ADHD:n oirekuva ja hoito

Anita Puustjärvi kertoo, mitä on ADHD, miten oirekuva muuttuu iän myötä, mitkä tekijät ympäristössä voimistavat ja mitkä lieventävät oireita.

Oppituntiin sisältyy tekstiä, kaavioita ja 5 videota.

  • ADHD on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö 4:28
  • Aktiivisuuden säätely 3:05
  • ADHD:n oirekuva muuttuu 1:14
  • ADHD ja ympäristö 2:23
  • Aivot ja ADHD 1:15

Videoiden kokonaiskesto 12:25

Miten ADHD ilmenee?

ADHD
– aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö

(attention deficit, hyperactivity disorder)

Anita Puustjärvi: ADHD on aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö

Aktiivisuuden säätely

Anita Puustjärvi: Aktiivisuuden säätely

ADHD:n oirekuva muuttuu iän myötä

Anita Puustjärvi: ADHD:n oirekuva muuttuu

Ympäristötekijöiden vaikutus

Anita Puustjärvi: ADHD ja ympäristö

Oireita voimistavat

  • ympäristön häiriötekijät
  • suuri ryhmäkoko
  • vapaamuotoinen tilanne
  • yleisesti koko ryhmälle annettu ohje
  • monimutkaiset, pitkät ohjeet
  • pitkäkestoinen, ponnistelua vaativa työskentely
  • toistuva, tylsäksi tai vaikeaksi koettu tekeminen
  • palaute vasta tekemisen päätyttyä
  • useat yhtäaikaiset huomiota vaativat asiat
  • odotus paikallaan pysymällä
  • fyysinen tai psyykkinen epämukavuuus (väsymys, nälkä, jännitys)

Oireita lievittävät

  • rauhallinen ympäristö
  • sopiva ärsyketaso
  • pieni ryhmä, kahdenkeskisyys
  • strukturoitu tilanne
  • yksilölle suoraan suunnattu ohje
  • lyhyet, vaihe kerrallaan annetut ohjeet
  • lyhyisiin jaksoihin jakautuva tekeminen, työskentely yksi asia kerrallaan
  • mielenkiintoinen tekeminen, hyvä motivaatio
  • välitön, oikein ajoitettu kannustava palaute
  • vireystilan säätelyä helpottavat olosuhteet
  • mahdollisuus lepohetkeen, välipala
  • mahdollisuus liikehtiä häiritsemättä muita
  • esimerkiksi jumppapallolla istuminen, sormeiltava esine jne. 
  • salliva, rauhoittumista tukeva ilmapiiri

Aivot ja ADHD

  • aivoissa otsa-, päälaki- ja ohimolohkojen kuorikerros, pikkuaivot sekä näitä yhdistävät hermoverkot toimivat “alitehoisesti”, jolloin keskittyminen, toimintojen estäminen (inhibitio) ja vireystilan säätely ei onnistu optimaalisesti
  • tarkkaavuus-, toiminta- ja lepotilajärjestelmien vuorottelun ongelma

Hermoverkot toimivat “alitehoisesti”

Anita Puustjärvi: Aivot ja ADHD

ADHD:n hoidon keskeiset piirteet

  • Hoitoon kuuluvat aina potilas- ja omaisneuvonta sekä erilaiset yksilölliset tukitoimet ja hoitomuodot. Hoitojen tarve tulee arvioida yksilöllisesti.
  • Tukitoimet aloitetaan päiväkodissa tai koulussa heti, kun toimintakyvyn ongelmat havaitaan. Niiden aloittaminen ei edellytä diagnoosia
  • Tukitoimien tärkeimmät tavoitteet ovat toimintakyvyn paraneminen ja arjen sujuvuus sekä liitännäisongelmien minimointi.
  • ADHD:n keskeiset oireet vähenevät sekä psykososiaalisilla hoitomuodoilla että lääkehoidolla. On tavallista, että erilaisia hoitomuotoja yhdistetään. Hoito voi painottua eri tavoin eri ikävaiheissa. Samanaikaishäiriöt on otettava hoidossa huomioon.
Anita Puustjärvi

ADHD-hoidon eteneminen

Anita Puustjärvi

ADHD:n lääkehoito

ADHD-lääkkeet

Stimulanttilääkkeet

  • stimulanttilääkkeet ovat nopeavaikutteisia
  • vaikutus noin tunnin kuluessa
  • vaikutus kestää 4-12 tuntia
  • voi käyttää säännöllisesti tai epäsäännöllisesti
  • esimerkiksi käytetään vain koulupäivinä
  • nämä ovat oirelääkkeitä, lievittävät oireita sen aikaa kun lääkettä on elimistössä

Lääkevalmisteiden teho

  • vaikuttava aine metyylifenidaatti
  • vaihtelevat sen mukaan, kuinka paljon nopeasti vapautuvaa lääkeainetta, kuinka paljon hitaasti
  • Medikinet (4-6 h) teho suurimmillaan aamupäivästä
  • Equasym (8-10 h) teho paras alkuiltapäivästä
  • Concerta (10-12 h) teho paras myöhemmin iltapäivästä, vaikutus kestää pidempään
  • lapsilla aloitetaan usein 8 h valmisteella (Medikinet CR tai Equasym)
  • aloitetaan pienellä annoksella, nostetaan 1-2 viikon välein
  • vastetta pitää arvioida aktiivisesti
  • usein edellyttää isompaa annosta

Lyhytaikaisia oirelääkkeitä

  • Elvanse (vaikuttava aine lisdeksamfetamiini) 10-12 h
  • Attentin (vaikuttava aine deksamfetamiini) 6-8 h

Kokovuorokautinen lääkehoito

  • jos tarvitaan kokovuorokautista lievitystä, harkitaan pitkävaikutteista lääkitystä
  • Strattera (vaikuttava aine atomoksetiini), vaikutus vasta usean viikon käytön jälkeen 5. käyttöviikkoon asti
  • Intuniv (vaikuttava aine guanfasiini), vaikutus 2-3 viikossa
  • käytettävä säännöllisesti

Tukitoimet varhaiskasvatuksessa ja koulussa

  • vähennetään häiriötekijöitä
  • struktuurit kuntoon, kuvatuki käyttöön
  • mahdollistetaan häiritsemätön liikunta ja vireystilan säätely
  • annetaan selkeitä, konkreettisia ohjeita (kontakti varmistettava ensin), yksi asia kerrallaan
  • vastataan lapsen kysymyksiin!
  • hyödynnetään pedagogisia tukitoimia ja kolmiportaisen tuen asteita
  • opetetaan opiskelustrategioita ja muita tarvittavia taitoja
  • onko vaatimustaso lapsen todellisen suoritustason mukainen?
  • varmistetaan kodin sekä varhaiskasvatuksen tai koulun yhteistyö
  • tuetaan lapsen yhteisöä hyväksymään keskittymätön lapsi
Anita Puustjärvi

ADHD-liitto on julkaissut useita hyödyllisiä oppaita lapsen ja perheen tukemiseen. Esimerkiksi Arki toimimaan – vinkkejä lapsen myönteiseen tukemiseen on erinomainen opas. Se löytyy maksutta täältä

Keskustelu

Vastaa

Vieritä ylös