Bonus: Haasteiden ja taitojen tunnistaminen KESY-korteilla

Näin tunnistat haasteita ja taitoja KESY-korttien avulla

  • Teimme listan KESY-kortteihin liittyvistä haasteista ja niihin liittyvistä taidoista.
  • Taidot on listattu ICF-luokituksen mukaan.
  • Työkalu sopii sekä huoltajille että ammattilaisille.

Haaste

Taito

ICF-koodi

Haaste

Taito / sisällysluettelo

RUUMIIN / KEHON TOIMINNOT

Mielentoiminnot (PL1)

  • lapsi jumittuu usein
  • vetäytyy omaan kuoreensa (shutdown)
  • saa melttareita (meltdown)
  • väkivaltaisuutta

Ennakointitaito

  • Tietoisuustoiminnot, muu määritelty / shutdown, meltdown (b1108)
  • hallitsemattomat tunnereaktiot
  • tunteiden säätelyssä haasteita
  • vaikea nimetä tunteita

Tunnetaito

  • Tunteiden säätely (b1521)
  • vaikeus nukahtaa
  • yöheräilyä
  • liian vähän unta

Unitaito

  • Unitoiminnot (b134)
  • vaikea hahmottaa palapeliä
  • vaikea muistaa, mikä puuttuu muistipelissä
  • eksyy helposti

Hahmotustaito, palapelitaito

  • Havaintotoiminnot (b156)

Aistimukset ja kipu (PL2)

  • herkkyys valoihin, ääniin
  • kosketusherkkyys
  • vaikea tunnistaa kuumaa ja kylmää
  • valikoiva syöminen
  • herkkyys hajuille

Aistitaito

  • Aistimuksiin reagointi (PL2)
  • pelkää keinumista, kiipeämistä, liukumista
  • pelkää tasapainon menettämistä

Tasapainotaito, keinutaito

  • Tasapainoelintoiminnot (b235)
  • pelkää neuloja
  • kun kaatuu, kipu tuntuu pahalta
  • jatkuva kivun tunne

Rohkeustaito

  • Kipuaistimus (b280)
  • oikea-vasen -kätisyys vaihtelee
  • vaikea jäljitellä liikesarjaa mallista
  • peleissä haasteita silmä/käsi- tai silmä/jalka -koordinaatiossa

Pelisilmätaito

  • Tahdonalaisten liikkeiden koordinaatio (b7602)

SUORITUKSET / TAIDOT JA OSALLISTUMINEN

Oppiminen ja tiedon soveltaminen (PL1)

  • (pieni) lapsi ei ole kiinnostunut muiden toimista
  • ei matki aikuisten toimintoja, kuten puhumista puhelimeen tai kaupassa käyntiä

Matkimistaito

  • Jäljitteleminen (d130)
  • lapsi ei opi helposti uusia sanoja
  • lauseiden käyttö vaikeaa
  • ei ole kiinnostunut tarinoista

Sanataito

  • Kielen omaksuminen (d132)
  • lapsi ei käytä peruskäsitteitä puheessa
  • värejä, lukumääriä, sijaintikäsitteitä
  • ei yläkäsitteitä

Lamppusyttyy-taito

  • Käsitteiden omaksuminen (d137)
  • lapsi ei kovin paljon kysele, mitä ympärillä tapahtuu
  • ei käytä sanoja miksi, mitä, miten?
  • ei osoita uteliaisuutta

Kysymistaito

  • Tiedon omaksuminen (d138)
  • kirjaintuntemus ei ikätasoista
  • ei tunnista kirjain-äänne -vastaavuutta
  • lukutaito ei ikätasoista
  • mahdollisesti luki-haasteita

Lukemaan oppimisen taito

  • Lukemaan oppiminen (d140)
  • kynäasento vielä hakusessa
  • silmä-käsi -koordinaatiossa haasteita
  • kirjoittaminen ei ikätasoista

Kynätaito

  • Kirjoittamaan oppiminen (d145)
  • laskemaan oppimisen perustaidot vielä hakusessa
  • laskemistaidot eivät ikatasoiset
  • mahdollisia haasteita

Numerotaito

  • Laskemaan oppiminen (d150)
  • lapsella haasteita perustaidoissa
  • ruokailuvälineiden käyttö
  • käsien peseminen jne.

Perustaito, kotitaito

  • Taitojen hankkiminen (d155)
  • vaikea herättää lapsen huomio
  • keskittymishaasteita, jos ympärillä hälinää
  • vaikea vaihtaa keskittymisen kohdetta

Keskittymistaito

  • Tarkkaavuuden kohdentaminen (d160)
  • ääneen lukeminen hidasta
  • hiljaa lukeminen ei vielä onnistu
  • luetun ymmärtämisessä haasteita
  • mahdollisia luki-vaikeuksia
  • ei ikätasoista osaamista

Lukemistaito

  • Lukeminen (d166)
  • vaikea käyttää sanoja niiden asianmukaisessa merkityksessä
  • oikeinkirjoitus haastavaa
  • taivutusmuodot ja välimerkit hakusessa
  • vaikea ilmaista monimutkaisia asioita

Kirjoittamistaito

  • Kirjoittaminen (d170)
  • yksinkertaiset laskutoimet vielä hakusessa
  • monimutkaisemmat laskutoimet haasteellisia
  • matemaattiset taidot eivät ikätasoisia

Matikkataito

  • Laskeminen (d172)
  • yksinkertaiset arjen pulmat vielä haasteellisia
  • ei ryhdy ratkomaan monimutkaisempia ongelmia
  • ei innostusta ongelmien ratkaisemiseen

Ratkaisutaito

  • Ongelman ratkaiseminen (d175)

Yleisluonteiset tehtävät (PL2)

  • tehtävien aloittaminen haaste
  • tehtävien loppuun tekeminen vaikeaa
  • tehtävän tekemisen suunnittelu jää puolitiehen
  • jos siirtyy toiseen tehtävään, ensimmäisen tehtävän jatkaminen jää kesken

Tehtävien loppuunviemisen taito

  • Useiden tehtävien tekeminen (d220)
  • aamutoimet yleensä kaaosta
  • pukeutuminen, aamupalan syöminen ja päiväkotiin/kouluun lähtö aina vaikeaa

Aamutaito

  • Päivittäin toistuvien tehtävien ja toimien suorittaminen (d230)
  • matala stressikynnys
  • kuormittumista, jota toisen vaikea nähdä
  • ei vielä keinoja stressin hallintaan

Stressitaito

  • Stressin ja muiden psyykkisten vaateiden käsitteleminen (d240)

Kommunikointi

  • vaikeus ilmaista ajatuksiaan puhumalla
  • keskustelu ikätovereiden kanssa vähäistä
  • tarvitsee aikuista tulkitsemaan ajatuksiaan

Puhumistaito

  • Puhuminen (d330)
  • vaikeus aloittaa keskustelua
  • vaikeus ylläpitää keskustelua ja lopettaa se
  • vaikea ilmaista eleillä ja ilmeillä keskustelun aloittamista ja lopettamista

Keskustelutaito

  • Keskustelu (d350)

Liikkuminen

  • vaikeus ylläpitää istuma-asentoa
  • vaikeuksia pysyä paikallaan
  • jonossa seisominen vaikeaa
  • motorisia haasteita

Istumistaito

  • Asennon ylläpitäminen (d415)
  • kävely vielä epävarmaa, ei suuntatietoista
  • kävelyrytmi ei vakiintunut
  • käsien myötäliikkeitä
  • vaikea kävellä epätasaisessa maastossa
  • väsyy kävelemisestä

Kävelytaito

  • Käveleminen (d450)
  • kätisyys vielä epäselvä
  • vaikeus tarttua pieniin esineisiin
  • pienten esineiden kuten kolikoiden tai nappuloiden poimiminen vaikeaa
  • vaikeus käyttää kynää, saksia tai ruokailuvälineitä

Käsillä tekemisen taito

  • Käden hienomotoriikan käyttäminen (d440)
  • välttelee liikkumista ja liikuntaa
  • ei osallistu mielellään ryhmäliikuntaan
  • sääntöjen ymmärtämisessä haasteita
  • motorisia haasteita
  • tasapainon kanssa haasteita

Liikkumistaito

  • Liikkuminen (d455)

Itsestä huolehtiminen (PL5)

  • vaikeus pukea vaatteita tarkoituksenmukaisessa järjestyksessä
  • säänmukainen pukeutuminen haaste
  • pukeminen aikaanvievää
  • tarvitsee tukea pukeutumisessa

Pukemistaito

  • Pukeutuminen (d540)
  • tarvitsee tukea syömisessä
  • valikoiva syöjä
  • ruokailutilanne haastava
  • syö liian vähän
  • haastetta ruokailuvälineiden käytössä

Ruokailutaito

  • Ruokaileminen (d510)
  • aistihaasteita peseytymisessä
  • hygieniasta huolehtiminen unohtuu
  • veden kosketus sattuu
  • hiustenpesu vaikeaa

Pesutaito

  • Peseytyminen (d510)
  • vessahädän tunnistaminen haastavaa
  • tarvitsee vielä apua vessakäynneissä
  • vessakäynnin järjestys ja käsien peseminen hakusessa

Vessataito

  • WC-käynnit (d530)

Henkilöiden välinen vuorovaikutus ja ihmissuhteet (PL7)

  • vähän kavereita
  • vaikea löytää kavereita
  • arka ja vetäytyvä
  • vaikeus ymmärtää sanattomia viestejä
  • sosiaalisten sääntöjen noudattamisessa haasteita
  • empatian osoittaminen

Kaveritaito

  • Henkilöiden välinen monimuotoinen vuorovaikutus / Sosiaaliset taidot (d720)

Keskeiset elämänalueet (PL8)

  • ei osallistu mielellään ohjattuun toimintaan
  • ei jaksa keskittyä piirin toimintaan
  • ei kiinnostusta oppimaan uusia asioita ohjatussa toiminnassa

Piiritaito

  • Ohjattu toiminta (d815)
  • perustaidot vielä hakusessa
  • poissaoloja
  • useita koulutaitoja vielä opittava
  • yhteistyö muiden oppilaiden kanssa välillä vaikeaa
  • mahdollisia oppimisvaikeuksia
  • keskittymisvaikeuksia

Koulutaidot

  • Kouluopetus (d820)

Yhteisöllinen, sosiaalinen ja kansalaiselämä ( PL9)

  • lapsi ei osaa leikkiä
  • ei halua leikkiä muiden kanssa
  • vaeltelee leikistä toiseen
  • satuttaa leikissä itseään ja muita
  • sääntöleikit vaikeita
  • ei halua leikkiä roolileikkejä

Leikkitaito

  • Peli ja leikki (d9200)
  • liikaa pelaamista
  • sosiaalinen media vie aikaa
  • liikunta vähäistä
  • yksinäisyyttä

Vapaa-aikataito

  • Virkistäytyminen ja vapaa-aika (d920)

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös