Ina Hurskainen jatkaa. Hänen tarinansa oppimisesta ja koulunkäynnistä kahdessa eri koulussa avaa meille nepsy-oppilaan sisäistä maailmaa. Inalla diagnosoitiin Asperger 11-vuotiaana ja ADHD 17-vuotiaana. Oppituntiin sisältyy 10 videota.
- Kun kaikki meni hyvin 2:51
- Olin varmasti suosittu aihe opettajienhuoneessa 2:54
- Tukitoimia ei tarvittu, koska ympäristö tuki 1:30
- Eriyttäminen ylöspäin olisi auttanut 3:44
- Kaksi eri koulutarinaa 2:56
- Monille opettajille olin vain huutava häirikkö 2:34
- Tilanteita ei selvitetty 2:32
- Opettajat ryhtyivät arvostelemaan käsialaa 2:15
- Yksi opettaja piti minun puoliani 7:39
- Koko peruskoulu oli yhtä selviytymistä 3:07
Alakoulussa Inan oppimisen ilo oli valtava
Kun kaikki meni hyvin
- ensimmäiset luokat meni loistavasti
- opettaja osasi tukea
- kuunteli ja antoi minun puhua
- sain kokeilla, oppia tekemällä
Olin varmasti suosittu aihe opettajienhuoneessa
- äiti sai kuulla, että mulla oli aina kaikki hukassa
- en ehtinyt välitunnille
- olin hyvä osoittamaan toisen vaillinaisuudet, jopa opettajille
- kolmanteen luokkaan asti hyviä muistoja
Tukitoimia ei tarvittu, koska ympäristö tuki
- vanhempainvartti osoitti, että opettaja tunsi minut
- en tarvinnut tukitoimia
- selvitin aina jotain riitaa
- jälkeenpäin olen ymmärtänyt, että olen työllistänyt opettajia
Eriyttäminen ylöspäin olisi auttanut
- opin 2-vuotiaana lukemaan ja siksi turhauduin koulussa
- puhuin päälle, vaeltelin luokassa, häiritsin
- aina sanottiin että tulee lisää haasteita mutta siihen meni kauan
- käytösnumero oli 7
Uudessa koulussa kaikki muuttui
Kaksi eri koulutarinaa
- kun vaihdoin koulua kolmannella, mikään ei mennyt putkeen
- halusin oppia, mutta se otettiin päänaukomisena
- aloin hankkia huomiota, kiljuin, sain leiman
- luokkakaverit puhuin naurunalaisiksi
Monille opettajille olin vain huutava häirikkö
- sain vähän palautetta
- luulivat, että nautin häiriköinnistä
- heitin vihkot roskiin, en tiedä miten antoivat arvosanan
- ehkä halusivat minusta vain eroon
Tilanteita ei selvitetty
- nolasin opettajat
- mihinkään ei puututtu
- näytti, että rupesin vain huutamaan
- eivät uskaltaneet kohdata minua
Opettajat ryhtyivät arvostelemaan käsialaa
- hienomotoriikka on kehittynyt minulla hitaammin, käsiala on suurta, vinksottavaa
- opettaja arvosteli vihkoni luokan edessä mutta kyse ei ollut käsialasta
Yksi opettaja piti minun puoliani
- uskoin, että kaikki ihmiset ovat hirveitä
- uudelle opettajalle olin ilkeä
- sitten aloin puhua ja se kuunteli ja kannusti
- kun se lähti, vajosin
- jaksoin kuitenkin tapella viimeisen vuoden
Koko peruskoulu oli
yhtä selviytymistä
- en viitsinyt edes yrittää
- jos opettaja teki jotain väärin, rupesin vaan huutamaan
- eivät vieläkään halunneet kohdata minua
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.