3-5 -vuotiaan ICF-arviointilomake,

Ohjeet

Toteutus…lomake

SUORITUKSET/TAIDOT JA OSALLISTUMINEN

Pääluokka 1. Oppiminen ja tiedon soveltaminen

d130 Jäljitteleminen

  • Jäljitteleekö lapsi muiden sanomisia ja tekemisiä?
  • Oppiiko lapsi katsomalla, mitä muut tekevät?
  • Jäljitteleekö lapsi näkemiään eleitä tai ilmeitä, jotka liittyvät johonkin tunnetilaan?
  • Matkiiko lapsi aikuisen toimintoja, esimerkiksi hiusten harjaamista, pöydän pyyhkimistä tai puhumista puhelimeen?
  • Miten hyvin lapselta onnistuu aakkosten jäljitteleminen?

d131 Tekemällä oppiminen välineiden avulla

  • Onko lapsi innostunut kokeilemaan ja oppimaan erilaisten lelujen ja esineiden käyttöä?
  • Kokeileeko lapsi lelujen ja esineiden yhdistämistä välittämättä niiden ominaisuuksista?
  • Kokeileeko hän ydistellä esineitä niiden ominaisuuksien mukaisesti? Esimerkiksi panemalla kannen laatikon päälle, kupin lautaselle jne.?
  • Liittääkö hän esineisiin symbolista merkitystä, kuten muuttamalla leikissä ympäristöä toiseksi?

d132 Kielen omaksuminen

  • Oppiiko lapsi helposti uusia sanoja?
  • Pyrkiikö lapsi käyttämään oppimiaan uusia sanoja?
  • Käyttääkö lapsi lauseita?
  • Miten pitkiä lauseita lapsi käyttää?
  • Ovatko lauseet oikein muodostettuja?

d137 Käsitteiden omaksuminen

  • Ymmärtääkö lapsi peruskäsitteitä?
  • Tunteeko lapsi värejä? Lukumääriä?
  • Käyttääkö hän kuvailevia sanoja? Sijaintikäsitteitä?
  • Käyttääkö lapsi yläkäsitteitä?
  • Käyttääkö lapsi tämäntyyppisiä käsitteitä puheessaan?
  • Kyseleekö lapsi?

d155 Taitojen hankkiminen

  • Miten hyvin lapsi hallitsee perustaitoja?
  • Tarvitseeko lapsi paljon tukea ja ohjeita perustaitojen hallintaan?
  • Sujuuko ruokailuvälineiden käyttö?
  • Miten hän käsittelee leluja?
  • Miten pelien pelaaminen sujuu?

d160 Tarkkaavuuden kohdentaminen

b140 Tarkkaavuustoiminnot

  • Onko helppoa saada lapsen huomio?
  • Osaako lapsi vaihtaa huomion kohdetta joustavasti? Ei esimerkiksi juutu johonkin toimintaan tarpeettoman pitkäksi aikaa.
  • Mitä lapsen huomion saamiseksi vaaditaan?

Pääluokka 2. Yleisluonteiset tehtävät

d210 Yksittäisten tehtävien tekeminen

  • Tehtävän tekeminen alusta loppuun, yksin tai ryhmässä
  • Osaako lapsi suorittaa itsenäisesti yksinkertaisen ja tutun tehtävän (esim. palapelin kokoaminen)?
  • Miten lapsi suoriutuu tehtävän aloittamisessa, suorittamisessa ja lopettamisessa?
  • Miten lapsi hallitsee tehtävän suorittamiseen tarvittavan ajan, tilan ja tarvikkeiden järjestämisessä?
  • Pystyykö lapsi jatkamaan tehtävän suorittamista tauon jälkeen?
  • Eteneekö lapsen toiminta hyvin työskennellessä itsenäisesti? Entä ryhmässä?

d230 Päivittäin toistuvien tehtävien tekeminen

  • esim. ulos siirtyminen, ruuan hakeminen, astioiden pois vieminen
  • Osaako lapsi suorittaa itsenäisesti useamman peräkkäisen tehtävän loppun? (Esimerkiksi lopettaa leikki ja siirtyä syömään)
  • Osaako lapsi suunnitella ja toteuttaa ruuan hakemisen ja viemisen omalle pöydälle?
  • Osaako lapsi viedä käytetyt astiat niille osoitettuun paikkaan?
  • Pystyykö lapsi suunnittelemaan ja toteuttamaan pukeutumisen eri vaiheet, kun ollaan lähdössä ulos?
  • Osaako lapsi suunnitella ja toteuttaa päivälepoon liittyvät toimet?

Pääluokka 3. Kommunikointi

d310 Puhuttujen viestien ymmärtäminen

  • Ymmärtääkö lapsi lyhyet käskyt, esim. “Nyt lopetetaan!”?
  • Ymmärtääkö lapsi pidemmät ohjeet, esim. “Anna minulle nukke ja ota itsellesi auto.”?
  • Ymmärtääkö lapsi ei-tilannesidonnaista kieltä?
  • Ymmärtääkö lapsi leikinlaskua, hassuttelua?
  • Ymmärtääkö lapsi kielellisiä vihjeitä (kielellinen päättely)?

d315 Ei-kielellisten viestien ymmärtäminen

  • Ymmärtääkö lapsi eleitä, esimerkiksi osoittamista, tai ilmeitä?
  • Katsooko lapsi mielellään kuvia tai valokuvia?

d330 Puhuminen

  • Ilmaiseeko lapsi itseään ääntelemällä?
  • Käyttääkö lapsi yksittäisiä sanoja
  • Puhuuko lapsi lausein?
  • Puhuuko lapsi selvästi?
  • Osaako lapsi säädellä äänensä voimakkuutta tilanteen mukaan?
  • Puhuuko lapsi sujuvasti?
  • Osaako lapsi pyytää
  • herättää huomion
  • kommentoida
  • kieltäytyä
  • kysyä
  • kertoa
  • ilmaista tarpeitaan ja tunteitaan
  • käyttää sosiaalista kieltä (kiittää, tervehtiä, pyytää anteeksi)?

d335 Ei-kielellisten viestien tuottaminen

  • Käyttääkö lapsi eleitä, symboleja ja piirroksia viestien välittämiseen?
  • Käyttääkö lapsi kehon liikkeitä, kasvon ilmeitä, käden liikkeitä tai asentoja viestinsä ilmaisemiseen? Esimerkiksi hymy, irvistys, syleily kiintymyksen ilmaisemiseksi tai viittaaminen huomion saamiseksi?

d350 Keskustelu

  • Osaako lapsi aloittaa keskustelun?
  • Ylläpitää keskustelua?
  • Ja lopettaa keskustelun?

Pääluokka 4. Liikkuminen

d415 Asennon ylläpitäminen

  • Pysytyykö lapsi ylläpitämään istuma-asentoa?
  • Kykeneekö lapsi seisomaan jonossa?
  • Pystyykö lapsi vaihtamaan asentoa?
  • Kykeneekö lapsi seisomaan yhdellä jalalla pitämättä mistään kiinni?

d440 Käden hienomotoriikan käyttäminen

  • Onko lapsen kätisyys selkeä?
  • Pystyykö lapsi tarttumaan ja pitämään kiinni pienistä esineistä?
  • Pystyykö lapsi poimimaan pöydältä sormiaan käyttämällä pieniä kolikoita tai nappuloita?
  • Osaako lapsi käyttää kynää, saksia ja ruokailuvälineitä?

d450 Käveleminen

  • Onko lapsen kävely suuntatietoista, kävelyrytmi vaikiintunut? Onko käsissä myötäliikkeitä?
  • Onko kävely joustavaa, sujuvaa ja rentoa?
  • Pystyykö lapsi kävelemään varpaillaan?
  • Pystyykö lapsi kävelemään epätasaisessa maastossa? Jaksaako kävellä?

d455 Liikkuminen

  • Liikkuuko lapsi mielellään? Hyppii, kiipeilee, juoksee?
  • Osaako lapsi tehdä kuperkeikan?
  • Miten sujuu esteiden väistäminen juosten?
  • Pystyykö lapsi hyppimään tasajalkaa eteenpäin?

d465 Liikkuminen välineiden avulla

  • Liikkuuko lapsi suksilla? Luistimilla?
  • Potkulaudalla?
  • Tarvitaanko pyörätuoli? Kävelytuki?

Pääluokka 5. Itsestä huolehtiminen

d530 WC-käynnit

  • Pystyykö lapsi tunnistamaan vessahädän ja menemään vessaan?
  • Pystyykö lapsi suoriutumaan vessakäynnistä tarkoituksenmukaisesti?
  • Osaako hän pestä kädet vessakäynnin jälkeen?

d540 Pukeutuminen

  • Pystyykö lapsi pukemaan itse vaatteet?
  • Pukeeko lapsi vaatteet tarkoituksenmukaisesti ja loogisessa järjestyksessä?

d455 Ruokaileminen

  • Miten omatoimisesti lapsi ruokailee?
  • Osaako lapsi juoda mukista tai lasista?
  • Miten lapsi käyttää ruokailuvälineitä?
  • Osallistuuko lapsi erilaisiin ruokailutilanteisiin?

RUUMIIN / KEHON TOIMINNOT

Pääluokka 1. Mielentoiminnot

b1108 Tietoisuustoiminnot, muu määritelty / shutdown, meltdown

  • Vetäytyykö lapsi välillä omaan kuoreensa (shutdown)?
  • Ovatko tunnereaktiot joskus hallitsemattomia (meltdown)?
  • Liittyykö tunnereaktioon väkivaltaisuutta?

b1521 Tunteiden säätely

  • Onko lapsella voimakkaita tunnereaktioita?
  • Pääseekö lapsi yli tunnekuohuista?
  • Miten lapsi reagoi, kun ei saa tahtoaan läpi?

b156 Havaintotoiminnot

  • Miten hyvin lapselta onnistuu sensoristen ärsykkeiden tunnistaminen ja tulkinta (kuulo, näkö, haju, maku, tunto, avaruudellinen hahmottaminen)?
  • Osaako lapsi tunnistaa muistileikissä, mikä tavara/kuva puuttuu joukosta?
  • Hahmottaako lapsi palapeliä?
  • Eksyykö lapsi helposti?

134 Unitoiminnot

  • Onko lapsella haasteita nukahtamisessa?
  • Saako lapsi riittävästi unta?
  • Onko lapsen päivälevossa haasteista?
  • Tapahtuuko yöheräilyä?
  • Onko vuorokausirytmi säännöllinen?

Pääluokka 2. Aistitoiminnot ja kipu

Aistimuksiin reagointi; tunto, kuulo, näkö, liike, maku, haju

  • Miten lapsi reagoi aistiärsykkeisiin?
  • Miten lapsi reagoi kirkkaisiin valoihin? Välkkyviin valoihin?
  • Tunnistaako lapsi kuuman ja kylmän?
  • Onko lapsi kosketusherkkä?
  • Onko lapsi herkkä koville äänille?
  • Pitääkö lapsi keinumisesta?
  • Onko lapsi valikoiva syömisen suhteen?
  • Onko lapsi herkkä hajuille?

b235 Tasapainoelintoiminnot (vestibulaariset toiminnot)

  • Pitääkö lapsi keinumisesta?
  • Ovatko portaat haasteellisia?
  • Onko tasapainon pitäminen hankalaa?

b280 Kipuaistimus

  • Miten lapsi reagoi kipuun?
  • Miten hän reagoi, jos kaatuu ja satuttaa itsensä?

b7602 Tahdonalaisten liikkeiden koordinaatio

  • Miten lapsen oikea/vasen -koordinaatio toimii?
  • Miten hyvin toimii lapsen näön avulla tapahtuvien liikkeiden koordinaatio?
  • Esimerkiksi liikkuminen mallin mukaan hyödyntäen silmä-käsi/silmä-jalka -koordinaatiota?

YMPÄRISTÖTEKIJÄT

  • Onko ympäristötekijä lapsen hyvinvointia edistävä vai rajoittava?
  • Aikuinen arvioi ympäristötekijöitä lapsen näkökulmasta.

Pääluokka 1. Tuotteet ja teknologia

e1100 Elintarvikkeet

  • Onko lapsella ruokaan liittyviä haasteita?
  • Allergiat?
  • Vaikuttavatko tottumukset lapsen syömiseen?
  • Vaikuttaako ruuan koostumus lapsen syömiseen?
  • Entä ruuan lämpötila?

e1101 Lääkkeet

  • Onko lapsella lääkehoitoa? Miten se vaikuttaa?

e115 Päivittäisen elämän tuotteet ja teknologiat henkilökohtaiseen käyttöön

  • Hyötyykö lapsi aistituotteista?
  • Onko painoliivistä apua?
  • Stressileluista?
  • Hypistely- ja puruleluista? jne
  • Käyttääkö muita päivittäisiä apuvälineitä?

e1251 Kommunikoinnin erityistuotteet

  • Hyötyykö lapsi kommunikoinnin apuvälineistä?
  • Onko lapsella kommunikaatiotaulu käytössä?
  • Onko kuvakortit käytössä?
  • Käytetäänkö piirtämisen tai kirjoittamisen apuvälineitä?
  • Onko silmälasit, kuulokoje käytössä?
  • Käyttääkö lapsi tablettia kommunikointiin?

e130 Opetustuotteet

  • Onko lapsella käytössä oppimista edistäviä välineitä tai menetelmiä?
  • Onko päiväohjelma ja oppitunnit strukturoitu?
  • Onko kuvastruktuuri käytössä?
  • Tietokone?
  • Opetuslelut?

Pääluokka 3. Fyysisen, emotionaalisen tuen määrä

e310 Lähiperhe
e325 Ikätoverit / kaverit / ryhmä

  • Miten lähiperheen tuki auttaa lapsen kehityksessä?
  • Miten sisarukset tukevat lapsen kehitystä?
  • Saako lapsi tukea ikätovereiltaan?
  • Miten lapsi pärjää kavereiden kanssa? Ryhmässä?

e360 Varhaiskasvatuksen ja soten työntekijät
e340 Kotipalvelutyöntekijät ja henkilökohtaiset avustajat
e355 Terapeutit

  • Saako lapsi tukea kaikilta varhaiskasvatuksen työntekijöiltä samalla tavalla?
  • Saako lapsi tukea kaikilta sote-työntekijöiltä samalla tavalla? Esimerkiksi neuvolan ja perhekeskuksen työntekijät?
  • Saako lapsi tukea kotipalvelutyöntekijöiltä?
  • Jos lapsella on henkilökohtainen avustaja, miten se vaikuttaa lapsen toimintakykyyn?
  • Jos lapsella on terapeutteja, näkyykö terapioiden vaikutus varhaiskasvatuksessa ja kotona?

Pääluokka 4. Asenteet

e425 Ikätovereiden asenteet
e455 Henkilökunnan asenteet

  • Miten ikätovereiden asenteet ilmenevät ja miten ne vaikuttavat lapsen toimintakykyyn?
  • Miten henkilökunnan asenteet ilmenevät ja miten ne vaikuttavat lapsen toimintakykyyn?

Pääluokka 5. Palvelut, hallinto ja politiikat

e589 Terveys – palvelut, hallinto ja politiikka

  • Miten hyvin perhe on saanut tarvitsemiaan palveluja?
  • Miten saadut palvelut ovat vaikuttaneet lapsen kehitykseen?
  • Miten palveluiden puute on vaikuttanut?

Vastaa

Vieritä ylös