Pikaohjeita keskittymisen vahvistamiseksi

Lapsilähtöinen taitojen vahvistaminen

  • kysele lapselta, kuule lapsen oma kokemus

Mikä auttaisi sinua taitojen oppimisessa?

  • Miten opit itse pitämään huolta hyvästä vireystilasta?
    • Nukun hyvin, syön hyvin, ulkoilen, opettelen järjestystä ja rutiineja.
    • Saan tehdä välijumppaa tai liikkua ja tehdä jotain muuta hetken.
  • Miten opit kuuntelemaan ja keskittymään?
    • Aikuinen sanoo minun nimeni, kertoo minulle yhden ohjeen kerrallaan.
    • Käyttämällä kuvia, joista näen, mitä tapahtuu.
    • Mitä tapahtuu ensin? Mitä sen jälkeen?
    • Voimme tehdä myös omat kuvat, joissa tuttuja asioita.
    • Minulla on oma rauhallinen paikka, josta tykkään.
  • Miten jaksat keskittyä?
    • Käytämme kelloa, munakelloa tai visual timeria, jolla sovimme tehtävään tarvittavasta ajasta.
  • arjen selkeys
  • toiminnanohjauksen tukeminen
  • vireystilan säätely
  • kuormituksen säätely
  • motivaation kasvattaminen

Kun teen huolimattomuusvirheitä

  • tarkista tehtävä ainakin kerran tai pyydä toista henkilöä tarkistamaan
  • tee tehtävä pienissä osissa tai palaa tehtävään uudestaan tauon jälkeen
  • varaa tekemiseen tarpeeksi aikaa – taimeri
  • luo tehtäviin selkeä rutiini
  • tee vain yhtä asiaa kerrallaan

Läksyjen teko

  • kokeile erilaisia läksyrutiineja ja kellonaikoja
  • kokeile tehdä läksyt eri paikoissa ja asennoissa
  • kirjoita jokainen tehtävä eriväriselle lapulle ja laita tehtävät näkyviin
  • käytä ajastinta – 15 min työskentelyä – tauko – 15 min. työskentely’
  • käytä soittalistaasi apuna ja työskentele sen ajan

Unirytmi

  • käy päivittäin samaan aikaan nukkumaan. Etsi itsellesi paras hetki nukahtaa
  • tee illalla rentoutusharjoituksia
  • käytä nukkuessasi painopeittoa tai kauratyynyä
  • huolehdi,että sänky ja nukkumapaikka ovat mukavia. älä tee töistä siellä, missä yrität rentoutua
  • pidä huolihetki ennen nukkumaanmenoa, ja kirjaa huolesi paperille

Välttelen tehtäviä, jotka vaativat ponnistelua

  • pidä runsaasti taukoja ja suunnittele tauot etukäteen
  • työskentele lyhyissä esim 15 minuutin jaksoissa
  • tee ponnistelupäätös: nyt ponnistelen 15 minuuttia
  • valitse itsellesi sopiva aika aloittaa tehtävä
  • tee isompi tehtävä osissa. aloita siitä, mistä innostut, jotta pääset alkuun

Keskittymiseni vaihtelee, on lyhyttä tai katkeaa herkästi

  • huolehdi, että ympäristö on. häiriötön ja miellyttävä. käytä sermiä
  • vaihtele tehtäviä
  • hyödynnä energiset hetket ja innostus
  • tee tarkkaavuuspäätös: keskityn 10 minuuttia
  • selosta itsellesi työvaiheita ääneen: nyt teen tämän, sen jälkeen tuon

Minun on vaikea pistää asioita tärkeysjärjestykseen

  • aseta eräpäivä tehtävälle
  • aseta aloituspäivä tehtävälle,älä mieti tehtävää sitä ennen
  • pilko tehtävä osiin: tee tänään ensimmäinen osa, huomenna toinen
  • käytä sähköisiä apuvälineitä, kuten kalenterisovellusta
  • pidä suunnitteluhetki aina tiettynä päivänä viikossa tai tiettynä hetkenä päivässä

Jumitun asioihin tai yksityiskohtiin

  • laita kello tai ajastin hälyttämään, kun tietty aika on kulunut
  • tee asia loppuu tai valitse sopiva keskeytyskohta etukäteen
  • tunnista, mistä innostut ja aloita tekeminen vasta, kun sinulla on varmasti aikaa
  • opettele tietoisesti vaihtamaan/katkaisemaan ajatus tai tekeminen
  • uudesta kiinnostavasta asiasta puhuminen voi harhauttaa siirtämään ajatukset uuteen

Minun on vaikea tehdä päätöksiä

  • älä yritä tehdä täydellistä päätöstä, et voi ehkä huomioida jokaista näkökulmaa
  • aseta aikaraja päätöksen tekemiselle
  • pyydä jonkun apua päätöksentekoon
  • tutustu tunteisiisi, miksi asian päättäminen on vaikeaa?
  • käytä vain yhtä valitsemaasi tuotetta tiettyyn asiaan, yksi laukku, yksi kalenteri

Kotini tai työpöytäni on sotkuinen

  • karsi tavaraa, usein yksi tuote riittää
  • hanki kivoja siivousvälineitä
  • hanki pieni työpöytä, johon ei mahdu paljon tavaraa
  • kaikelle paikka: nimeä lapulla paikat, mihin mikäkin esine ja asia kuuluu
  • tee pieniä siivousliikkeitä joka päivä

Myöhästelen usein

  • käytä puhelimen hälytyksiä muistuttamaan lähdöstä
  • valitse vaatteet valmiiksi illalla ja pakkaa laukku
  • käytä kuvia apuna tavaroiden löytämiseksi ja toiminnan järjestyksen suunnitteluun
  • tee seinätaulu aamurutiineistasi
  • sulje mediat ja pelit hyvissä ajoin ennen lähtöä

Arvioin ajankulun väärin tai unohdan sen täysin

  • älä aloita uutta tekemisät lähdön hetkellä
  • lisää aina 20 minuuttia lisää aikaa arvioimaasi ajankuluun
  • käytä visuaalisia apuvälineitä ajankulun arvioimiseen , sovellukset, kuvat
  • osta kotiin erilaisia kelloja ja sijoita niitä näkyville. paikoille
  • selvitä tarkasti kellon kanssa, kuinka kauan kestää esim. matka kouluun, syöminen tai iltapesu

Hukkaan tavaroita

  • järjestä kaikelle oma paikka ja nimikoi paikka
  • hanki tärkeät asiat värillisinä, kirkkaina, suurina, esim. avaimenperä, lompakko
  • laita muistutuksia kulkuväylille: reppu oven edessä, muistilappu vessan peilissä
  • pidä läksykirjat kotona vain yhdessä paikassa ja laita ne siitä suoraan reppuun
  • hanki tärkeille tavaroille vyölaukku tai reisitaskuhousut. älä tyhjennä laukka tai taskuja turhaan

Päässälaskut ovat minulle vaikeita

  • käytä apuvälineitä: kertotaululistaa, muistipaperia, laskinta
  • keksi muistisääntöjä: viiden kertotaulun vastaukset päättyvät aina viitoseen tai nollaan
  • visualisoi: mieti, miltä kertolasku näyttää tietokoneen numeronäppäimistössä, minkä kuvion luvut muodostavat
  • kertaa laskuja yhdessä jonkun toisen kanssa ja opettele kertolaskut ulkoa
  • tee laskuista laulu tai tee niille toistuva rytmi

Unohtelen usein asioita tai muistan liian tarkasti

  • pidä aina mukana muistilehtiö tai käytä puhelimen muistiotoimintoja
  • käytä isoja, erimuotoisia, värillisiä muistilappuja
  • pyydä muilta apua muistamiseen
  • jos mielessäsi pyörii asioita, pidä muistilehtiö vieressä ja kirjoita ajatuksesi ylös
  • jos liian tarkka muisti aiheuttaa ahdistusta tai juuttumista, katkaise ajatusketju tekemällä jotain fyysistä tai kiinnittämällä huomio ympäristöön

Minulla on suuria tunneryöppyjä

  • tunnista, mikä yleisimmin saa sinut suureen tunnetilaan, usein ne ovat tietyt asiat / tilanteet
  • nimeä tunne, se jo lievittää oloa
  • puhu itsellesi mielessäsi rauhoittavia lauseita
  • kerro tärkeille ihmisille, että saatat reagoida tunteella ja kerro myös miten lepyt
  • rasittuneena olet tunneherkempi.huolehdi siis unesta, ruuasta ja urheilusta

Koen tunteet syvällisesti

  • rajoita ahdistavien ja voimakkaiden kuvien katsomista, mikäli sinun on vaikea säädellä tunteita ja mielikuvia
  • kirjoita mieleen tulevia tunteita runoiksi tai tarinoiksi muistivihkoon
  • kokeile musiikin avulla vaihtaa liian syvä tunnetila toiseen
  • harhauta tunnemieltä: tee jokin voimakas toiminto, juoksu, suihku, käsien kastelu kylmällä
  • jos mietit liikaa, lisää toimintaa. Jos toimit liikaa, lisää ajattelua

Olen herkkä arvostelulle

  • kun kuulet arvostelua, mieti mielessäsi jokin hyvä asia sen rinnalle
  • anna itsellesi lupa epäonnistua
  • panosta stressinhalllintaan
  • kehitä mielessäsi positiivista puhetta itsestäsi
  • ota arvostelu kehittävänä palautteena

Etsin jatkuvasti jännitystä, olen peloton ja rohkea

  • hyödynnä rohkeutesi harrastuksessa: kysy mahdollisuutta harrastaa kiipeilyä, parkouria tai vauhtilajeja
  • keksi turvallisia tapoja saada jännitystä. elokuvat, pelit, kirjat, ammatinvalinta
  • suunnittele etukäteen itsellesi sääntöjä riskialttiisiin tilanteisiin
  • pyydä ystäviä auttamaan tilanteissa ja tukemaan itsehillintää
  • tee mindfullness-harjoitteita, se rauhoittaa mieltä

Minun on vaikea luoda tai ylläpitää ystävyyssuhteita

  • lähetä läheiselle henkilölle viesti ja ehdota valmiiksi miettimääsi asiaa: tuletko pelaamaan?
  • seuraa,miten muut toimivat sosiaalisissa suhteissa
  • kokeile puhumisen sijasta yhdessä tekemistä: urheilu tai elokuvissa käynti
  • tee päätös olla yhteydessä säännöllisesti ainakin muutamaan ystävään
  • tunnista sinulle ja ystävällesi sopiva tapa pitää yhteyttä ja yhteydenpidon tiiviys

Minun on vaikea ymmärtää toisten ihmisten ajatuksia tai toimintaa

  • piirrä tilanteesta sarjakuva yhdessä toisen ihmisen kanssa
  • pyydä toista kertomaan tunteistaan ja ajatuksistaan tai mitä tämä tarkoittaa
  • tarkista toiselta: ymmärsinkö oikein, että suutuit minulle?
  • lue kirjoja (romaajena), ne auttavat asettumaan toisen asemaan
  • sopikaa yhdessä sääntöjä ja toimintatapoja: varmistakaa tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus

Minun on vaikea jakaa toisille asioitani, esim kertoa harrastuksistani

  • päätä etukäteen, mitä voisit kertoa ja miten
  • valmistele pieniä tarinoita itsestäsi, joita voit kertoa
  • ota tavoite: tänään koulussa aloitan yhden keskustelun
  • harjoittele kertomista videolle tai jonkun läheisen kanssa
  • hyödynnä tilanteet, joissa sinulta kysytään kuulumisia. kerro vähän pidemmin itsestäsi

Katsekontakti tuntuu minusta epämiellyttävältä

  • ole oma itsesi, käytä katsekontaktia sellainen määrä, minkä kestät ja siedät
  • harjoittele katsekontaktia läheisen kanssa, jos se tuntuu luontevalta
  • yritä sietää epämiellyttävää tunnetta pieniä hetkiä
  • kerro vaikeudesta muille, ainakin läheisille – voit rentoutua ja olla vähemmän katsekontaktissa, kun muut eivät odota sitä sinulta
  • vanhempi voi auttaa lasta harjoittelemaan katsekontaktin käyttöä. harjoituksia löytyy aihepiirin nettisivuilta

Väsyn sosiaalisissa tilanteissa

  • pidä taukoja sosiaalisissa tilanteissa: poistu hetkeksi toiseen tilaan tai käy tekemässä jotain muuta välillä
  • kerro etukäteen seurueelle, että haluat istua rauhallisessa paikassa
  • pidä välipäiviä, jolloin teet asioita vain itseksesi
  • anna itsellesi lupa vain olla tilanteessa, koko ajan ei tarvitse osallistua
  • tarkkaile erilaisia tilanteita, ehkä jokin tilanne on sinulle helpompi?

Minun on vaikea hillitä tunteitani

  • opettele kääntämään huomio pois tunteesta, esim katsomalla ympäristöä, mitä siellä näkyy
  • poistu tilanteesta, missä et halua tai voi hallita itseäsi
  • opettele tunnistamaan, minkälaiset merkit kertovat, että hillintäsi on pettämässä
  • hengitä viisi kertaa syvään sisään ja viisi kertaa ulos
  • pura energiaa fyysisesti, mutta satuttamatta ketään: pompi, roiku, juokse, jos mahdollista

Olen ääneksä, keskeytän toisia tai puhun paljon

  • kirjaa lapulle ajatuksia, jotka haluat sanoa
  • opettele pyytämään puheenvuoro
  • toista hiljaa mielessäsi, mitä muut puhuvat, näin pysyt tarkkaavaisena
  • pyydä luotettavaa henkilöä näyttämään sinulle merkki, jos puhut liikaa
  • laske monta kertaa keskeytät toisia ja aseta itsellesi raja, montako kertaa saat keskeyttää

Toimin hetken mielijohteesta

  • vähennä mahdollisuuksia nopeaan päätökseen, poista puhelimesta ostossovellukset
  • sovi itsesi kanssa,että mietit aina yön yli isoja asioita
  • tunnista vaaratilanteet, joissa yleensä toimit nopeasti, valmistaudu niihin
  • sovi aika, jolloin teet päätöksiä, kun meinaat toimia nopeasti, siirrä päätöksenteko tuohon ajankohtaan
  • yritä voittaa impulsiivinen ajatus, se menee kyllä ohi, kun et toimi

Innostun asioista helposti ja usein

  • pyri tekemään yksi asia kerrallaan ja tee se loppuun vaikka uusia ideoita tulee
  • hyödynnä innostus: kirjaa ideoita ylös, ehkä joku toinen voi toteuttaa ne?
  • käytä innostustasi moottorina: tee asioita urakalla silloin, kun innostus iskee
  • puhu mielessäsi: nyt olen tekemässä tätä, en voi ryhtyä muuhun
  • käytä kuulosuojaimia, et kuule muiden pyyntöjä, jotka kutsuvat toiseen toimintaan

Päässäni vilisee ajatuksia

  • jos jäät kiinni negatiiviseen, kokeile mindfullness-harjoituksia
  • kirjoita ylös ajatuksiasi ja huoliasi
  • harjoittele mediaatiota mielen tyhjentämiseen
  • ryhdy johonkin toimintaan, silloin ajatukset siirtyvät siihen
  • musiikki tai korvatulpat voivat auttaa hiljentämään ajatuksia

Teen heräteostoksia tai tuhlaan rahaa

  • vaikeuta rahankäyttöä luopumalla luottokorteista
  • tee päätös ostaa tuote vasta seuraavana päivänä, jos vielä sen haluat
  • vähennä puhelimen ja netin käyttöä.näin et altistu mainonnalle
  • siirrä rahan tullessa tietty summa vaikeasti käytettävälle tilille
  • tee rahankäyttöön suunnitelmia, kuten, en osta välipaloja päivittäin

Olen vauhdikas, energinen ja nopea

  • hyödynnä nopeutesi: tee tehtävä niin pitkälle kerralla kuin jaksat
  • pyydä lupa aloittaa heti ja edetä tehtävässä kun energiataso ja innostus on sopiva
  • keksi täytetekeminen (hetkiin, jolloin olet valmis ja muut vielä työskentelevät) ja kysy siihen lupa
  • luo rutiineja itsestä huolehtimiseen, jotta et unohda syödä ja nukkua
  • keskustele läheistesi kanssa ja huomioi, että ympäristössä voi olla erilaisella rytmillä toimivia ihmisiä

Minulla on luovia ja rönsyileviä ideoita

  • hyödynnä tämä hieno ominaisuus ja nauti suunnittelusta
  • kirjoita ideat ylös muistilapuille tai puhe ne ääneen videolle ja palaa niihin uudestaan
  • pyydä muilta apua ideoiden toteuttamiseen
  • tee toteutussuunnitelma
  • vältä impulsiivista ideoiden toteuttamista, kuten rahan tuhlaaminen tms.

Koen erityisen vahvaa kiinnostusta joihinkin asioihin

  • kerro kiinnostuksestasi muille ja kerro haluavasi uppoutua kyseiseen asiaan
  • hyödyntäkää erityisiä kiinnostuksen kohteitasi tehtävissä: esseet, askartelu, käsityöt
  • pohdi ammatin tai harrastuksen valintaa tämän kiinnostuksen kautta
  • rajaa kiinnostuksesi kohteeseen käytettävää aikaa asettamalla aikaraja
  • päätä monelta syöt, käyt nukkumaan tai teet läksyt, jotta itsestä huolehtimiselle jää aikaa

Minun on vaikea olla paikoillani

  • pidä sallitusti taukoja ja jaloittele, vaihda asentoa ja paikkaa
  • toimi apulaisena luokassa tai muussa tilanteessa
  • hyödynnä erilaisia tuoleja: keinuva, pehmeä, jumppapallo
  • laita pöydän alle polkulaite tai kuminauha, jota voit liikutella jaloilla
  • sovi käyttöösi kaksi paikka, vaihtele niitä

Näpelöin tai liikuttelen jotain jatkuvasti

  • sovi ns sallittujen näpelöitävien esineiden käytöstä: avainkaulanauha, sinitarra, käsikoru, Rubikin kuutio
  • kiinnitä taskujen vetoketjuun avaimenperä tai muu mukavalta tuntuva esine
  • käytä purukorua, jos viet suuhusi kyniä tai tavaroita
  • valitse äänettömiä ja huomaamattomia tapoja liikkua, kuten jalan heiluttelu
  • valitse hyödyllinen liike, kuten neulominen

Minun on vaikea odottaa vuoroani

  • sovi jonopaikasta, mihin voit mennä viime hetkellä
  • valitse jonopaikkasi: ensimmäisenä pääset nopeasti tekemään, viimeisenä saat viimeistellä oman työsi rauhassa
  • tee odottaessa jotain hyödyllistä, tai käytä aika muun ajattelemiseen.
  • pyri rentouttamaan kehosi esimerkiksi kehon skannauksella
  • aikuinen voi ohjata lapsen sovitun odotustoiminnan pariin: kirjat, piirtely,siivoaminen

Minun on vaikea rauhoittua

  • miettikää, mitkä asiat rauhoittavat sinua ja mitkä aktivoivat
  • käytä painopeittoa
  • hyödynnä toisen ihmisen läheisyyttä – pyydä silitystä tai paijausta
  • kirjoita itsellesi rauhoittavia ajatuksia ja pidä niitä mukanasi tai nauhoita ne
  • rauhallinen hengitys viestii keholle rauhallisuutta – hengitä nenän kautta

Minun on vaikea aloittaa tekemistä ja saada aikaan

  • valitse pieni osa, minkä teet ensimmäisenä (tehtävän pilkkominen)
  • älä pyri täydellisyyteen, anna itsellesi lupa epäonnistua tai tehdä asia “rimaa hipoen”
  • anna itsellesi lupa, että asian ei tarvitse valmistua, se auttaa aloittamisessa
  • tee monta aloitusta päivässä, hyödynnä energisiä hetkiä ja innostusta
  • tuplaa voimavarat – pyydä toisen apua aloittamiseen

Minun on vaikea tehdä asioita loppuun

  • valitse päivälle enintään kolme asiaa, jotka teet. katso niille kalenteristasi aika sille päivälle
  • muistuta itsellesi, olin tekemässä tätä ja palaa asiaan
  • aseta asialle eräpäivä, jolloin oltava valmis
  • tee asiasta/tilanteesta kilpailullinen. palkitse itsesi
  • sovi itsellesi kerran viikossa aika, jolloin viimeistelet 1-2 keskeneräistä asiaa/tehtävää

Minun on vaikea noudattaa ohjeita tai sääntöjä

  • älä ryntää toimimaan tai luule tietäväsi, vaan lue ohje tarkasti
  • kirjoita säännöt ylös tai tee niistä video
  • mieti, mitä hyötyä on säännöistä, jokainen tekee asian omalla tavallaan vai tekeekö?
  • pyydä ohje yksi kerrallaan ja lyhyenä
  • koulussa opettaja voi tukea ohjeen kuuntelua antamalla silmäilyaikaa juuri saadulle materiaalille

Tylsistyn rutiineista

  • tee rutiineista hauska ja erilaisia, vaihtele tapaa, aikaa ja paikkaa tehdä
  • luo omannäköisesi rutiinit ja muuta niitä tarpeeksi usein
  • yhdistä rutiiniin jotain sinulle mieluista: musiikkia, kaunis ympäristö, ystävän seura
  • tee kahta rutiinia vuorotellen, kun kyllästyt, siirry toiseen
  • mieti pieni palkkio itsellesi rutiinin tekemisen jälkeen

Haluan noudattaa tarkkoja rutiineja tai kaavamaisia tapoja

  • jos asiasta ei aiheudu ongelmia, voit jatkaa näin
  • jos juutut liian toistavaan käytökseen, rauhoita mieltäsi muilla keinoilla ja tee asioita välillä toisella tavalla
  • joskus on hyvä joustaa omista tavoista. opettele tietoisesti hyväksymään toisen ehdotus
  • haasta itsesi: mitähän tapahtuu, jos tänään menen eri reittiä? syön eri ruokaa?
  • jos huomaat poikkeaman rutiinissa, tutki ja mieti, miten parhaiten sietäisit muutoksen

Uppoudun minua kiinnostaviin asioihin tai ajatuksiin pitkäksi aikaa

  • päätä etukäteen, miten pitkään teet tiettyä asiaa
  • sovi itsellesi aikoja, jolloin saat uppoutua rauhassa
  • opettele tunnistamaan merkkejä, jotka kertovat liiasta uppoutumisesta
  • luo päivärutiineja, jotka estävät uppoutumista
  • palkitse itseäsi onnistuneesta irrottautumisesta

Minun on vaikea innostua toisen antamasta tehtävästä

  • yritä jättää asiaan tai henkilöön liittyvä tunne huomiotta
  • kirjoita ylös ikävät ajatukset tehtävästä ja ryhdy sitten työhön
  • jäykät säännöt voivat pahentaa tilannetta
  • neuvotellut säännöt ja ohjeet voivat olla helpommin hyväksyttäviä kuin suoraan toiselta tulleet
  • aikuisen rooli on tärkeä lapsen kohdalla, joka ei innostu toisen antamasta tehtävästä. huomioi lapsen mielipide

Tuntoaistini on herkkä, vaatteet puristavat, pesulaput hankaavat

  • valitkaa vaatteet seuraavaksi päiväksi etukästeen
  • ostoksilla kerro, minkälainen materiaali tuntuu ihollasi hyvältä ja ostakaa aina useampi samanlainen tuote
  • pyri vähentämään stressiä ja kuormitusta – tämä saattaa vähentää tuntoaistin häiritsevyyttä
  • ole jonossa viimeisenä, jotta muiden kosketukset eivät häiritse sinua
  • hiero ihoa voimakkaasti vaatteen päältä, jotta totut uuden tuntuisiin vaatteisiin

Kovat äänet häiritsevät minua

  • käytä kuulosuojaimia / vastamelukuulokkeita
  • kuuntele musiikkia tai muuta tasaista ääntä, jotta kovat äänet eivät yllätä sinua
  • istu hieman kauempana muista
  • vältä tilanteita, joissa ennakoit olevan liian kova meteli – konsertit, ilotulitus
  • valikoi istumapaikaksi rauhallinen paikka, missä ei ole läpikulkua

Häiriinnyn ympäristön hajuista, kuten hajuveden tai ruuan tuoksusta

  • oven voi avata jo etukäteen, ennen uuteen huoneeseen menemistä, jotta hajut eivät tule yllätyksenä
  • valikoi hajuttomia vaihtoehtoja pesuaineille
  • kylmät ruuat eivät tuoksu niin voimakkailta. ruuan voi antaa myös jäähtyä, jos se vähentää tuoksun häiritsevyyttä
  • tuoksuherkkänä saatat hyötyä tuoksujen rauhoittavasta vaikutuksesta
  • tuuleta huone tullessasi sisään

Ruuan koostumus saattaa inhottaa minua

  • tutustukaan ruokiin: miltä ne tuntuvat, maistuvat,näyttävät
  • tee itse ruokaa, jotta tiedät mitä se sisältää ja miten se on tehty
  • valitse ruokavaliosi sen mukaan mitä haluat syödä, jos liha inhottaa sinua, valitse kasvisruoka
  • pidä eri ainesosat ruuassa erillään niin tunnistat ruoka-eineet paremmin
  • jos liian pehmeä ruoka inhottaa, paista ruuat hyvin

Minulla on tahattomia liikkeitä, äännähdyksiä tai nykimisiä kehossa

  • pidä huolta, että stressitasosi ei pääse nousemaan liikaa (stressinhallintakeinot)
  • vähennä kahvin ja energiajuomien nauttimista, ne ylivirittävät myös kehoa
  • pyri tunnistamaan ennakko-oireet, jotka edeltävät tahattomia liikkeitä
  • mieti korvaava toiminto, jonka aloitat, kun ennakko-oire alkaa, korvaava toiminto voi olla esim. liike vastakkaiseen suuntaan
  • liikunta ja rentoutusmenetelmät voivat lievittää oireita

Suunnitelmallisuu

  • tee priorisoinnista tapa
  • käytä luokittelua priorisoinnin apuna -A,B,C-luokat
  • ongelmanratkaisumalli – abd-kirja sivu 146
  • poissulkumenetelmä
  • päätä valintakriteerit
  • paljonko päätöksentekoon kannattaa uhrata aikaa

Aikataulutus sivu 156 abc-kirja

  • kalenteri
  • tehtävälista
  • raamita päivä
  • suunnitele aikatauluja joka päivä
  • luo itsellesi rutiineja ja sääntöjä, merkitse rutiinit kalenteriin, vähitelleen niistä tulee automaattisia
  • tee tarkistuslistoja
  • tee periaatepäätöksiä – lähde 15 minuuttia etuajassa
  • harjoittele ajan arvioimista, mittaa aikaa, vertaa sitä omaan arvioosi
  • kelloja, kelloja
  • muistuttajat, hälyttäjät, muistilaput
  • tavarakaaos

Muistin kohentaminen

  • sivu 184 abc

Oppiminen

  • kertaa opittava asia
  • pilko opittava asia pienempiin osiin
  • sovella tietoa
  • tee muistiinpanoja ja alleviivauksia
  • kirjoita asiat omin sanoin
  • selailu – kysely – lukeminen – kertaus -testaus
  • tehoa tenttiin
  • käytä käsitekarttoja
  • oppimiskaavio sivulla 198

Impulsiivisuus kuriin

  • tee impulsiivisuus vaikeaksi
  • ota periaatepäätökset ja toimintasuunnitelmat käyttöön
  • muistuta itseäsi riskeistä
  • liikennevalotekniikka PYSÄHDY- mitä olet tekemässä? AJATTELE-mitkä muut vaihtoehdot ovat mahdollisia? TEE valitse paras vaihtoehto ja toteuta se

Tarkoitus

Valitse keinot, Harjoittele

Kun on vaikea keskittyä

  • Tavoite
    Harjoituksen avulla lapsi voi löytää keinoja keskittymisensä tueksi. Nämä keinot voivat vähitellen
    lisätä lapsen onnistumisen kokemuksia sekä tuoda varmuutta keskittymistä vaativista tilanteista
    selviytymiseen.
  • Ohje
    Jutelkaa lapsen kanssa keskittymisestä. Voitte pohtia, kuinka kaikkien on välillä vaikea keskittyä.
    Tunnistaako lapsi tilanteita, jolloin hän ei jaksaisi kuunnella tai olla paikallaan?
    Kerro lapselle, että on keinoja, joiden avulla voi olla helpompi kuunnella koulussa tai tehdä kotona
    läksyjä.
    Valitkaa yhdessä listasta 1–2 keinoa, joita voisitte kokeilla kotona, koulussa tai päivähoidossa. Jos
    keinoja kokeillaan muualla kuin kotona, tulee niistä keskustella lasta hoitavien aikuisten kanssa.

LIIKE JA LEVOTTOMUUS

  • Vaihda asentoa tai paikkaa
  • Nystyrätyynyn päällä istuminen
  • Jumppapallon päällä istuminen
  • Jumppakuminauhan laittaminen tuolin tai pulpetin jalkoihin, jotta sen päällä voi heilutella jalkoja.
  • ota mukaan näpelöitäviä esineitä, esim. fidgetit
  • pehmolelu tai tyyny syliin
  • hyppyhetki, tasajalkahyppely, kävely, juoksu talon ympäri

HÄIRIÖHERKKYYS

  • kuulosuojaimet

KESKITTYMISEN JA TARKKAAVUUDEN VAIKEUS

  • hypisteltävät esineet
  • pureskeltavat esineet, kynänpäät ym
  • ohjeiden pilkkominen osiin kts. Vaihe kerrallaan
  • ajan säätely kellon tai ajastimen avulla, kts. Ajankäytön apurit
  • musiikki tai taustaääni
  • pidä yllä vireystilaa, pidä taukoja, lasi vettä – tauko eli pyydetään lasta hakemaan lasi vettä itselleen
  • vähävirikkeiden ympäristö eli mahdollisimman vähän kiinnostavia asioita ja esineitä esillä
  • keskittyminen yhteen asiaan kerrallaan
  • hiljaisuuskortti, jolla muistutetaan tilanteista, joissa tulee olla hiljaa

Vastaa

Vieritä ylös