Tällä oppitunnilla Anita Puustjärvi esittelee näkökulmia neuropsykiatrisen häiriön arvioimiseen. Hän kertoo, miten lapsen oireisiin tulisi suhtautua ensivaiheessa ja erityisesti ennen esikoulua, tutkimuksien ja diagnoosin merkityksestä sekä laaja-alaisesta tilannekartoituksesta. Oppituntiin sisältyy tekstiä, kaavioita ja 5 videota.
- Oireiden ilmeneminen 2:21
- Kun huoli herää 3:02
- Koulunkäyntikyky 1:51
- Diagnoosin merkityksestä 2:33
- Laaja-alainen tilannekartoitus 4:51
Videoiden kokonaiskesto 14:28
Oireista ja havainnoista
- oireet ilmenevät usein siten, että lapsi ei toimi odotusten mukaisesti tai tarvitsee tavanomaista enemmän aikuisen apua tai ohjausta – > seuraa ongelmalliseksi koettu käytös
- havainnot lapsen toimintakyvystä voivat olla erilaisia – kertoo lapsen toimintakyvyn vaihtelusta ja ympäristön vaikutuksesta, mikä on tärkeää tietoa
- tukitoimet (esim. kuvat, strukturointi jne.) kannattaa aloittaa mahdollisimman pian
- yhteistyö neuvolan ja kodin kanssa on tärkeää
- puheeksiotto vanhempien kanssa
- kunnioittava kohtaaminen
Kun huoli herää
Haasteet eskarissa
Eskarivaiheessa joudutaan arvioimaan lapsen koulunkäyntikykyä. Miten lapsi pärjää eskarissa? Miten pärjääminen näyttäisi sujuvan kouluun siirtymisen jälkeen? Millaisia tukitoimia lapsi tulee tarvitsemaan?
Diagnoosin merkityksestä
Laaja-alainen tilannekartoitus
- oireet, kehitys, vahvuudet, toimintakyky eri ympäristöissä
- elämäntilanne
- vanhemmuus ja kasvatukselliset menetelmät
- päiväkodin/koulun tukitoimet ja ryhmän tilanne
- aiemmat tutkimukset ja hoidot
- tarvittavat erotusdiagnostiset tutkimukset; somaattiset ja muut, esim. puheterapeutin, toimintaterapeutin, psykologin tutkimus
- kyselylomakkeet
- koti-. päiväkoti- ja koulukäynti
- hyötyä moniammatillisesta tiimistä
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.