Neuropsykiatrisen häiriön arvioimisesta

Tällä oppitunnilla Anita Puustjärvi esittelee näkökulmia neuropsykiatrisen häiriön arvioimiseen. Hän kertoo, miten lapsen oireisiin tulisi suhtautua ensivaiheessa ja erityisesti ennen esikoulua, tutkimuksien ja diagnoosin merkityksestä sekä laaja-alaisesta tilannekartoituksesta.  Oppituntiin sisältyy tekstiä, kaavioita ja 5 videota.

  • Oireiden ilmeneminen 2:21
  • Kun huoli herää 3:02
  • Koulunkäyntikyky 1:51
  • Diagnoosin merkityksestä 2:33
  • Laaja-alainen tilannekartoitus 4:51

Videoiden kokonaiskesto 14:28

Nepsy-oireiden ilmeneminen

Anita Puustjärvi: Oireiden ilmeneminen varhaiskasvatuksessa

Oireista ja havainnoista

  • oireet ilmenevät usein siten, että lapsi ei toimi odotusten mukaisesti tai tarvitsee tavanomaista enemmän aikuisen apua tai ohjausta – > seuraa ongelmalliseksi koettu käytös
  • havainnot lapsen toimintakyvystä voivat olla erilaisia – kertoo lapsen toimintakyvyn vaihtelusta ja ympäristön vaikutuksesta, mikä on tärkeää tietoa
  • tukitoimet (esim. kuvat, strukturointi jne.) kannattaa aloittaa mahdollisimman pian
  • yhteistyö neuvolan ja kodin kanssa on tärkeää
  • puheeksiotto vanhempien kanssa
  • kunnioittava kohtaaminen

Kun huoli herää

Anita Puustjärvi: Kun huoli herää

Haasteet eskarissa

Eskarivaiheessa joudutaan arvioimaan lapsen koulunkäyntikykyä. Miten lapsi pärjää eskarissa? Miten pärjääminen näyttäisi sujuvan kouluun siirtymisen jälkeen? Millaisia tukitoimia lapsi tulee tarvitsemaan?

Anita Puustjärvi: Koulunkäyntikyvyn takana monta tekijää

Diagnoosin merkityksestä

Anita Puustjärvi: Tuki voidaan käynnistää ilman diagnoosia.

Laaja-alainen tilannekartoitus

  • oireet, kehitys, vahvuudet, toimintakyky eri ympäristöissä
  • elämäntilanne
  • vanhemmuus ja kasvatukselliset menetelmät
  • päiväkodin/koulun tukitoimet ja ryhmän tilanne
  • aiemmat tutkimukset ja hoidot
  • tarvittavat erotusdiagnostiset tutkimukset; somaattiset ja muut, esim. puheterapeutin, toimintaterapeutin, psykologin tutkimus
  • kyselylomakkeet
  • koti-. päiväkoti- ja koulukäynti
  • hyötyä moniammatillisesta tiimistä
Anita Puustjärvi: Laaja-alainen tilannekartoitus

Pohdittavaa

Onko viivettä kielen ja puheen kehityksessä?

  • kun viivettä ilmenee jollain kehityksen alueella, on arvioitava kokonaistilanne
  • minne muualle taitoviive heijastuu?
  • onko muillakin taitoalueilla jotain tuettavaa tai kehityksellistä ongelmaa?
  • esimerkiksi kielen kehityksen viive voi heijastua tunnetaitojen kehitykseen, sosiaalisiin taitoihin tai vaikka leikkitaitojen kehitykseen
  • puheterapia on kielen kehityksen viiveessä ensisijainen hoitomuoto, mutta lapsi voi tarvita tukea myös leikkitaidoissa ja sosiaalisiin tilanteissa
  • näillä lapsilla on usein hankaluuksia ihmissuhteissa kotona, varhaiskasvatuksessa ja koulussa

Oireen takana voi olla monia tekijöitä

    • alle kouluikäisillä oireet voivat olla tyypillisiä tai epätyypillisiä
    • oireet saatetaan havaita jo ennen kouluikää, mutta tyypillisin/tutuin ilmiasu voi liittyä tietyn ikävaiheen oirekuvaan
    • pienen lapsen oireet ovat epätarkkoja
    • haitta ilmenee toisinaan vasta vaatimustason kasvaessa
    • oireita arvioitaessa on tunnettava normaaliin kasvuun ja kehitykseen liittyvät ilmiöt ja otettava huomioon olosuhteet sekä tilanne/konteksti
    • oireet jatkuvat usein enemmän tai vähemmän toimintakykyä haittaavina koko eliniän, mutta vähenevät eri tavoin eri ikävaiheissa

    Tukitoimet tulee kuitenkin käynnistää heti

    • lapsen tukitoimet tulee käynnistää kuitenkin heti, kun pulmia ilmenee
    • laaja-alainen selvitys diagnoosin saamiseksi vie aikaa, siksi arjen tuen käynnistäminen mahdollisi

      Samanaikaisista oireista

      • kullakin neuropsykiatrisella häiriöllä on omat erityispiirteensä, mutta samoja oireita voi olla myös muissa häiriöissä
      • voi olla myös useampi häiriö samanaikaisesti
      • häiriö ei suojaa muilta häiriöiltä, eikä mikään muu häiriö suojaa näiltä nepsy-häiriöiltä
      • lapsella voi olla useampia diagnooseja yhtä aikaa
      • diagnoosit voivat tarkentua ajan myötä
      • oireet voivat muuttua iän myötä, joten kyse ei ole ollut väärästä diagnoosista aiemmin
        • vaikeudet voivat altistaa muille häiriöille
        • kun lapsi saa paljon negatiivista palautetta, epäonnistumisia, tms. voi seurata masennusta tai käytösoireet lisääntyvät
        • itsetunto heikentyy, masennuksen oireita tai provosoituu käytösoireet
        • pidemmällä aikavälillä lisääntyy päihdeongelman mahdollisuus

        Keskustelu

        Vastaa

        Vieritä ylös