Autismikirjon oirekuva

Autismikirjon häiriölle on luonteenomaista

  • puutteet sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja kommunikaatiossa sekä
  • rajoittuneet, toistavat ja joustamattomat mallit käyttäytymisessä ja kiinnostuksissa

Autismikirjon taustaa

  • monitekijäinen tausta
  • neurokognitiivisten toimintojen erilaisuus eli tiedon käsittelyn ja toiminnan erilaisuus
  • adaptiiviset ja kompensoivat taidot vaikuttavat toimintakykyyn
  • oireyhtymään voi liittyä erityistaitoja mutta ne eivät kuulu diagnostisiin kriteereihin
Anita Puustjärvi

Keskeiset oireet

  • vaikeudet vastavuoroisessa vuorovaikutussuhteessa
  • vaikeudet vuorovaikutuksessa tarvittavan kommunikaation käytössä
  • vaikeudet luoda, ylläpitää ja ymmärtää ikätasoisia ystävyyssuhteita
Anita Puustjärvi

Autismikirjon vaikeusaste

Vaikeusaste

  • vaikeusasteella pyritään määrittämään ydinoireiden aiheuttamaa haittaa toimintakyvylle
  • toimintakyky on kontekstisidonnainen ja siihen vaikuttavat myös mm. stressi ja motivaatio
  • vaikeusaste voi pysyä samankaltaisena eri ikävaiheissa tai se voi lievittyä tai vaikeutua iän myötä
Anita Puustjärvi

Autismikirjon varhainen tunnistaminen

Varhaiset oireet, jotka herättävät huolen

  • Lapsi ei käytä viestinnällisiä eleitä (osoittaminen, vilkuttaminen) 12 kuukauden iässä
  • Lapsi ei tuota spontaaneja kahden sanan ilmaisuja 24 kuukauden iässä.
  • Lapsi ei tuota sanoja 16 kuukauden iässä.
  • Lapsi on menettänyt saavutettuja taitoja.
  • Lapsi ei suuntaa hymyä tai osoita iloa aikuiselle kuuden kuukauden iässä.
  • Lapsi ei ääntele, hymyile tai reagoi/vastaa ilmeillä vastavuoroisesti yhdeksän kuukauden iässä.
  • Lapsi ei jokeltele 12 kuukauden iässä.

Lähde: Yliterva ym. Autismikirjon häiriön varhainen tunnistaminen ja diagnosointi Suomessa – perheiden näkemys. DUODECIM 2018:134 (20): 2047-54

Anita Puustjärvi

Huoli herää

  • huoli herää yleensä vanhemmissa tai lähisukulaisissa, joskus päivähoidossa ja vain harvoin neuvolassa
  • ensihuolen heräämisestä kestää keskimäärin 2 vuotta diagnoosiin
  • huoli saatetaan ohittaa tai jäädään seuraamaan, josko kehitys normalisoituisi
  • muut kehitykselliset viiveet voivat vaikuttaa tunnistamiseen

Autismikirjon häiriön oireet leikki-iässä

  • motoristen motoristen , kielellisten ja sosiaalisten taitojen kehityksessä usein viivettä
  • toistava, mekaaninen tai stereotyyppinen leikki; tavaroiden järjestely, pudottelu, lelujen laittaminen jonoon
  • yhteisen jaetun mielikuvitusleikin puute tai vähäisyys
  • saattaa leikkiä itsekseen, mutta ei jaa leikkiä
  • rinnakkaisleikki jatkuu tavallista pidempään
  • toiset lapset ikään kuin välineitä leikissä
  • voimakas tarve omaan reviiriin
  • vaikeus jakaa tavaroita
  • rutiinit joustamattomia
Anita Puustjärvi

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös