokeilla jotakin toista tapaa?
• Millaisia haasteita harjoittelussa on ollut?

Vastaa

Vieritä ylös