3-5 -vuotiaan toimintakyky

Ohjeet

Lataa kyseinen ICF-lomake oppitunnin materiaaleista.

  • Aseta lomake ja tämä sivu vierekkäin.
  • Käytä apukysymyksiä tukena lapsen/nuoren toimintakyvyn arvioinnissa.
  • Apukysymykset on liitetty jokaiseen kuvauskohteeseen.
  • Kuvauskohteeseen on liitetty myös kohdetta kuvaava kortti. Katso valokuvasta, mihin lapsi/nuori on sijoittanut kyseisen kortin. Se voi helpottaa keskustelua ja arviointia.

RUUMIIN / KEHON TOIMINNOT

Pääluokka 1. Mielentoiminnot

Tietoisuustoiminnot, muu määritelty / shutdown, meltdown (b1108)

  • Vetäytyykö lapsi välillä omaan kuoreensa (shutdown)?
  • Ovatko tunnereaktiot joskus hallitsemattomia (meltdown)?
  • Liittyykö tunnereaktioon väkivaltaisuutta?
  • Miten lapsi hallitsee reaktiota?

Tunteiden säätely (b1521)

  • Onko lapsella voimakkaita tunnereaktioita?
  • Pääseekö lapsi yli tunnekuohuista?
  • Miten lapsi reagoi, kun ei saa tahtoaan läpi?
  • Meneekö innostus joskus hallitsemattomasti yli?

Havaintotoiminnot (b156)

  • Osaako lapsi tunnistaa muistileikissä, mikä tavara/kuva puuttuu joukosta?
  • Hahmottaako lapsi palapeliä?
  • Eksyykö lapsi helposti?

Unitoiminnot (b134)

  • Onko lapsella haasteita nukahtamisessa?
  • Saako lapsi riittävästi unta?
  • Onko lapsen päivälevossa haasteista?
  • Tapahtuuko yöheräilyä?
  • Onko vuorokausirytmi säännöllinen?

Pääluokka 2. Aistitoiminnot ja kipu

Aistimuksiin reagointi; tunto, kuulo, näkö, liike, maku, haju

  • Miten lapsi reagoi aistiärsykkeisiin?
  • Miten lapsi reagoi kirkkaisiin valoihin? Väreihin? Välkkyviin valoihin?
  • Tunnistaako lapsi kuuman ja kylmän?
  • Onko lapsi kosketusherkkä?
  • Onko lapsi herkkä koville äänille?
  • Onko lapsi valikoiva syömisen suhteen?
  • Onko lapsi herkkä hajuille?

Tasapainoelintoiminnot (b235)

  • Pitääkö lapsi keinumisesta?
  • Ovatko portaat haasteellisia?
  • Onko tasapainon pitäminen hankalaa?

Kipuaistimus (b280)

  • Miten lapsi reagoi kipuun?
  • Miten hän reagoi, jos kaatuu ja satuttaa itsensä?

Tahdonalaisten liikkeiden koordinaatio (b7602)

  • Miten lapsen oikea/vasen -koordinaatio toimii?
  • Miten hyvin toimii lapsen näön avulla tapahtuvien liikkeiden koordinaatio?
  • Esimerkiksi liikkuminen mallin mukaan hyödyntäen silmä-käsi/silmä-jalka -koordinaatiota?

SUORITUKSET/TAIDOT JA OSALLISTUMINEN

Pääluokka 1. Oppiminen ja tiedon soveltaminen

Jäljitteleminen (d130)

  • Jäljitteleekö lapsi muiden sanomisia ja tekemisiä?
  • Oppiiko lapsi katsomalla, mitä muut tekevät?
  • Jäljitteleekö lapsi näkemiään eleitä tai ilmeitä, jotka liittyvät johonkin tunnetilaan?
  • Matkiiko lapsi aikuisen toimintoja, esimerkiksi hiusten harjaamista, pöydän pyyhkimistä tai puhumista puhelimeen?
  • Miten hyvin lapselta onnistuu aakkosten jäljitteleminen?

Kielen omaksuminen (d132)

  • Oppiiko lapsi helposti uusia sanoja?
  • Pyrkiikö lapsi käyttämään oppimiaan uusia sanoja?
  • Käyttääkö lapsi lauseita?
  • Miten pitkiä lauseita lapsi käyttää?
  • Ovatko lauseet oikein muodostettuja?

Käsitteiden omaksuminen (d137)

  • Ymmärtääkö lapsi peruskäsitteitä?
  • Tunteeko lapsi värejä? Lukumääriä?
  • Käyttääkö hän kuvailevia sanoja? Sijaintikäsitteitä?
  • Käyttääkö lapsi yläkäsitteitä?
  • Käyttääkö lapsi tämäntyyppisiä käsitteitä puheessaan?
  • Kyseleekö lapsi?

Taitojen hankkiminen (d155)

  • Miten hyvin lapsi hallitsee perustaitoja?
  • Tarvitseeko lapsi paljon tukea ja ohjeita perustaitojen hallintaan?
  • Sujuuko ruokailuvälineiden käyttö?
  • Miten hän käsittelee leluja?
  • Miten pelien pelaaminen sujuu?

Tarkkaavuuden kohdentaminen (d160)

  • Onko helppoa saada lapsen huomio?
  • Osaako lapsi vaihtaa huomion kohdetta joustavasti? Ei esimerkiksi juutu johonkin toimintaan tarpeettoman pitkäksi aikaa.
  • Mitä lapsen huomion saamiseksi vaaditaan?

Pääluokka 2. Yleisluonteiset tehtävät

Yksittäisten tehtävien tekeminen (d210)

  • Osaako lapsi suorittaa itsenäisesti yksinkertaisen ja tutun tehtävän (esim. palapelin kokoaminen)?
  • Miten lapsi suoriutuu tehtävän aloittamisessa, suorittamisessa ja lopettamisessa?
  • Miten lapsi hallitsee tehtävän suorittamiseen tarvittavan ajan, tilan ja tarvikkeiden järjestämisessä?
  • Pystyykö lapsi jatkamaan tehtävän suorittamista tauon jälkeen?
  • Eteneekö lapsen toiminta hyvin työskennellessä itsenäisesti? Entä ryhmässä?

Päivittäin toistuvien tehtävien tekeminen (d230)

  • Osaako lapsi suorittaa itsenäisesti useamman peräkkäisen tehtävän loppun? (Esimerkiksi lopettaa leikki ja siirtyä syömään)
  • Osaako lapsi suunnitella ja toteuttaa ruuan hakemisen ja viemisen omalle pöydälle?
  • Osaako lapsi viedä käytetyt astiat niille osoitettuun paikkaan?
  • Pystyykö lapsi suunnittelemaan ja toteuttamaan pukeutumisen eri vaiheet, kun ollaan lähdössä ulos?
  • Osaako lapsi suunnitella ja toteuttaa päivälepoon liittyvät toimet?

Pääluokka 3. Kommunikointi

Puhuttujen viestien ymmärtäminen (d310)

  • Ymmärtääkö lapsi lyhyet käskyt, esim. “Nyt lopetetaan!”?
  • Ymmärtääkö lapsi pidemmät ohjeet, esim. “Anna minulle nukke ja ota itsellesi auto.”?
  • Ymmärtääkö lapsi ei-tilannesidonnaista kieltä?
  • Ymmärtääkö lapsi leikinlaskua, hassuttelua?
  • Ymmärtääkö lapsi kielellisiä vihjeitä (kielellinen päättely)?

Puhuminen (d330)

  • Ilmaiseeko lapsi itseään ääntelemällä?
  • Käyttääkö lapsi yksittäisiä sanoja
  • Puhuuko lapsi lausein?
  • Puhuuko lapsi selvästi?
  • Osaako lapsi säädellä äänensä voimakkuutta tilanteen mukaan?
  • Puhuuko lapsi sujuvasti?
  • Osaako lapsi pyytää
  • herättää huomion
  • kommentoida
  • kieltäytyä
  • kysyä
  • kertoa
  • ilmaista tarpeitaan ja tunteitaan
  • käyttää sosiaalista kieltä (kiittää, tervehtiä, pyytää anteeksi)?

Keskustelu (d350)

  • Osaako lapsi aloittaa keskustelun?
  • Ylläpitää keskustelua?
  • Ja lopettaa keskustelun?

Pääluokka 4. Liikkuminen

Asennon ylläpitäminen (d415)

  • Pysytyykö lapsi ylläpitämään istuma-asentoa?
  • Kykeneekö lapsi seisomaan jonossa?
  • Pystyykö lapsi vaihtamaan asentoa?
  • Kykeneekö lapsi seisomaan yhdellä jalalla pitämättä mistään kiinni?

Käveleminen (d450)

  • Onko lapsen kävely suuntatietoista, kävelyrytmi vaikiintunut? Onko käsissä myötäliikkeitä?
  • Onko kävely joustavaa, sujuvaa ja rentoa?
  • Pystyykö lapsi kävelemään varpaillaan?
  • Pystyykö lapsi kävelemään epätasaisessa maastossa? Jaksaako kävellä?

Liikkuminen (d455)

  • Liikkuuko lapsi mielellään? Hyppii, kiipeilee, juoksee?
  • Osaako lapsi tehdä kuperkeikan?
  • Miten sujuu esteiden väistäminen juosten?
  • Pystyykö lapsi hyppimään tasajalkaa eteenpäin?

Käden hienomotoriikan käyttäminen (d440)

  • Onko lapsen kätisyys selkeä?
  • Pystyykö lapsi tarttumaan ja pitämään kiinni pienistä esineistä?
  • Pystyykö lapsi poimimaan pöydältä sormiaan käyttämällä pieniä kolikoita tai nappuloita?
  • Osaako lapsi käyttää kynää, saksia ja ruokailuvälineitä?

Pääluokka 5. Itsestä huolehtiminen

Peseytyminen (d510)

  • Miten peseytymisen eri vaiheet sujuvat?
  • Onko aistihaasteita?
  • Miltä suihku tuntuu?
  • Miten onnistuu hiustenpesu?

WC-käynnit (d530)

  • Pystyykö lapsi tunnistamaan vessahädän ja menemään vessaan?
  • Pystyykö lapsi suoriutumaan vessakäynnistä tarkoituksenmukaisesti?
  • Osaako hän pestä kädet vessakäynnin jälkeen?

Pukeutuminen (d540)

  • Pystyykö lapsi pukemaan itse vaatteet?
  • Pukeeko lapsi vaatteet tarkoituksenmukaisesti ja loogisessa järjestyksessä?

Ruokaileminen (d550)

  • Miten omatoimisesti lapsi ruokailee?
  • Osaako lapsi juoda mukista tai lasista?
  • Miten lapsi käyttää ruokailuvälineitä?
  • Osallistuuko lapsi erilaisiin ruokailutilanteisiin?

Pääluokka 7. Henkilöiden välinen vuorovaikutus ja ihmissuhteet

Sosiaaliset taidot / Henkilöiden välinen vuorovaikutus (d720)

  • Ymmärtääkö lapsi ihmisten rooleja ja jäljittelee niitä toiminnassaan?
  • Osaako lapsi noudattaa sääntöjä?
  • Ymmärtääkö lapsi jokapäiväiset säännöt?
  • Onko lapsi yhteistyöhaluinen?
  • Osoittaako hän myötätuntoa muita kohtaan?
  • Pystyykö lapsi kokemaan tervettä syyllisyyttä?

Pääluokka 8. Keskeiset elämänalueet

Ohjattu toiminta (d815)

  • Osallistuuko lapsi mielellään ohjattuun toimintaan?
  • Jaksaako hän keskittyä piirin toimintaan loppuun asti?
  • Tuleeko lapsi hyvin toimeen muiden lasten kanssa piirissä?
  • Mikä lapsesta on kivointa ohjatussa toiminnassa?
  • Oppiiko lapsi mielellään uusia asioita ohjatussa toiminnassa?

Pääluokka 9. Yhteisöllinen, sosiaalinen ja kansalaiselämä

Peli ja leikki (d9200)

  • Onko lapsella hyvät leikkitaidot? Osaako lapsi leikkiä?
  • Leikkiikö lapsi jo sääntöleikkejä?
  • Leikkiikö lapsi muiden kanssa?
  • Vaelteleeko lapsi leikistä toiseen?
  • Leikkiikö lapsi mieluummin yhden tai kahden lapsen kanssa?
  • Vetäytyykö lapsi leikeistä?
  • Satuttaako lapsi leikissä itseään tai muita?
  • Eläytyykö lapsi roolileikkeihin?

YMPÄRISTÖTEKIJÄT

  • Onko ympäristötekijä lapsen hyvinvointia edistävä vai rajoittava?
  • Aikuinen arvioi ympäristötekijöitä LAPSEN näkökulmasta

Pääluokka 1. Tuotteet ja teknologia

Elintarvikkeet (e1100)

  • Onko lapsella ruokaan liittyviä haasteita?
  • Allergiat?
  • Vaikuttavatko tottumukset lapsen syömiseen?
  • Vaikuttaako ruuan koostumus lapsen syömiseen?
  • Entä ruuan lämpötila?

Lääkkeet (e1101)

  • Onko lapsella lääkehoitoa?
  • Miten se vaikuttaa?

Päivittäisen elämän tuotteet ja teknologiat henkilökohtaiseen käyttöön (e115)

  • Hyötyykö lapsi aistituotteista?
  • Onko painoliivistä apua?
  • Stressileluista?
  • Hypistely- ja puruleluista? jne
  • Käyttääkö muita päivittäisiä apuvälineitä?

Kommunikoinnin erityistuotteet (e1251)

  • Hyötyykö lapsi kommunikoinnin apuvälineistä?
  • Onko lapsella kommunikaatiotaulu käytössä?
  • Onko kuvakortit käytössä?
  • Käytetäänkö piirtämisen tai kirjoittamisen apuvälineitä?
  • Onko silmälasit, kuulokoje käytössä?
  • Käyttääkö lapsi tablettia kommunikointiin?

Opetustuotteet (e130)

  • Onko lapsella käytössä oppimista edistäviä välineitä tai menetelmiä?
  • Onko päiväohjelma ja oppitunnit strukturoitu?
  • Onko kuvastruktuuri käytössä?
  • Tietokone?
  • Opetuslelut?

Pääluokka 3. Fyysisen, emotionaalisen tuen määrä

Lähiperhe (e310)
Ikätoverit / kaverit / ryhmä (e325)

  • Miten lähiperheen tuki auttaa lapsen kehityksessä?
  • Miten sisarukset tukevat lapsen kehitystä?
  • Saako lapsi tukea ikätovereiltaan?
  • Miten lapsi pärjää kavereiden kanssa? Ryhmässä?

Varhaiskasvatuksen ja soten työntekijät (e360)
Henkilökohtainen avustaja (e340)
Terapeutit (e355)

  • Saako lapsi tukea kaikilta varhaiskasvatuksen työntekijöiltä samalla tavalla?
  • Saako lapsi tukea kaikilta sote-työntekijöiltä samalla tavalla? Esimerkiksi neuvolan ja perhekeskuksen työntekijät?
  • Saako lapsi tukea perhetyöntekijöiltä?
  • Jos lapsella on henkilökohtainen avustaja, miten se vaikuttaa lapsen toimintakykyyn?
  • Jos lapsella on terapeutteja, näkyykö terapioiden vaikutus varhaiskasvatuksessa ja kotona?

Pääluokka 4. Asenteet

Ikätovereiden asenteet (e425)
Henkilökunnan asenteet (e455)

  • Miten ikätovereiden asenteet ilmenevät ja miten ne vaikuttavat lapsen toimintakykyyn?
  • Miten henkilökunnan asenteet ilmenevät ja miten ne vaikuttavat lapsen toimintakykyyn?

Pääluokka 5. Palvelut, hallinto ja politiikat

Terveys – palvelut, hallinto ja politiikka (e589)

Terveyskeskus
  • Miten hyvin perhe on saanut tarvitsemiaan palveluja?
  • Miten saadut palvelut ovat vaikuttaneet lapsen kehitykseen?
  • Miten palveluiden puute on vaikuttanut lapsen kehitykseen?

Vastaa

Vieritä ylös