Liike- ja tasapainoaisti

Liike ja tasapaino

Liike ja tasapaino

Vihjeitä ja toimintamalleja

Voin yritää muistaa tehdä “ylimääräisiä” liikkeitä vain ollessani kotona omassa huoneessa.

  • Aikuiset voivat antaa minulle aikaa keinumiseen tai muiden terapiavälineiden käyttöön.
  • He voivat opettaa minulle muita liikkumistapoja, joista saattaisin myös pitää. Voisin esimerkiksi pitää keinutuolissa keinumisesta tai hyppy-narulla tai terapiapallolla pomppimisesta.
  • He voivat antaa minulle säännölliset ajat näitä ja muuta liikuntaa varten
  • Voin istua nihkeällä tuolinpäällisellä tai tyynyllä, jotka estävät minua valumasta lattialle.
  • Voin käyttää “pitopohjaisia” kenkiä tai liuku-esteitä.
  • Voin tarttua liukuportaissa kaiteeseen, seisoa jalat hieman erillään ja nojautuen vähän eteenpäin. Samalla otan katseelle kiintopisteen.
  • kun muut lapset ja aikuiset oppivat lisää autismista, liikkeitteni näkeminen ei häiritse heitä enää niin paljon. 
  • Jos heillä olisi autismi, he luultavasti liikkuisivat myös samalla tavalla. 
  • Joskus jotkut sanovat, että olen kömpelö. Esimerkiksi, kun pyöräilen ja katson sivulle, niin ohjaustanko kääntyy samaan suuntaan ja minun on vaikea pyöräillä. 
  • Yhtäkkiä yllätyn, kun putoan tuolilta, sillä kehoni ei tunnista, missä kohdassa tuolia istun. 
  • Minun on vaikea tunnistaa, miten paljon voimia tarvitsen halaamiseen tai karkkipussin avaamiseen ja siksi minulle sattuu usein vahinkoja. 
  • Usein en voi toimia, ellen näe, mitä sormet tai jalat tekevät. 
  • Joskus välimatkojen arviointi on hyvin vaikeaa. 
  • Tasapainon säilyttäminen esim. liukuportaissa ja hississä on vaikeaa ja vastenmielistä. 
  • Pelkään korkeita paikkoja, kaatumista ylämäessä, epätasaisessa maastossa, esim. metsässä ja ulkona liukkaalla kelillä.
  • solla kosketusnäytöllä lapsi oppii tekemään suuria liikkeitä
  • edistää hienomotoriikkaa
  • autistisilla lapsilla antaa heti vasteen
  • välkkyvä kuva ei sovi kaikille
  • seisten tai pallon päällä istuen

LIIKE- JA TASAPAINOAISTI

Liike ja tasapainoaisti

Kun liikkeiden suorittaminen on vaikeaa, sanotaan, että henkilöllä on motorisia vaikeuksia. Liikunnallisten uusien tai- tojen oppiminen saattaa kestää kauemmin kuin muilla lapsilla.

Monet ihmiset, joilla on autismi, liikuttavat kehoaan tietyillä tavoilla. Silloin puhutaan maneereista, joita on ”pakko” tehdä. Ne eivät kuitenkaan liity liike- eikä tuntoaistihäiriöihin.

Alleviivaan liikkeet, joita minä joskus teen.

  • räpyttelen käsiäni
  • hypin tasajalkaa
  • heijaan itseäni edestakaisin
  • pyörin ympäri paikallani
  • kävelen edestakaisin tai kävelen ympyrää
  • heiluttelen sormiani tai pitelen niitä erilaisissa asennoissa
  • räpyttelen käsiäni tai sormiani nopeasti
  • jotain muuta

Lapset, joilla ei ole autismia, saattavat joskus liikkua samoilla tavoilla, mutta eivät yhtä usein kuin minä. Minun liikkeilleni on olemassa syitä.

Liikun tällä tavoin, kun: (alleviivaa)

  • olen innostunut ja tunnen itseni onnelliseksi
  • olen jännittynyt, jokin ahdistaa tai hämmentää minua
  • olen ikävystynyt, minulla ei ole mitään muuta tekemistä
  • se on tapa/olen tehnyt sitä kauan
  • jotain muuta Liikkeiden ajat ja paikat

Useimmat minun ikäiseni eivät liiku samalla tavalla kuin minä. He eivät räpyttele käsiään tai heijaa itseään tai pyöri ympäri kovin usein.

Minun liikkeeni saattavat häiritä opettajia, lapsia ja vanhempia. Liikkumiseni saattaa huolestuttaa heitä, koska se saa minut näyttämään erilaiselta kuin muut ja he pelkäävät muiden pilkkaavan minua.

  • Kun muut lapset ja aikuiset oppivat lisää autismista, liikkeitteni näkeminen ei häiritse heitä enää niin paljon.
  • Jos heillä olisi autismi, he luultavasti liikkuisivat myös samalla tavalla.
  • Joskus jotkut sanovat, että olen kömpelö. Esimerkiksi, kun pyöräilen ja katson sivulle, niin ohjaustanko kääntyy samaan suuntaan ja minun on vaikea pyöräillä.
  • Yhtäkkiä yllätyn, kun putoan tuolilta, sillä kehoni ei tunnista, missä kohdassa tuolia istun.
  • Minun on vaikea tunnistaa, miten paljon voimia tarvitsen halaamiseen tai karkkipussin avaamiseen ja siksi minulle sattuu usein vahinkoja.
  • Usein en voi toimia, ellen näe, mitä sormet tai jalat tekevät.
  • Joskus välimatkojen arviointi on hyvin vaikeaa.
  • Tasapainon säilyttäminen esim. liukuportaissa ja hississä on vaikeaa ja vastenmielistä.
  • Pelkään korkeita paikkoja, kaatumista ylämäessä, epätasaisessa maastossa, esim. metsässä ja ulkona liukkaalla kelillä.

IHJEITÄ JA TOIMINTAOHJEITA

23

  • Voin yritää muistaa tehdä “ylimääräisiä” liikkeitä vain ollessani kotona omassa huoneessa.
  • Aikuiset voivat antaa minulle aikaa keinumiseen tai muiden terapiavälineiden käyttöön.
  • He voivat opettaa minulle muita liikkumistapoja, joista saattaisin myös pitää. Voisin esimerkiksi pitää keinutuolissa keinumisesta tai hyppy- narulla tai terapiapallolla pomppimisesta.
  • He voivat antaa minulle säännölliset ajat näitä ja muuta liikuntaa varten.
  • Voin istua nihkeällä tuolinpäällisellä tai tyynyllä, jotka estävät minua valumasta lattialle.
  • Voin käyttää “pitopohjaisia” kenkiä tai liuku- esteitä
  • Voin tarttua liukuportaissa kaiteeseen, seisoa jalat hieman erillään ja nojautuen vähän eteen- päin. Samalla otan katseelle kiintopisteen.

Vastaa

Vieritä ylös