Lasten taitovalmennus

Tämän oppitunnin tarkoituksena on esitellä psykiatrian erikoislääkäri Ben Furmanin kehittämän Muksuoppi-menetelmän periaatteet , joita voimme hyödyntää taitojen harjoittelemisessa. Taitovalmentaja voi hyödyntää menetelmän askeleita parhaimmaksi katsomallaan tavalla.

Ratkaisukeskeinen Muksuoppi-menetelmä sopii taitovalmennuksen työkalupakkiin

Ben Furman on psykiatrian erikoislääkäri, psykoterapeutti ja psykoterapian kouluttaja sekä Muksuoppi-menetelmän kehittäjä. Muksuopilla on teoreettinen tausta, joka pohjautuu ratkaisukeskeiseen pedagogiikkaan

Taitovalmennus

  • Muksuopin periaatteet soveltuvat mainiosti taitovalmennukseen
  • riittävän pieniä taitoja opeteltavaksi
  • ympäristön tuki tärkeä

Taidon pitää olla näyteltävissä

Taidon pitää olla konkreettinen

  • lapsi ei ymmärrä abstrakteja taitoja
  • sen pitää olla pilkottavissa
  • mitä tarkoittaa koulukypsyys?
  • se voi tarkoittaa jonottamistaitoa, jakamisen taitoa, viittaamistaitoa jne.

Muksuopin askeleita voi käyttää
taitovalmennuksessa tarpeen mukaan

Aikuisilla on taipumus nähdä lasten ongelmat oireina jostakin taustalla olevasta psyykkisestä häiriöstä tai perheen sisäisistä ongelmista.
Lapset sen sijaan ovat taipuvaisia ajattelemaan, että heiltä puuttuu jokin tietty taito, joka taas sellaisilla lapsilla on, joilla kyseistä ongelmaa ei ole.

Muksuoppi nojaa tähän lapsille luontaiseen ajattelutapaan. Sen tavoitteena on auttaa lapsia kehittämään juuri niitä taitoja, joita he tarvitsevat voittaakseen ongelmansa.

Taitojen harjoittelemisen 15 askelta

1. Ongelmat käännetään taidoiksi
2. Taidosta sovitaan
3. Taidon hyödyt kartoitetaan
4. Taito nimetään
5. Valitaan voimaolento
6. Pyydetään kannustajia
7. Valetaan onnistumisen uskoa
8. Suunnitellaan juhlistamista
9. Taito näytetään
10. Taito julkistetaan
11. Taitoa harjoitellaan
12. Sovitaan miten taidosta muistutetaan
13. Juhlistetaan oppimista
14. Lapsi saa opettaa taidon toiselle
15. Sovitaan seuraavista taidoista

Tässä muutama kuvaus Muksuopin keskeisistä askeleista

Ongelman kääntäminen taidoksi

Ongelmien taidottaminen eli kääntäminen taidoksi on itsessäänkin taito, joka kehittyy harjoittelemalla. Monet Muksuoppia opiskelleet ovat usein todenneet, että juuri tämä Muksuopin ensimmäinen askel on sen vaikein vaihe.

Kun lasten ongelmia taidotetaan, kysymys kannattaa asettaa näin: mitä lapsen pitäisi oppia, jotta hänen ongelmansa poistuisi?

  • Jos lapsi sotkee syödessään, hänen pitäisi oppia syömään siististi.
  • Jos lapsi viivyttelee pukiessaan päälle, hänen pitäisi oppia pukemaan reippaasti.
  • Jos lapsi kastelee öisin sänkynsä, hänen pitäisi oppia heräämään pissalle tai pidättelemään aamuun asti.
Psykiatrian erikoislääkäri Ben Furman

Miten ajattelet toisin?

  • tarvitsemme harjoittelua taidon keksimisessä
  • aikuisten tulee ensin harjoitella ongelman kääntämistä taidoksi

Miksi taidon oppiminen on tärkeää?

Psykiatrian erikoislääkäri Ben Furman
  • kysy lapselta, miksi tämän taidon oppiminen on tärkeää
  • jos lapsi ei ymmärrä taidon tärkeyttä, ei löydy myöskään motivaatiota
  • mitä aikuiset ajattelevat taidon oppimisen tärkeydestä?
  • mitä enemmän hyötyä, sitä suurempi halu oppia se

Miten motivoimme lasta taitojen oppimiseen?

Luo oppimisesta lapselle oma juttu

  • lapsi saa nimetä taidon
  • lapsi nimeää taidon omalla kielellään
  • taidosta on helpompi jutella lapsen omalla nimellä

Taitojen harjoitteleminen on sosiaalinen prosessi,
johon osallistuu lapsen koko lähipiiri

Kyse ei ole vain lapsesta

  • lähipiiri tukee lapsen taitojen oppimista
  • porukkaan sisältyy tukihenkilöitä, voimahahmoja jne.
  • koko porukka muuttuu kannustavaksi ja rohkaisevaksi lapsen myötä

Näytä, miten teet, kun osaat!

Taito pitää olla niin konkreettinen, että sen voi näyttää

  • ei sovita abstrakteja taitoja, silloin taitoa ei voi harjoitella
  • taito tulee voida kuvata videolle
  • näytä miten teet, kun osaat

Kun taito “unohtuu”.

Miten voimme muistuttaa sinua?

  • unohtaminen avaa uuden mahdollisuuden
  • kysymme, miten haluat, että muistutamme sinua taidosta, kun unohdat sen?
  • lapsi määrää, miten häntä muistutetaan
  • sopii aikuisillekin

Paras tapa oppia, on opettaa taito toiselle

Vanhat konstit käyttöön

  • opettaminen auttaa sisäistämään taidon
  • lapsi voi toimia kannustajana toiselle lapselle

Osa Benin videoista on poimittu Muksuoppi 3 op -verkkokurssilta. Voit tutustua siihen täällä

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös