Apukysymyksiä ja tarkennuksia

Apukysymyksiä ja tarkennuksia

Fyysinen hyvinvointi

  • Liikkuuko lapsi tai nuori riittävästi päivän aikana?
  • Ovatko motorisettaidot riittävät päivittäisten toimintojen toteuttamiseen?
  • On unen määrä sopiva? (ei liian vähän eikä liikaa?)
  • Onko perusterveys tutkittu?
  • Onko olemassa joku fyysinen syy, joka vaikuttaa haastavaan käyttäytymiseen?
  • Osaako lapsi tai nuori tunnistaa oman fyysisen vointinsa, esimerkiksi kivun?
  • Osaako hän ilmaista oman fyysisen vointinsa?
  • Ovatko vamman tai sairauden takia hankitut apuvälineet asianmukaisia?

Psyykkinen hyvinvointi

  • Onko lapsen tai nuoren päivittäinen mieliala suhteellisen tasainen?
  • Vaikuttaako hän tyytyväiseltä elämäänsä?
  • Onko vireystila useimmiten tilanteeseen sopiva?
  • Onko stressitasoon vaikuttavat tekijät tunnistettu?
  • Onko päihteiden käyttö kohtuullista?

Kommunikointi ja vuorovaikutus

  • Toteutuuko vuorovaikutus yleisesti hyväkyttävällä tavalla?
  • Kykeneekö lapsi tai nuori toimimaan ryhmässä?
  • Tunnistaako hän omia tunnetilojaan?
  • Ilmaiseeko hän omia tunteitaan selkeästi?
  • Osaako hän säädella omia tunnetilojaan?
  • Tunnistaako hän toisten tunnetiloja?

Toiminnanohjaus

  • Noudattaako lapsi tai nuori aikatauluja? Onko vuorokausirytmi tasainen?
  • Noudattaako hän ohjeita?
  • Osaako hän suunnitella toimintaansa?
  • Ymmärtääkö hän toiminnan tarkoituksen?
  • Kohdistaako hän tarkkaavaisuutensa oikeaan asiaan?
  • Osaako hän muuttaa toimintastrategiaansa tarvittaessa?

Aistit

  • Suhtautuuko/reagoiko lapsi tai nuori poikkeavasti liikkeen tunteeseen, esimerkiksi liukuportaat, hissi, auto?
  • 2. Tasapainoaistin toiminta on epävarmaa.
  • 3. Suhtautuu/reagoi poikkeavasti joihinkin tuntoaistimuksiin.
  • 4. Hakee voimakkaita tuntoaistimuksia.
  • 5. Suhtautuu/reagoi poikkeavasti joihinkin makuihin.
  • 6. Syö muutakin kuin syötäväksi tarkoitettua.
  • 7. Suhtautuu/reagoi poikkeavasti joihinkin ääniin, esimerkiksi peittää korvansa.
  • 8. Huomioi ääniä, joita muut eivät huomaa.
  • 9. Pitää itse usein ääntä, esimerkiksi hymisee tai naksuttaa.
  • 10. Suhtautuu/reagoi poikkeavasti joihinkin hajuihin, esimerkiksi peittää nenänsä,
  • saa päänsärkyä tai haistelee aktiivisesti.
  • 11. Huomioi hajuja, joita muut eivät huomaa.
  • 12. Vaikeutta lihasvoiman säätämisessä tilanteeseen sopivaksi.
  • 13. Suhtautuu/reagoi poikkeavasti joihinkin näköaistimuksiin (esimerkiksi siristää silmiään, tuijottaa kirkkaita valoja tai liikkuvia asioita)

Seksuaalisuus

  • Kokeeko nuori saaneensa luvan seksuaalisuudelleen?
  • Onko hänellä riittävät seksuaaliterveyteen liittyvät tiedot?
  • Onko hänellä riittävät taidot toteuttaa seksuaalisuuttaan?

Vamma- tai sairauskohtaiset rajoitteet

  • Onko vamman tai sairauden yksilölliset tuen tarpeet huomioitu?
  • Onko vaikutuksia fyysiseen tai kognitiiviseen toimintakykyyn?
  • Mitkä ovat vamman tai sairauden ominaispiirtet?

Vahvuudet

  • Mitä vahvuuksia lapsella tai nuorella on?
  • Mitä erityisiä kiinnostuksenkohteita tai hänelle tärkeitä asioita?
  • Mitkä arjen tilanteet sujuvat erityisen hyvin?

Vastaa

Vieritä ylös