Haastava käyttäytyminen ruokailutilanteessa

Ruokailuhetken haasteet

  • käsien motoriikan haasteet, voi olla vaikea käsitellä tavallista mukia tai lasia, samoin ruuan paloittelu hankalaa
  • Äänimaailma häiritsee, astioiden kalina, puheen äänet, tilan kaiku jne.
  • Pakotetaan/ painostetaan syömään
  • Pakko ruokailla muiden lähellä
  • Rauhattomuus/ vaikeus istua
  • Juoma kaatuu
  • Liian lyhyt aika ruokailuun
  • apsen oman toiminnan joustavuus ei riitä, ympäristöä täytyy mukauttaa
  • ruokailutilanteen sosiaalisuus voi olla sietämätön
  • Kiirehtii pöydästä muiden mukana
  • Muu, mikä

Käyttäytymishaasteet ruokaillessa

  • haastavaa käyttäytymistä, sylkemistä, ruuan ja tavaroiden heittelemistä, kiljumista
  • iirtymät usein haasteellisia ja ruokailu on niitä täynnä: toisesta toiminnasta ruokailuun, ruuasta toiseen, koostumuksesta toiseen, suullisesta toiseen
  • Valikoivat syöjät käyttäytyvät usein haastavasti ruokailutilanteissa johtuen monista eri syistä.
  • Ensisijaisen tärkeää on pyrkiä ymmärtämään syitä lapsen/nuoren käyttäytymisen taustalla
  • Käyttäytyminen on aina viesti muille
  • Mikäli haastava käyttäytyminen on jatkunut jo kuukausia tai vuosia, voi viedä runsaasti aikaa ennen kuin se vähenee ja korvautuu sopivammalla käytöksellä.
  • Toimi itse aina rauhallisesti ja tuomitsematta
  • Luo rutiini ruokapöytään siirtymiselle
  • Kuvatuki
  • Kuormittuminen aistiärsykkeistä
  • Kontrolloinnin tarve ja rituaalit, joustamattomuus
    • Usein pyrkivät kontrolloimaan ympäristöä ja tilannetta suojellakseen itseään kuormittumiselta, pystyäkseen ennakoimaan tilannetta paremmin ja tehdäkseen siitä vähemmän uhkaavan
    • Saattavat vaatia aina saman lautasen, saman lusikan, saman istumapaikan ja samat tietyt ruoat juuri tietyllä tavalla valmistettuna ja tarjoiltuna
    • Mikäli rutiinit muuttuvat tai rituaalit eivät mahdollistu voi seurauksena olla hyvinkin häiritsevää tai sopimatonta käyttäytymistä
  • Siirtymätilanteet
    • Siirtymät usein haasteellisia ja ruokailu on niitä täynnä: toisesta toiminnasta ruokailuun, ruoasta toiseen, koostumuksesta toiseen, suullisesta toiseen
  • Voi kestää useampia päiviä/viikkoja ennen kuin lapsi ymmärtää säännöt ja luonnolliset seuraamukset. Pysyttele rauhallisena. Mikäli lapsen ongelmallinen käyttäytyminen jatkuu pitkään, arvioi uudelleen ruokailutilanteen ilmapiiriä ja ympäristötekijöitä. Mieti erityisesti seuraavia kysymyksiä liittyen lapsen ongelmalliseen käyttäytymiseen:
    • Saako lapsi jokaisella aterialla ainakin yhtä suosikki ruoka-ainettaan?
    • Onko lapsen istuma-asento hyvä ja tuoli sekä pöytä lapselle sopivan kokoiset?
    • Onko ympäristö stressitön ja rentoutunut ilman painostusta syödä uusia ruokia?
    • Onko lapsen haasteet aistisäätelyssä yms. Huomioitu?
    • Onko lapsella mahdollisuus päättää ruokailu positiivisessa hengessä esim. pyytämällä lupaa poistua pöydästä tai näyttämällä kuvakorttia, joka tarkoittaa syömisen olevan valmista?

Vastaa

Vieritä ylös