Miten nepsy-oireita arvioidaan?

Kun havaitaan viivettä

Onko viivettä kielen ja puheen kehityksessä?

  • kun viivettä ilmenee jollain kehityksen alueella, on arvioitava kokonaistilanne
  • minne muualle taitoviive heijastuu?
  • onko muillakin taitoalueilla jotain tuettavaa tai kehityksellistä ongelmaa?
  • esimerkiksi kielen kehityksen viive voi heijastua tunnetaitojen kehitykseen, sosiaalisiin taitoihin tai vaikka leikkitaitojen kehitykseen
  • puheterapia on kielen kehityksen viiveessä ensisijainen hoitomuoto, mutta lapsi voi tarvita tukea myös leikkitaidoissa ja sosiaalisiin tilanteissa
  • näillä lapsilla on usein hankaluuksia ihmissuhteissa kotona, varhaiskasvatuksessa ja koulussa

Oireet voivat olla tyypillisiä tai epätyypillisiä

Oireen takana voi olla monia tekijöitä

  • alle kouluikäisillä oireet voivat olla tyypillisiä tai epätyypillisiä
  • varsinkin pienemmillä lapsilla oireet ovat epätyypillisiä, epätarkkoja
  • levottomuus on ADHD:n oire, mutta se saattaa johtua autismikirjon häiriöstä tai kielellisistä erityisvaikeuksista
  • se voi johtua myös siitä, että lapsi ei nuku riittävän hyvin, tai jos hänellä on isot kitarisat tai että perhepiirissä on tapahtumassa jotain muutoksia, esimerkiksi syntynyt sisaruksia tai vanhemmilla eroprosessi käynnissä
  • tai varhaiskasvatuksessa on liian levoton ryhmä tai liian paljon vaihtuvia aikuisia
  • siksi yksittäisen oireen perusteella ei yleensä ole mahdollista diagnosoida tiettyä häiriötä, vaan tarvitaan laaja-alainen selvitys, mistä kaikesta on kyse

Tukitoimet tulee käynnistää heti

  • lapsen tukitoimet tulee käynnistää kuitenkin heti, kun pulmia ilmenee
  • laaja-alainen selvitys diagnoosin saamiseksi vie aikaa, siksi arjen tuen käynnistäminen mahdollisi

Oireista

  • oireet saatetaan havaita jo ennen kouluikää, mutta tyypillisin/tutuin ilmiasu voi liittyä tietyn ikävaiheen oirekuvaan
  • pienen lapsen oireet ovat epätarkkoja
  • haitta ilmenee toisinaan vasta vaatimustason kasvaessa
  • oireita arvioitaessa on tunnettava normaaliin kasvuun ja kehitykseen liittyvät ilmiöt ja otettava huomioon olosuhteet sekä tilanne/konteksti
  • oireet jatkuvat usein enemmän tai vähemmän toimintakykyä haittaavina koko eliniän, mutta vähenevät eri tavoin eri ikävaiheissa

Häiriöiden samanaikaisuus

Samanaikaisista oireista

  • kullakin neuropsykiatrisella häiriöllä on omat erityispiirteensä, mutta samoja oireita voi olla myös muissa häiriöissä
  • voi olla myös useampi häiriö samanaikaisesti
  • häiriö ei suojaa muilta häiriöiltä, eikä mikään muu häiriö suojaa näiltä nepsy-häiriöiltä
  • lapsella voi olla useampia diagnooseja yhtä aikaa
  • diagnoosit voivat tarkentua ajan myötä
  • oireet voivat muuttua iän myötä, joten kyse ei ole ollut väärästä diagnoosista aiemmin

Erotusdiagnostiikasta

  • erotusdiagnostiikassa arvioitava kokonaisuutta
  • täyttyvätkö useamman häiriön kriteerit
  • esim. adhd-oireet estävät sosiaalista kehitystä eikä ole kyse autismista
  • yhteistä perimässä ja neurobiologoisissa syissä
  • aivojen poikkeavuudet usein samoilla aivoalueilla, lähes kaikissa neuropsykiatrisissa häiriöissä on toiminnanohjauksen vaikekuksia, haasteet samat aivoalueet
  • eivät ole erillisiä häiriöitä

Alttius muille häiriöille

  • vaikeudet voivat altistaa muille häiriöille
  • kun lapsi saa paljon negatiivista palautetta, epäonnistumisisa, tms. voi seurata masennusta tai käytösoireet lisääntyvät
  • itsetunto heikentyy, masennuksen oireita tai provosoituu käytösoireet
  • pidemmällä aikavälillä lisääntyy päihdeongelman mahdollisuus

Vastaa

Vieritä ylös