Aistihaasteiden tunnistaminen ja taitojen harjoittelu

Aistimusten aallokossa

Tarkistuslista: vestibulaaris-bilateraalisen integraation häiriö

Vaikuttaako siltä, että

  • lapsi kehittyy muuten normaalisti, mutta hänellä on vaikeuksia lukemaan ja laskemaan oppimisessa?
  • lapsi erittäin mielellään keinuu, juoksee ja hyppii, sietää runsaasti liikekokemuksia tuntematta huimauksen tunnetta yhtä helposti kuin lapset yleensä
  • lapsen on vaikea seurata katseellaan liikkuvaa kohdetta tai jatkaa kirjoittamistaan samasta kohdasta, kun hän välillä katsoo mallia taululta tai toisen lapsen vihkosta eli nostaa katseen pois omasta vihkostaan
  • lapsi ei pärjää hyvin tietyissä liikuntalajeissa?
  • lapsi kaatuilee useammin kuin ikäisensä yleensä eikä kaatuessaan suojaa itseään käsillä?
  • lapsi tuntuu painavalta, kkun yrität auttaa pysymään oikeassa asennossa tai tasapainossa?
  • lapsen on työlästä säilyttää hyvä istuma-asento, hän valuu ja nojailee istuessaan pöydän ääressä?
  • lapsella on vaikeuksia tehtävissä, joissa molempien käsien tai kehon molempien puolien tulee toimia yhdessä, kuten saksilla leikkaamisessa, ruutu- ja haara-perusbyoyissä, kengännauhojen sitomisessa sekä polkupyörällä ajamisessa?
  • lapsenkätisyys ei ole vakiintunut, esim lapsi vaihtaa kättä kirjoittaessaan vielä kuudennen ikävuoden jälkeen
  • lapsi sekoittaa suuntakäsitteitä: oikea ja vasen, ylä- tai alapuoli
  • lapsi sekoittaa kirjainten suuntia taikirjoittaa kirjaimet ja numerot eri suuntaan
  • lapsi välttää kehon keskilinjan ylittämistä, esim. ei kurota oikealla kädellään kehon vasemmalle puolelle vaan kääntää koko kehoaan?
  • lapsen on työlästä tuottaa sujuvia ja rytmikkäitä liikkeitä
  • lapsi näyttää jäsentymättömältä tai näyttää kuin hän olisi eksyksissä omassa ympäristössään

Vinkkejä

Keinoja, joiden avulla vestibulaarista aistia voidaan auttaa kehittymään ja toimimaan tarkoituksenmukaisemmin

  • kehittyvä lapsi tarvitsee liikekokemuksia päivittäin. Varaa joka päivä aikaa aktiiviseen liikkumiseen, esimerkiksi keinumiseen, liukumiseen ja hyppimiseen
  • rohkaise lasta liikkumaan itse aktiivisesti sen sijaan, että joku liikuttaisi häntä, työntää rattaista, vetää pulkassa jne.
  • liikunnalliset leikit, joihin lliittyy nopeaa liikettä ja paljon suunnanmuutoksia, aktivoivat lasta ja parantavat hänen vireyttään
  • Liikunnalliset leikit, joihin liittyy hitaita rytmisiä liikkeitä esim. keinuminen, keinuttelu, rauhoittavat lasta
  • seuraa miten lapsi reagoi liikekokemuksiin. siten opit, millaiset liikekokemukset saavat hänet aktiiviseksi ja millaiset rauhoittavat häntä
  • älä koskaan pyöritä tai keinuta liikaa
  • ohjaa lasta ajoittain toimimaan lattialla vatsallaan, niin että hän kannattelee kehoa kyynärpäiden varassa, esim lukemaan, pelaamaan peliä, piirtämään
  • kannusta lasta toimintaan, joka vaatii tasapainottelua, kuten luistelemaan, ajamaan polkupyörällä. potkimaan palloa
  • tee lapsen kanssa kehon oikean ja vasemman puolen toimintaa vaativia asioita, kuten naruhyppyä, uimista, soutamista, soittamista (rummut, piano jne, muovailua ja ompelutöitä
  • kokeile pelejä, jotka vaativat silmien, pään ja käsien liikkeiden koordinoitua hallintaa, kuten pallon kopittelua, nelimaalia, pöytätennistä ja tennistä

TArkistuslista: yliherkkä reagointi liikkeeseen ja asennon muutoksiin (painovoima), epävarmuus ilmenee epätavallisen voimakkaana pelkoreaktiona liikkeeseen tai korkeisiin paikkoihin, niitä voidaan havaita myös lapsilla, jolla ei ole sensorisen integraation häiriötä

Vaikuttaako siltä, että lapsi

  • jännittyy kun, hänet nostetaan ilmaan, hän yrittää kaikin voimin pitää jalat maassa?
  • lapsi pelkää epärealistisen voimakkaasti kaatumista tai putoamista sekä korkeita paikkoja?
  • lapsi pelkää hississä ja liukuportaissa kulkemista?
  • lapsi reagoi pelokkaasti liikkeeseen tai pään asennon muutoksiin?
  • lapsi ei pidä siitä, että hänen päänsä on ylösalaisin tai hän joutuu kallistumaan taaksepäin, esim. tehdessään kuperkeikkoja, kieriessään tai telmiessään?
  • lapsella ei ole niin hauskaa leikkikentän välineissä tai liikkuvissa leikkivälineissä kuin muilla lapsilla ja hän jopa välttelee niitä?
  • lapsi ei mielellään hyppää ylhäältä alas tai kuluttaa paljon aikaa sen suunnitteluun?
  • lapsi tuottaa uusia liikkeitä tai toimii epätasaisella alustalla harvinaisen hitaasti, esim. istuu hitaasti uuteen autoon, kulkee hitaasti ylä- ja alamäessä, kuten metsässä?
  • lapsi kulkee portaita ylös ja laskeutuu niitä alas hitaasti ja tukeutuu kaiteeseen enemmän kuin muut
  • välttelee kiipeämistä, vaikka voisikin pitää kiinni molemmilla käsillä
  • pelkää korotetulla alustalla kävelemistä, ikään kuin se olisi erittäin korkea
  • lapsi pelkää tasapainonsa menettämistä
  • lapsi pelkää autossa, jos se kääntyy nopeasti kurveissa, tai mutkaisella tiellä
  • lapsi arvioi tilaa ja etäisyyksiä epätarkasti
  • hätääntyy, jos häntä työnnetään istuma-asennosta nopeasti taaksepäin
  • vältelee leikkejä, joissa liikutaan ennakoimattomasti, hippa, jalkapallo, polttopallo
  • lapsi tuntee olonsa epävarmaksi isoissa avoimissa tiloissa

Vinkkejä

  • auta lasta osallistumaan toimintoihin, eim. kokeile keinua, jossa lapsen jalat ulottavat maahan, tai istu itse keinussa lapsi sylissä
  • painetunnon antaminen lihaksiin ja koko vartaloon auttaa lasta tuntemaan olonsa turvallisemmaksi, pitele lasta lantiosta ja anna painetuntoa, paina käsillä hellästi, se voi auttaa tuntemaan olo turvallisemmaksi kuin kädestä pitäminen
  • rauhallista, edestakaista liikettä helpompi sietää kuin pyörivää
  • taaksepäin kallistaminen voi olla erityisen pelottaavaa, älä kokeile ennen kuin lapsi sietää sen
  • mielikuvitusleikit voivat innostaa lasta liikkumaan
  • kannusta lasta sulkemaan silmät, kun teette turvalliselta tuntuvia liikkeitä, oppii tuntemaan oman kehonsa asennon suhteessa ympäröivään tilaan
  • joskus lisäpaino – ranne- ja nilkkapainot, hernepusseilla täytetty reppu, lisää turvallisuudentunnetta
  • anna lapsen käyttää paljon aikaa
  • mieti, voitteko käydä tutustumassa uusiin paikkoihin etukäteen, esim. uimahalli,

Dyspraksia – toiminnan suunnittelun eli motorisen ohjailun häiriö

Tarkistuslista – toiminnan suunnittelu – praksia

  • kömpelö,
  • välttelee osallistumista
  • vaikeus keksiä, mitä voisi tehdä, miten leluilla voisi leikkiä
  • valitsee aina saman leikin tai puuhan
  • ei toimi jäsentyneesti, lisää esim. kummallisia vaiheita tai jättää jotain pois
  • vaikea aloittaa tai lopettaa toimintaa
  • vaikea pitää huoneensa tai koulupöytänsä järjestyksessä
  • kolhii itseää usein
  • taitojen oppiminen vaikeaa, kengännauhat, pukeminen, kirjaimien ja numeroiden kirjoittaminen, pallon kiinni ottaminen

Vinkkejä

  • tue lasta sanallisesti
  • tehtävien pilkkominen pienempiin, hallittavampiin osiin
  • toiminnat, joissa kiivetään ja ryömitään esteiden yli, ali ja läpi – esim. leikkikentän kiipeilyverkko, tunneli, esterata
  • matkitaan toisen toimintaa esim. seuraa johtajaa -leikki, laululeikit
  • yksinkertaiset sanalliset ohjeet, Kapteeni käskee
  • suunnittelu ja toteutus vaihe vaiheelta. esim. voileivän tekeminen, lahjan paketoiminen, askartelu
  • liikkeiden tuoton oikea ajoitus – esim. pallon potkaisu
  • mikä on lapselle vaikeaa: matkiminen, sanallisten ohjeiden mukaan toimiminen, liikesarjojen tuotto, ajoitus, uusien ideoiden keksiminen, auta lasta käyttämään vahvuuksiaan
  • haluaa olla pomo, jotta voi itse päättää mitä tehdään

Tarkistuslista – Yliherkkä reagointi tuntoaistimuksiin

  • välttää kasvoihin tulevaa kosketusta tai kääntää päästä pois, jos jokin on liian lähellä kasvoja
  • ei halua toisten pesevän hänen kasvojaan tai hiuksiaan
  • inhoaa epätavallisen paljon hammaslääkärissä käyntiä ja hampaiden tutkimista
  • sormien ja varpaiden kynsien leikkaaminen tuntuu erittäin epämiellyttävältä
  • ei pidä siitä, että toiset koskettavat häntä, vaikka kosketus olisi ystävällinen ja hellä, vetäytyykö halauksesta, vältteleekä ystävienkin koskettamista
  • reagoi kosketukssiin oudosti ja eri tavoin eri aikoina
  • reagoi kielteisesti pukeutumiseen ja tietynlaisiin vaatteisiin
  • pelästyy herkästi, jos joku lähestyy takaapäin
  • ärtyy jos toiset liian lähellä, esim jonossa tai tungoksessa
  • epätavallinen tarve kosketella tai välttää koskettamista tietynlaisia materiaaleja tai pintoja
  • ei laita mielellään käsiä hiekkaan, sormiväreihin tai muovailuvahaan eikä käsittele runsaasti tuntoaistimuksia tuottavia materiaaleja
  • välttelee paljain jaloin kävelemistä hiekalla tai nurmikolla
  • tarkka ruoan koostumuksesta tai lämpötilasta

Vinkkejä

  • kevyt, kutittava kosketus ärsyttää yleensä enemmän kuin vakaa ja tasainen painetuntokokemus, kämmenellä koskettaminen on vähemmän ärsyttävää kuin sormenpäillä
  • helpompi, jos saa olla jonon ensimmäinen tai viimeinen, paras paikka toisten takana, ei välissä, toisten hipaisu voi ärsyttää
  • vakaa ja tasainen painetuntokokemus saattaa peittää ärsyttävän tuntoaistimuksen, siksi hieromme kohtaa, johon sattuu, lapsen painaminen hampurilaiseksi kahden tyynyn väliin voi rauhoittaa
  • tarkkaile: materiaalit, vaatteet, leikkivälineet, sosiaaliset tilanteet,
  • lisää vähitellen erilaisia tuntoaistikokemuksia leikkeihin, ruokailuun, kylpytuokioihin, lapsen helpompi aloittaa itse, näytä esimerkkiä ja tee toiminnasta hauskaa, mielikuvisleikkejä, älä pakota lasta mihinkään toimintaan
  • lapsi hyötyy enemmän oman aktiivisen toimintansa kautta syntyneistä tuntoaistikokemuksista, rohkaise lasta
  • raskas työ kuten ruokakassien ja pyykkikorin kantaminen, ostoskärryjen työntäminen, raskaan repun pitäminen,työntö ja vetoleikit hyppiminen, tuottaa aistimuksia, jotka rauhoittavat ja jäsentävät tuntoherkkyyttä, pyydä lasta auttamaan
  • usko lasta, kun hän sanoo, että jokin sattuu, selitä myös sukulaisille ja opettajille

Tarkistuslista- näköhahmottamisen ongelmat

  • viiojen tekeminen tai rajojen sisällä pysyminen vaikeaa väritys- piirustus- tai kirjoitustehtävissä
  • palapelien kokoaminen tai palikoilla rakentaminen vaikeaa
  • astuu ohi rappusissa tai katukivillä
  • vaikeuksia löytää oikea tie paikasta toiseen, eksyy helposti
  • ei miellään jää vieraaseen paikkaan, koska tietää eksyvänsä
  • vaikea löytää erilaisuuksia ja samankaltaisuuksia kuvista ja kuvioinneista
  • vaikea löytää oikea esine laatikosta tai tunnistaa tutut kasvot väkijoukosta
  • vaatteiden napit ja nepparit menevät helposti vääriin reikiin ja kengät vääriin jalkoihin
  • kiinnittää huomiota tehtävä osiin, mutta kokonaiskuvan muodostaminen hankalaa
  • vaikea löytää maamerkkejä: missä on oma naulakko, minne kotitehtävät jätetään, missä kynät teroitetaan
  • askartelussa kuvan leikkaaminen tai osien liimaaminen oikeisiin kohtiin vaikeaa

Vinkkejä

  • palikoilla rakentaminen, mallirakennelma, jonka lapsi voi kopioida tai nimeä esim. silta, tunneli, parkkipaikka
  • tarjoa palapelejä, jotka vastaavat lapsen taitoja, esim ensin kolopalapelejä
  • kuvakirjat, joissa etsitään erilaisia asioita
  • harjoittele muotojen ja kirjainten piirtämistä erilaisiin materiaaleihin, hiekkaan, saippuavaahtoon, ikkunaan
  • pallon kopittelu, pallo- ja mailapelejä, ompelu, sormeilu, pujottelu, leikkaa liimaa
  • piirustusteline, kalteva pinta, pystysuora pinta
  • sokkeloiden seuraaminen leikkiautolla, lapsi tekee omia sokkeloita
  • ei liikaa näköaistiärsykkeitä

Tarkistulista – auditiivis-kielelliset ongelmat

  • vastaa epäjohdonmukaisesti kun hänelle puhutaan
  • ymmärtää usein väärin sen, mitä hänelle sanotaan
  • sekoittaa samalta kuulostavia sanoja – pannu – kannu
  • vaikea toistaa oikein sanoja tai lauseita
  • puhetta vaikea ymmärtää, ääntää sanoja väärin, pitkät sanat erityisen vaikeita
  • ymmärtää osan kerrotusta asiasta, toimintaohjeesta tai tarinasta mutta ei muista yksityiskohtia
  • kuntelee hyvin hiljaisessa ympäristössä mutta häiriintyy meluisassa
  • ei tiedä, mistä suunnasta äänet tulevat
  • vaikea katsella ja kuunnella samaan aikaan
  • vetäytyy omiin ajatuksiinsa, ei kiinnostu
  • vastaa kysymyksiin kummallisesti, ymmärtää kysymyksen väärin
  • pitää päätä kallellaan keskittyessään kuuntelemaan

Vastaa

Vieritä ylös