Mitä taitoja aikuisen olisi hyvä oppia?

  • Onko ympäristötekijä lapsen hyvinvointia edistävä vai rajoittava?
  • Aikuinen voi vaikuttaa lapsen hyvinvointiin ympäristötekijöiden kautta.
  • Miten aikuinen arvioi ympäristötekijöitä? Ovatko ne lapsen hyvinvointia edistäviä vai rajoittavia tekijöitä?

YMPÄRISTÖTEKIJÄT

Ympäristötekijä

Aikuisen toiminta

Tuotteet ja teknologiat (PL1)

Elintarvikkeet (e1100)

  • Jos lapsella on haasteita syömisessä, onko mahdolliset allergiat selvitetty?
  • Onko aistihaasteita kartoitettu?
  • Miten voimme muokata elintarvikkeiden käyttöä lapselle sopivaksi?

Lääkkeet (e1101)

  • Onko lääkkeiden käytöstä keskusteltu asiantuntijoiden kanssa?
  • Onko tehty kokeiluja?
  • Onko saatu riittävästi tietoa lääkkeiden vaikutuksista?

Päivittäisen elämän tuotteet ja teknologiat henkilökohtaiseen käyttöön (e115)

  • Onko selvitetty, hyötyykö lapsi aistituotteista?
  • Painoliivi?
  • Stressilelut?
  • Onko kokeiltu?

Kommunikoinnin erityistuotteet (e1251)

  • Hyötyykö lapsi kommunikoinnin apuvälineistä?
  • Kommunikaatiotaulu?
  • Kuvakortit?
  • Piirtämisen tai kirjoittamisen apuvälineet?
  • Tabletti?
  • Miten aikuiset voivat tukea laitteiden käytössä?

Opetustuotteet (e130)

  • Hyötyykö lapsi oppimista edistävistä välineistä?
  • Onko päiväohjelma ja oppitunnit strukturoitu?
  • Onko kuvastruktuuri käytössä?
  • Tietokoneen hyödyt oppimisessa?

Fyysisen ja emotionaalisen tuen määrä (PL3)

Lähiperhe (e310)
Ikätoverit / kaverit / ryhmä (e325)

  • Onko perheessä löydetty hyviä toimintamalleja, joilla tukea lasta sekä fyysisesti että emotionaalisesti?
  • Onko sisarusten kanssa keskusteltu lapsen haasteista ja taidoista?
  • Onko kavereiden keskusteltu?
  • Entä päiväkodissa/koulussa?

Varhaiskasvatuksen, koulun ja soten työntekijät (e360)

  • Saako lapsi varhaiskasvatuksen tai koulun aikuisilta kaikilta tukea samalla tavalla?
  • Onko sote-työntekijöillä yhteinen tilannekuva lapsen tilanteesta ja yhteiset tukitoimet?
  • Onko perhetyöntekijöillä samat tukikeinot?

Henkilökohtainen avustaja/ohjaaja (e340)

Terapeutit (e355)

  • Onko lapsen ohjaajalla yhteinen näkemys tukitoimista muiden toimijoiden kanssa?
  • Miten ohjaus ja tuki heijastuu lapsen elämään?
  • Näkyykö terapioiden vaikutus?

Asenteet (PL4)

Ikätovereiden asenteet (e425)
Henkilökunnan asenteet (e455)

  • Onko ikätovereiden asenteissa keskusteltavaa?
  • Miten henkilökunnan asenteet ilmenevät ja vaikuttavat lapsen toimintakykyyn?

Palvelut, hallinto ja politiikat (PL5)

Terveys – palvelut, hallinto ja politiikka (e589)

Terveyskeskus
  • Onko perhe saanut tarvitsemiaan palveluja? Miten ne ovat vaikuttaneet lapsen hyvinvointiin?
  • Miten palveluiden puute on vaikuttanut lapsen hyvinvointiin?
  • Onko perhe toimittanut KESY-keskustelun valokuvan sivistys- tai sote-toimijoille?
  • Onko perhe täyttänyt ICF-lomakkeen ja toimittanut sen eteenpäin?

YKSILÖTEKIJÄT

Aikuinen antaa lisätietoja lapsen yksilöllisistä piirteistä ICF-lomakkeessa kunkin kuvauskohteen kohdalla: Kerro kokemuksistasi. Mikä auttaa kotona?

  • Olemme kaikki erilaisia. Meillä on yksilöllisiä taitoja, vahvuuksia, osaamista. Siksi yksilötekijöiden vaikutuksia ei arvioida numeerisesti ICF-lomakkeella
  • Huoltajat voivat kertoa kunkin kuvauskohteen yhteydessä lisätietoja haasteista ja hyviksi havaituista tukikeinoista. Mikä tilanteessa haastaa? Mikä yleensä auttaa?
  • Lisätietojen kirjaaminen lomakkeelle auttaa ammattilaisia ymmärtämään lasta/nuorta paremmin.
  • Samalla asia on kirjattu asiakirjoihin ja tieto kulkee lapsen mukana.

Vastaa

Vieritä ylös