Kuvatukikortit toiminnanohjauksen välineinä

TOIMINNANOHJAUS JA ITSESÄÄTELYTAIDOT, VALTERI UUSI VIDEO 2022 NETTIKAHVILA

Itsesäätelytaitojen osa-alueet icf-viitekehyksessä

Toiminnanohjaus kehittyy kielen avulla

Toiminnanohjauksella tarkoitetaan kykyä säädellä omaa toimintaa. Se on yhteydessä kielellisten taitojen kehittymiseen, sillä ihminen jäsentää maailmaa ja ympäristöään kielen avulla.

  • Vähitellen lapsi alkaa toimia oman sisäisen puheensa ohjaamana.
  • Pienen lapsen toimintaa ohjaa aikuisen toiminta ja puhe.
  • Lapsen kasvaessa toiminnanohjauksen taidot tulevat koko ajan tärkeämmiksi, jotta lapsi kykenee selviytymään elämässä itsenäisemmin.

Oman toiminnan ohjausta voidaan kuvata seuraavasti:

  • 1. Tehtävän määrittäminen
  • Mitä minun pitikään tehdä?
  • Mitä minulta kysytään?
  • 2. Toimintasuunnitelman tekeminen
  • Mitä tarvitsen työskentelyyni? Millaisia välineitä?
  • Miten teen tehtävän?
  • Kuka auttaa minua?
  • Miten kauan tehtävän tekemiseen menee aikaa?
  • 3. Suunnitelman toteuttaminen
  • Toiminko, kuten yhdessä suunnitteltiin?
  • Toiminko oman suunnitelmani mukaisesti?
  • 4. Lopputuloksen arvioiminen
  • Miten onnistuin tehtävän suorittamisessa?
  • Mikä onnistui hyvin?
  • Mitä olisin voinut tehdä toisin?
  • Mistä pidin tehtävän suorittamisessa? Mistä en pitänyt?
  • 5. Tehtävän jälkeen
  • Mitä teen, kun tehtävä on tehty?

Näin lapsi saa kokemuksia toiminnanohjauksesta

  • On tärkeää, että lapsi saa päivittäin kokemuksia oman toiminnan ohjaamisesta, suunnittelemisesta ja arvioinnista aikuisen tuella.
  • Esimerkiksi aamupiirissä suunnitellaan koko päivän ohjelmaa tai yksittäisessä tilanteessa pilkotaan tehtävä osasiksi yhdessä lapsen kanssa.
  • Päivän alkuun sijoittuvalla yhteisellä suunnittelutuokiolla jokainen lapsi saa tietoa, mitä päiväkodissa tänään tapahtuu. Samalla lapsi oppii jäsentämään aikaa. Hänelle syntyy käsitys tapahtumien peräkkäisyydestä ja ennustettavuudesta eli siitä, kuinka asiat seuraavat toisiaan ja hän oppii syyseuraussuhteita.
  • ESTEILLE …
  • sivu 59 tukea
  • toiminnanohjauksen osa-alueet 62 –>65
  • aloitteellisuus
  • joustavuus
  • suunnittelu
  • käyttäytymisen säätely eli toimintayllykkeisiin vastaamisen säätely
  • organisointikyky
  • palautteen vastaanottaminen ja hyödyntäminen
  • TOIMINNANOHJAUKSEN TUKIKEINOJA s. 65
  • ajan hahmottamisen tukeminen, kuvat
  • erilaiset kellot s. 67
  • syys-seuraussuhteet 68, sosiaalinen tarina, miellekartta
  • ennakointi, siirtymä- ja muutostilanteissa tukeminen s 69
  • strukturointi
  • selkeät ohjeet
  • palaute sivu 76
  • palkitsemisjärjestelmät s 77
  • odottaminen 81
  • VALTERI Arjen hallinta, toiminnanohjaus 2015omasta elämästä huolehtiminen, hyvinvointi, talous ym.ops 2014 – itsestä huolehtiminen ja arjen taidot. kuva ophajankäytön hallinta keskeistä, kts. kuva -viikonpäivät, kuukaudet, vuoden kierto, kalenterin käyttöön ottaminen – mobiili!hygieniaruoan hankkiminensiivoushankinnatraha-asiatviranomaisten kanssa asiointiToiminnanohjauksen osatoiminnot – kts. kuvavisualisointi, jäsentäminen, monikanavaista ohjausmenetelmää, ensin – sittenkortti muistutuksena jumitilanteissakuvia: kengännauhojen solmiminen kuvien avulla, kuva joka vaiheesta solmimiseenkuvasarja kotitaloustunnille – amme – ammatillisen kuvapankkipesukoneen käyttöpapunet, ammeen kuvatarjen hallintataidot ennaltaehkäisee syrjäytymistäohjaajan ohjauskäynti päiväkoteihin ja kouluun Onerva- tulostettavia tehtäviä

SUPPEA TOIMINTAKYKYARVIO

  • Arjen taidot
  • Minä
  • Minä ja muut
  • Oppiminen ja koulunkäynti

Valinnaiset

  • Aistitoiminnot
  • Kommunikointi
  • Käyttäytyminen
  • Motoriset taidot
  • Psyykkinen hyvinvointi
  • Oppiminen: laskeminen, lukeminen ja kirjoittaminen

Arjen taidot

  • Nukun hyvin
  • Jaksan hyvin koko päivän
  • Syön terveellisesti ja riittävästi
  • Osaan tehdä itselleni välipalaa
  • Teen kotitöitä
  • Liikun ja ulkoilen päivittäin
  • Hoidan omia asioitani
  • Osaan käyttää matematiikkaa arjessa
  • Osaan käyttää rahaa
  • Pyydän tarvittaessa apua
  • Osaan mennä kauppaan, kavereille, kouluun, kirjastoon, harrastuksiin jne.
  • Osaan liikkua julkisilla
  • Osaan liikkua turvallisesti
  • Osaan käyttää kännykkää, tietokonetta, tablettia
  • Osaan kellonajat ja kalenteri
  • Peseydyn päivittäin
  • Valitsen säänmukaiset vaatteet

Minä ja muut

  • Kohtelen toisia ystävällisesti
  • Olen mielelläni muiden seurassa.
  • osaan olla muiden kanssa erilaisissa tilanteissa
  • Olen vapaa-ajalla kavereiden kanssa
  • Minulla on kaveri, jolle voin kertoa omista asioistani
  • Tulen toimeen perheeni kanssa

Vahvuuskatsaus

  • Minulla on haaveita/toiveita tulevaisuuteen
  • Minun on helppo jutella muiden kanssa
  • Pystyn työskentelemään itsenäisesti
  • Koulupäivät sujuvat hyvin
  • Olen kiinnostunut lukemisesta

Toimintakyky 0 -4

  • 0 suoriudun itsenäisesti
  • 1 tarvitsen vähän tukea
  • 2 tarvitsen kohtalaisesti tukea
  • 3 tarvitsen paljon tukea
  • 4 en kykene

Ristiriitaiset arviot

Vertailu edelliseen arviointiin

Väittämiä – kyllä tai ei -vastaus ja vapaa teksti

Päiväkoti-ikäisen toiminnanohjaus

Päiväkoti-ikäisen päiväohjelma

  • aamutoimet
  • leikki
  • lähtö päiväkotiin tai eskariin
  • kotiinpaluu
  • välipala
  • ulos tai lukemista
  • ruoka
  • iltatoimet asia kerrallaan
  • nukkumaan
  • kuvia voi lisätä aina tilanteen mukaan

Kouluun lähtö

  • koululaisen taulu yhdistettynä
  • koululaisen 9 v. aamu, ei enää kelloa
  • yhdessä katsottiin, mitä hän haluaa siihen, mitä pitää muistaa
  • avaimet laitettiin kiinni reppuun, niin ei tarvita avainkuvaa
  • tämä on eteisessä ennen ulko-ovea
  • edelleen haluaa käyttää
  • lisätään tarpeen mukaan kuvia, esim. liikuntataarvikkeet
  • seinässä tai pöydällä

Koululaisen iltatoimet

  • lipaston päällä
  • kellotaulut, milloin pitää tehdä, että ehtii tehdä ennen klo 8
  • itse valitsi, mitä tekee
  • läksyt ensin, sitten puhelinaika
  • kortteja voi muokata, leikata, kirjoittaa tekstiä

Viikkokalenteri

  • viikonpäiville kuvat värillisinä ja mustavalkoisina
  • päiväkodissa lauletaan viikonpäivistä värien mukaan
  • nuorimmainen osaa jo seurata värejä
  • kellotaulut, joihin voi laittaa tussilla kellonaikoja
  • tässä omia esimerkkejä
  • näitä voi käyttää, kun tarvitaan kellonaikaa
  • koululainen osaa digitaalisen ja tavallisen kellon
  • pienempi osaa jo vähän verrata
  • on ollut hyötyä kellon opetteluun
  • koululaisen muistilista
  • avainkuva puuttuu
  • mitä pitää muistaa kun lähtee kouluun itsenäisesti
  • edellisenä päivänä mietittiin, millaiset kengät pitää laittaa kelin mukaan
  • ovi lukkoon
  • koululaisen täydennys
  • jumppapussi, uimatarvikkeet
  • hiihto jne
  • eväät, juomapullo
  • kävellen, pyöräily, taksi jne.
  • MINKÄ IKÄISENÄ ESIKOINEN ALKOI LÄHTEÄ ITSENÄISESTI AAMULLA KOULUUN

Miten vaikuttaa toiminnanohjaukseen

Toiminnanohjauksen harjoittelu vaatii runsaasti toistoja

Vastaa

Vieritä ylös